Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Drážní inspekce: Srážka s jiným vlakem hrozí kdykoliv

Praha - Tisíce cestujících, kteří denně jezdí po kolejích v Česku, nejspíše nejsou v takovém bezpečí, jak by měly být. Může se totiž stát, že jejich vlak „zmizí“ z obrazovky výpravčího a může dojít ke srážce s jiným vlakem.

2.10.2008 1
SDÍLEJ:

Drážní inspekce ve čtvrtek oznámila, že taková srážka vlaků jako v Moravanech, kde zahynul strojvůdce, hrozí kdykoliv a kdekolivFoto: Karel Dvořák

Potvrzují to alespoň ve čtvrtek zveřejněné výsledky šetření květnové nehody v Moravanech na Pardubicku, kde zahynul strojvůdce lokomotivy. Za tmy a v hustém dešti tehdy narazil do stojícího vlaku.

Proč? Zabezpečovací zařízení strojvedoucímu neukázalo, že na stejné koleji před ním stojí ve stanici stojí jiný vlak. Ten předtím použil pískování a přejel přes zabezpečovací zařízení – kvůli tomu, že se „kola“ vlaku obalila pískem, zařízení vlak „nevidělo“ a na stejnou kolej pustilo další lokomotivu. Ta zezadu narazila do vlaku.

Z vyšetřování kauzy Moravany vyplývá, že se podobná situace se může zopakovat kdekoliv a kdykoliv. „Tato situace se může zopakovat, příčinou může nejenom písek, ale jakýkoliv substrát přepravovaný na železnici. Třeba hlína nebo i napadané listí,“ uvedl ve čtvrtek Stanislav Hand, hlavní vyšetřovatel tragédie v Moravanech.

Drážní inspekce (DI) proto nařídila několik nápravných opatření: provozovatelé drah (u nás nově Správa železniční dopravní cesty) musí upravit všechna zabezpečovací zařízení (zvláště typ ESA 11 od společnosti AŽD) a musí dopravní cesty dovybavit dálkovým „vypínačem“ pro všechny vlaky.

Provozovatelé lokomotiv pak musí upravit a kontrolovat trubice, které před vlak sypou písek. Ten bude napříště hladší, protože jednou z příčin Moravanské tragédie byl i použitý hrubší písek.

„Tlačili na nás shora“

Celý případ však má kromě technické stránky i temnější dohru. Inspektoři DI totiž ve čtvrtek nahlas přiznali, že byli v průběhu vyšetřování, které je ze zákona zcela nezávislé, vystaveni obrovskému tlaku „shora“ – od společnosti AŽD, která získává stamilionové zakázky na rekonstrukci železnice, a také ze strany samotného ministerstva.

„Konkrétně se jedná o náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka,“ prohlásil ve čtvrtek šéf DI Roman Šigut. Jak dodal, do pěti dnů kvůli tomu hodlá podat trestní oznámení.

Podle ministra dopravy, je to ale zveličená záležitost. Inspektoři DI podle něj došli ke stejnému závěru, jako jím zřízená komise. O odvolání náměstka Kocourka proto neuvažuje. „Pokud jde o slova o ovlivňování, přijde mi to jako velmi zbytečné a nepochopitelné,“ řekl ve čtvrtek Deníku ministr.

Renomovaná pražská firma AŽD, výrobce strojvůdci proklínaného zabezpečovacího zařízení ESA 11, jakoukoliv vinu odmítá. A už vůbec se odmítá bavit o jakémoliv nátlaku, kterým se podle Drážní inspekce měla pokoušet ovlivnit vyšetřování moravanské nehody.

„Rád bych věděl, kterou evropskou či českou normu naše zařízení porušilo. Ať nám to Drážní inspekce řekne, zatím tak ale neučinila. Místo toho pár dní po nehodě rozhlásila do světa, že za havárii může naše zabezpečovací zařízení, což nás velmi poškodilo,“ zlobí se ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. „My se nebráníme upravit software zařízení, ale nejdřív se musí změnit normy a předpisy.“

Ovšem slova o nátlaku ho rozčílila nejvíc. „Drážní inspekci jsme pouze přes advokátní kancelář poslali asi dva dopisy, ve kterých jsme ji žádali o vysvětlení, proč šíří informace o poruše zařízení před došetřením havárie. Byly to oficiální, podepsané dopisy, žádný nátlak,“ dodal.

Odmítl rovněž jakékoliv vazby s náměstkem ministra dopravy Vojtěchem Kocourkem, kterého Drážní inspekce včera jmenovala jako dalšího, kdo se snažila vyšetřování ovlivnit. „Česko je malá země a pana náměstka znám, to je pravda. Z toho ale nevyplývá, proč by měl za nás lobovat,“ uvedl Chrdle.

Náměstek Kocourek nebyl k zastižení, jeho postoj k tvrzením o nátlaku na Drážní inspekci ale tlumočil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: „To pan náměstek zásadně odmítá.“

Jan Klička, Kamil Dubský

2.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Místo vraždy ulice Slavíčkova u křižovatky se Sokolovskou ulicí.
AKTUALIZOVÁNO
15

V Jihlavě měl vraždit bývalý přítel oběti. Policie hledá svědky i pachatele

Ilustrační foto.
9 14

Lékaři nechtějí sloužit pohotovost. Přijdou o smlouvu, plánuje ministr

Jiří Hynek: Mladé muže je třeba připravit na případnou obranu vlasti

Do boje o Hrad ho poslali poslanci. Jiří Hynek, 56letý rodák z Ústí nad Labem, budí kontroverze zejména svým nápadem zavést povinný tříměsíční výcvik pro mladé muže. Kromě toho, že je podnikatelem a politikem, je také  myslivcem, a jak vyplynulo během našeho setkání, i kuchařem.

DOTYK.CZ

Londýn pátrá po sériovém rozparovači koček. Už několik let

Tony Jenkins, spoluzakladatel londýnské záchranné a rehabilitační stanice pro zvířata, zkoumá zohavené pozůstatky domácí kočky - a říká, že sériový zabiják z jižního Londýna opět udeřil. Od roku 2015 už tento pachatel usmrtil víc než 400 zvířat. Většinou koček, ale i lišek a králíků.

Kurz: Rakouskou vládu budou tvořit z poloviny ženy a ze dvou třetin odborníci

Zaměřím se na to, aby složení nové rakouské vlády odpovídalo genderové rovnosti a potřebě specializované odbornosti, přislíbil jedenatřicetiletý šéf rakouských konzervativců (ÖVP) Sebastian Kurz, který sestavuje vládu s pravicovou Stranou svobody (FPÖ). 

Začal platit protikuřácký zákon, hned přišly pokusy ho zmírnit

Jedním z největších kroků ministerstva zdravotnictví byl letos zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Takzvaný protikuřácký zákon zakázal od konce května kouření v restauracích. Zákon, který vykázal kuřáky před restaurace, navrhoval už ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09) v roce 2013. Sněmovně ho loni předložil předchozí ministr Svatopluk Němeček (ČSSD). Ta ho schválila až napodruhé v prosinci. Před několika dny projednával Senát návrh na jeho zmírnění, který ale neprošel.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT