Jedná se již o třetího Babišova ministra, který v další vládě zřejmě nebude. Nezasedne v ní ministr spravedlnost Robert Pelikán a šéf české diplomacie Martin Stropnický.

 

Dlouhodobé výhrady k tomu, jak Ťok vede resort, mají komunisté, kteří jednají o tiché podpoře vznikající druhé menšinové vlády šéfa ANO Andreje Babiše. V posledních dnech se přidali i možní staronoví koaliční partneři ANO, sociální demokraté.

"Já za tím cítím trošku mýtný tendr. Pokud chtějí na ministerstvu někoho, kdo se domluví přímo s Kapschem, tak jim to nabídnu," uvedl Ťok.

Společnost Kapsch je současným provozovatelem mýtného systému v Česku. Ministerstvo ale jako vítěze nynějšího tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll.

Antimonopolní úřad tvrdí, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí není pravomocné, ministerstvo dopravy se proti němu bude bránit. Nový mýtný systém má fungovat od ledna 2020 a podle Ťoka je jeho spuštění v ohrožení.

"Přiznám se, že přestože se udělalo spoustu dobré práce a bylo by dobře nějakou dokončit, tak se mi nechce," uvedl Ťok na dotaz, zda chce za takové situace pokračovat v nové vládní sestavě.

Premiér v demisi Andrej Babiš na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády nechtěl personální obsazení budoucí možné vlády nijak komentovat. Ťoka se zastal v souvislosti s mýtem. "Proto jsem i napsal dopis panu předsedovi antimonopolního úřadu, aby skutečně vnímal, že to co je vyčítáno ministerstvu dopravy jsou více méně formální záležitosti a nejsou to záležitosti zásadního charakteru," dodal Babiš.

Dosavadní Ťokovy práce si váží ministryně financí Alena Schillerová a ministr spravedlnosti Robert Pelikán (oba ANO). Zatímco Schillerovou Ťokova slova překvapila, Pelikán, který už oznámil odchod z politiky, novinářům řekl, že o Ťokově postoji ví. "Je to dobrý odborník, rozvážný a klidný. A člověk, který se nedá ovlivnit," konstatoval. Podle Schillerové ministerstvo pod Ťokovým vedením udělalo mnoho práce. Podle ní je třeba ocenit i diskutovanou opravu dálnice z Prahy na Brno, protože jde o první opravy po desítkách let.

Někdejší generální ředitel stavební společnosti Skanska stojí v čele resortu od roku od konce roku 2014.