První práce se měly na dálnici rozjet už do poloviny roku, ale silničáři nyní počítají s podpisem prvních smluv s firmami, které se mají modernizace zhostit, až na začátku října. Ministr Pavel Dobeš (LIDEM) ovšem upozornil, že termín se může ještě posunout kvůli možným odvoláním neúspěšných uchazečů ve výběrovém řízení.

Rozšíření dálnice na tři pruhy v roce 2050 považuje dopravní expert Robert Šťastný za poměrně dlouhý časový horizont. „Frekventované úseky by mohly být tříproudové už nyní. Bude záležet, zda bude nakonec postavena alternativní komunikace R35 z Hradce do Olomouce, která by dálnici D1 odlehčila," uvedl expert.

Nynější stav hlavní české komunikace podle něho provoz zvládá, pokud se na ní nepřihodí nějaká nehoda. „Kritické to je v případě uzavírky. To by se třetí pruh hodil. Z hlediska bezpečnosti je však stávající podoba dálnice problematická. Vytváří se tam množství kolizních situací," doplnil Robert Šťastný.

Začínáme v březnu

Letos by měla začít příprava modernizace prvních pěti úseků, přičemž na tři už získali silničáři stavební povolení. Řidiči přitom musejí být připraveni na to, že na každém z těchto úseků se bude pracovat průměrně jedenáct měsíců. Hlavní stavební práce přitom začnou příští rok v březnu.

Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT uvedl, že během příštích let přinese modernizace mnoho potíží pro dopravu na celé české dálniční síti právě proto, že není dokončena alternativní rychlostní silnice R35.
„Pozitivní je, že zde bude tlak na veřejnost, aby využila železniční dopravu nebo aby se rozjelo plánování dostavby R35 a veřejnost se naučila na dálniční síti podstatně ukázněnějšímu chování," dodal.

Na konci modernizace bude dálnice D1 na každé straně rozšířena o 0,75 metru, dostane nový povrch a silničáři upraví i středový pruh. Modernizace jednoho kilometru má přijít asi na 150 milionů korun, přičemž celkové náklady byly spočítány na zhruba 24 miliard korun.