Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ministr Bárta zastavil všechny stavby na železnici

Praha /AKTUALIZOVÁNO/ - Ministr dopravy Vít Bárta (VV) s okamžitou platností rozhodl o zastavení veškerých staveb na železnici, které financuje Správa železniční dopravní cesty. Sdělil to Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva. Stavbaři jsou podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) z jednání ministerstva v šoku, situace prý může skončit kvůli neplnění závazků ze strany státu až u soudu.

9.8.2010 14
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Jak doplnil Bárta na mimořádné tiskové konferenci, k zastavení výstavby vedla skutečnost, že stavební společnosti nenabídly státu požadované slevy. Firmy podle Bárty přišly se slevami v řádu promilí až "titěrných" jednotek procent, což ministra neuspokojilo.

Jaké dopravě dáváte přednost? HLASUJTE V ANKETĚ (vpravo)

Krok podle Bárty souvisí se snahou zefektivnit výstavbu. "Z tohoto hlediska potřebujeme aktivní spolupráci stavebních společností, které, pevně doufám, že budou číst učebnice krizového managementu, kdy každý dodavatel by měl dbát na zájmy svého zákazníka a obzvláště v době krize by měl chápat, že je zapotřebí jít zákazníkům naproti," uvedl Bárta.

"Odmítám nějaké silové řešení. Myslím si, že žijeme v právním státě a státní úředník, byť vysoko postavený, by se měl umět chovat v souladu s právem," uvedl prezident SPS Václav Matyáš. Podle něj se stavby prodražují hlavně vinou státu, jehož zákony a normy často vyžadují "nesmyslné stavební prvky", jako jsou například protihlukové stěny ve volné krajině nebo mosty pro medvědy.

Firmy zatím mlčí

Firmy jsou prý proto ochotné se státem jednat o změnách projektů a řadu prvků po dohodě ze smluv vyškrtnout. "Nějaké změny projektů jsou samozřejmě možné, ale za týden neudělá inventarizaci ani pánbůh, možná pan ministr do měsíce," uvedl Matyáš. Samotné firmy se se situací zatím seznamují a nechtějí se vyjadřovat. "Nebudeme to komentovat," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Bárta také zastavil proplácení faktur a nařídil jejich prověrku "z hlediska věcného, časového a finančního plnění". V souvislosti s tím SŽDC přijala nového náměstka pro audit Pavla Habartu, který dosud pracoval jako krizový manažer pro společnost ČD-Telematika. Jelikož se firmy odvolávají na uzavřené smlouvy, posílil Bárta i svůj tým právníků.

Šéf SŽDC Jan Komárek na tiskové konferenci uvedl, že se na zastavení staveb s ministrem dohodl. Podle něj jde o zhruba 15 staveb v různém stadiu rozpracovanosti, za které měl stát letos zaplatit okolo deseti miliard korun. Týká se to především třetího a čtvrtého koridoru, které vedou z Prahy na západ a jih Čech. Odstraňování škod po povodních se podle zástupců státu opatření netýká, stejně jako oprav a servisních prací pro zajištění bezpečnosti na železnici. "V každém případě platí, že bezpečnost bude zaručena, takže dotáhneme některé etapy, které by teoreticky mohly hrozit určitým stavem, který by nebyl v souladu s bezpečností," uvedl Komárek.

Slevte, jinak se stavby zastaví

Ministr dopravy minulý týden vyzval firmy, které se podílejí na stavbách dopravní infrastruktury, aby státu navrhly výrazné slevy kvůli nedostatku peněz ve státním rozpočtu. Bez slev se stavby zastaví, pohrozil Bárta. Nabídky slev od stavitelů silnic a dálnic očekává ministr v úterý, podle Matyáše ale žádný seznam na Ředitelství silnic a dálnic nedorazí kvůli časové tísni.

"Ty firmy nemůžou nic doručovat, jsou připraveny s lidmi z ŘSD podívat se do projektu a dohodnout se, že něco nebudeme realizovat. Změna smluvních vztahů, na to samozřejmě slyšíme," uvedl Matyáš. V současnosti jsou největší stavby na železničních koridorech na jihu a západě Čech. Jen na III. a IV. koridoru má SŽDC od letoška do roku 2016 proinvestovat přes 84 miliard korun.

Má se podle vás rozvíjet spíše železinční nebo silniční doprava? Diskutujte pod článkem!

Autor: ČTK

Jaké dopravě dáváte přednost?

Železniční

39 %

Silniční

31 %

Jezdím na kole

22 %

Chodím pěšky

8 %

Hlasovalo: 261

Anketa byla ukončena

9.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mráz na podzim. Ilustrační foto.
3

Následující čtyři týdny budou teplotně mírně nadprůměrné

Plameny v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ.
AKTUALIZOVÁNO
4

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Pospíšil chce být předsedou TOP 09, připravil by stranu na blížící se volby

Pokud europoslanec Jiří Pospíšil příští neděli vystřídá ve funkci předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska, chce se soustředit v první řadě na přípravu komunálních a senátních voleb. Řekl, že za překážku pro vedení TOP 09 nepovažuje svoje angažmá v evropské politice. Existuje řada europoslanců, kteří úspěšně vedou politické strany, uvedl. Jako nejbližší příklad zmínil šéfa slovenské opoziční strany Svoboda a solidarita a europoslance Richarda Sulíka.

Zimbabwe slaví, že Mugabe padne, ten ale odstoupit nechce

/VIDEO/ Tisíce Zimbabwanů vyšli do ulic hlavního města Harare, aby oslavili armádu, která odstavila prezidenta Roberta Mugabeho, a současně vyzvali třiadevadesátiletého diktátora, aby konečně rezignoval. Ten ale stále odmítá podobné prosby vyslyšet.

Nepodléhejte panice, vyzval vůdčí politické strany německý prezident

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier varoval politické strany, které se snaží vytvořit novou vládní koalici pod vedením kancléřky Angely Merkelové, aby se nezabývaly panickými debatami o nových volbách.

AKTUALIZOVÁNO

U Bělče se srazila dvě auta. Dva lidé zemřeli, další tři transportoval vrtulník

V lesním úseku poblíž obce Běleč na Kladensku se v sobotu patnáct minut před 17. hodinou čelně srazila dvě osobní auta. Nehoda má tragické následky: dva mrtví a tři zranění lidé. Po nehodě zůstaly osoby zaklíněné ve vozidlech. Na pomoc jim proto okamžitě letěl vrtulník. Pro dva z nich už bohužel zbytečně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT