Oficiálně se po mostě ale zatím jezdit nesmí. Zhruba dvacetikilometrový úsek silnice mezi Golčovým Jeníkovem a Chotěboří zůstává i nadále zavřený. Práce by měly skončit až na konci července. Na návsi ve Vilémově dělníci dokončují výstavbu nových chodníků. Dokončení mostu přineslo částečnou úlevu místním. Děti už například nemusejí při cestě do školy most obcházet přes celou obec.

Kriminalisté se blíží ke konci vyšetřování

Vyšetřování loňské tragédie pomalu dokončují i kriminalisté. Krajská policejní mluvčí včera Deníku řekla, že první výsledky by mohly být známy někdy v polovině července.

„Kriminalisté vyhodnocují nashromážděné důkazy včetně znaleckých posudků," informovala Dana Čírtková. První výsledky vyšetřování už před časem zveřejnil Oblastní inspektorát práce v Českých Budějovicích, který zahájil správní řízení s firmou Strabag a Bögl a Krýsl kvůli porušení bezpečnosti práce. Problém má i koordinátorka bezpečnosti práce Marie Hubková z Pelhřimova.

Proti správnímu řízení se už stačil ohradit právník firmy Bögl a Krýsl Radek Ondruš, podle něhož by měl inspektorát práce se svými závěry počkat, až jak dopadne policejní vyšetřování. Podle vedoucí právního oddělení inspektorátu Dagmar Ploc᠆kové Mahrové ale vedou správní řízení z jiného důvodu, než se vede policejní vyšetřování.

Kromě dokončení a otevření celého úseku a výsledků policejního vyšetřování zajímá veřejnost ve Vilémově, co se stalo se stovkami žulových kvádrů ze staré klenby mostu. Deník se snaží od začátku pohyb kamenů mapovat.

Po zřícení mostu byly kameny převezeny na meziskládku u Vrtěšic mezi Vilémovem a Golčovým Jeníkovým, kde dělníci stavěli další most. Následně byly kameny převezeny do firmy KM Kámen v Pelhřimově, kde jsou dodnes. S kameny dělníci nakládali velmi opatrně. Na nákladní auta je nakládali po jednom, aby se nepoškodily víc, než už byly. Podle informací Deníku některé kameny si koupili lidé.

Roztříděné kameny z mostu skončily pečlivě srovnané v pelhřimovské firmě. Už krátce po zřícení mostu se spekulovalo, že kameny měly skončit jako obchodní artikl někde v Německu. Nic takového se zatím nepodařilo prokázat. Faktem je, že firma z Pelhřimova, v jejímž areálu jsou kameny uskladněny, má obchodní kontakty s Německem. Zatím se také nepodařilo věrohodně vysvětlit, proč měli dělníci za úkol most postupně rozebrat a ne strhnout.

O kameny z mostu je zdá se zájem

Když se Deník začal o osud kamenných bloků z vilémovského mostu zajímat, nebylo jasné, co s kameny bude dál. Podle krajského úřadu, který je investorem celé rekonstrukce, měly kvádry původně skončit na skládce. Jenže to nebyla pravda. Firma Bögl a Krýsl už v té době měla dohodu o uskladnění vilémovských kamenů s kamenickou firmou z Pelhřimova.

V mezidobí se také mělo rozhodnout o tom, z čeho budou udělána koryta potoků pod mosty ve Vilémově a Točicích. Nakonec byly použity žulové kvádry ze starého vilémovského mostu, které potřebnou část kamenů nechala firma rozřezat na polovinu. Obě koryta jsou už hotová.

Co bude se zbytkem kamenů, zatím není jasné. Firma Bögl a Krýsl by měla kamenické firmě zaplatit za uskladnění kamenů v jejích prostorách. Není ale vyloučeno, že mezi oběma firmami existuje i jiná dohoda. Deník bude osud zbývajících kamenů i nadále sledovat.