Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Moderní soupravy metra nám mohou ve světě závidět

Praha - Rozhovor s generálním ředitelem Dopravního podniku hlavního města Prahy Martinem Dvořákem.

1.7.2009 11
SDÍLEJ:

Za účasti radního pro dopravu hlavního města Prahy Radovana Šteinera (vlevo) a ředitele pražského Dopravního podniku Martina Dvořáka (vpravo) byl 1. července 2009 v depu Kačerov v Praze oficiálně ukončen provoz sovětských souprav metra 81–71.Foto: Deník/Handrejch Jan

Skončila éra starých vozů metra. Na trase A a B už se cestující svezou pouze modernizovanými soupravami 81–71M a na trase C jsou ještě modernější vozidla Siemens. Generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák je rád, že oba typy vlaků, které v metru jezdí, jsou z dílen českých pracovníků a podobu dali vozům čeští architekti.

Ve středu oficiálně přestala jezdit na trase B stará souprava metra 81–71. Ve čtvrtek mají cestující poslední možnost se s touto soupravou svézt. To vše je v podstatě minulost. Jaká bude ale budoucnost vozů metra?
V průběhu jednoho roku až dvou let by mělo být na trasu C dodáno ještě 5 souprav vozů Siemens, kterých v současnosti jezdí celkem 48. Sovětské soupravy 81–71 jsme z velké části nechali zrekonstruovat a zmodernizovat v plzeňské škodovce a jsou nyní v provozu známé jako 81–71M. (Na trase B jezdí 44 souprav a na trase A 28. – pozn. autora). V posledních letech se do vozového parku investovaly miliardy korun a vozy metra nám mohou ve světě opravdu závidět.

Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) stojí modernizace jedné sovětské soupravy přes 100 miliónů korun. To je polovina pořizovací ceny nových vlaků. Při rekonstrukci se kompletně mění elektrická část a také interiér. Jaká je ale životnost modernizovaných souprav?
Je v podstatě srovnatelná jako u nových vozů. Rekonstruované soupravy, které už jsou v provozu, mají životnost ještě zhruba 15 až 20 let, takže s nimi počítáme například i po prodloužení trasy metra A, kdy bude pouze nutné navýšit jejich počet.

Řekl jste, že oba typy souprav jsou z rukou českých desingerů a také českých zaměstnanců. Jak je to možné, když u modernizovaných souprav se jedná o ruské stroje?
To je pravda, ale jejich modernizaci už navrhoval český architekt František Pelikán a rekonstrukce se také provádějí u nás. Nový vůz Siemens, který se také vyrábí v České republice, pak navrhl architekt Patrik Kotas, o kterém lze říci, že udává tvář pražské MHD. Navrhl totiž také některé stanice metra či nejnovější typ tramvaje pro Prahu ForCity.

O tom, jaké vozy jezdí nebo budou v budoucnu jezdit na trasách A, B a C je tedy jasno. Jak to bude ale na trase metra D, jehož stavba se připravuje a město chce začít s pracemi v horizontu 3 let?
Přípravné práce na tomto obrovském projektu jsou v plném proudu. Opravdu bychom chtěli, aby se podařilo zahájit ražbu metra D za 2 až 3 roky. Určitě zde budou vozy metra odlišné v tom, že je chceme plně automatizované, to znamená bez řidiče. Otázkou ale například zůstává, jaký přesně typ vozů zvolíme, jak to bude s bezpečnostními bariérami ve stanicích metra a podobně.

1.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:
Hraniční přechod Ravah v Pásmu Gazy, ilustrační foto
3

Přechod Rafah v Pásmu Gazy se po deseti letech opět otevřel, zatím na tři dny

Stanislav Pitaš
DOTYK.CZ
4

Disident si lehnul na zem a estébáci z toho udělali napadení policisty

Většina uchazečů o Hrad by pravomoci hlavy státu neposilovala

Pravomoci prezidenta jsou dostatečné, a ústavu proto není třeba měnit, shoduje se většina kandidátů na prezidenta republiky. Nesouhlasí tak s dřívějším názorem současného prezidenta Miloše Zemana. Někteří by přesto dílčí změny přivítali. Navrhují třeba odvolatelnost prezidenta občany, možnost zákonodárné iniciativy hlavy státu nebo zrušení pravomoci zastavit trestní stíhání. 

Mugabe odmítá odstoupit, lidé vyrazí do ulic podpořit armádní převrat

Mezinárodní pozorovatelé situace v Zimbabwe předpokládají, že její obyvatelé vyrazí v sobotu ve velkém počtu do ulic, aby podpořili nekrvavý vojenský převrat, k němuž v tomto týdnu došlo, a současně vyzvali zimbabwského prezidenta Roberta Mugabeho, aby konečně odstoupil.

Argentinské námořnictvo hledá ponorku se 44 lidmi, ztratila kontakt s pobřežím

Argentinské námořnictvo pátrá po jedné ze svých ponorek, která přestala odpovídat na signály z pobřežních plavidel. Naposled byla spatřena ve středu uprostřed zálivu svatého Jiří zhruba 432 kilometrů od východního pobřeží Argentiny. Na její palubě je nejméně 44 lidí.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT