„Pro mě je to jasný signál, že české školství se odklání od drilování k řešení problémů," pochvaloval si Chládek. Zatímco dřív se od žáků vyžadovalo hlavně poslušné poslouchání učitelova výkladu, nyní se ve třídě čím dál častěji pracuje v malých skupinkách a učitel se žáky diskutuje o možných řešeních daného problému.

V testování skončili nejlépe žáci z asijských zemí – Korey, Japonska, Macaa (Čína) či Singapuru. Podle Chládka za tím stojí odlišné pojetí výuky v těchto zemích, ale třeba i větší zapojení moderních technologií do vzdělávání. „Jedna možnost je zapojit moderní technologie do základních škol už od prvních tříd," myslí si Chládek, který chce na moderní pomůcky čerpat peníze třeba z evropských fondů. Zároveň zdůraznil, že chce více podpořit učitele a dát jim vyšší platy.

V Česku se do elektronického testování zapojilo 2800 žáků na 297 školách. Žáci museli řešit například to, jak se co nejmenším počtem kliků dostat na MP3 přehrávači k zadané hudbě.

Už v prosinci byly zveřejněny výsledky srovnání PISA 2012 v matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti, české děti v tomto testování patřily spíš k průměru. „Ty státy, které mají výborné výsledky v gramotnostech, mají horší výsledky v řešení problémů," upozornil ale ministr spolu s ústředním školním inspektorem Tomášem Zatloukalem. Inspekce bude proto analyzovat výsledky testování a zjišťovat, co za úspěchem stojí.