Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé museli umírat, aby se věci konečně rozhýbaly

Ostrava, Praha - Páteční srážka dvou tramvají na jednokolejné trati v Ostravě se třemi mrtvými ukázala na letitý problém: I když se tuší problém a rizikové místo, protože se dosud nic nestalo, přesto se nic neřeší.

15.4.2008 6
SDÍLEJ:

Křižovatka Na Horecku je místem častých nehod.Foto: Martin Třískala

Podle Jany Neusarové z Českého sdružení obětí dopravních nehod jsou podobných nebezpečných míst na tuzemských silnicích desítky.
„Když na to upozorňujeme, tak slýcháme: Nejsou peníze,“ říká.

Znáte ve svém okolí místo, jež denně ohrožuje zdraví a životy lidí a odpovědní s tím nic nedělají? Napište na webeditori@denik.cz a diskutujte pod článkem.


Její manžel je shodou okolností mluvčím drážní inspekce a zjišťoval na drážním úřadu, jak dosud postupoval. „Řekli, že od roku 1947 to tam funguje bez problémů, a tak tam žádná bezpečnostní opatření nedělali, a nechali to na lidech,“ dodává Neusarová.

„Problém je, že se něco stane a až poté se to začne řešit,“ říká Lukáš Tesař z poradenského centra Regionservis. Upozorňuje v této souvislosti na nedávnou hromadnou nehodu na D1. „V situaci, kdy se chlubí ministerstvo dopravy, že investuje 40 miliard do dálnice, je absurdní tvrdit, že není pár set tisíc korun na informační cedule na mýtných branách,“ říká Tesař.

Příkladů spousta

Důkazů jsou desítky. Třeba až smrt čtyř mladých lidí (pátý je stále v kómatu v nemocnici) na křižovatce v Samotiškách u Olomouce v lednu 2004 definitivně rozhodla o stavbě obchvatu, který byl zkolaudován o dva roky později.

Podobným typickým příkladem je tramvajová trať na pražském Barrandově. Zde před třemi lety vběhla jedenáctiletá dívka pod jedoucí soupravu. Neštěstí se stalo v nepřehledném místě, kde na sebe řidiči a chodci kvůli betonové zdi podjezdu do poslední chvíle neviděli.

Federace řidičů tramvají přitom už dva roky před tragédií navrhovala vybudovat před přechodem zábradlí tak, aby pěší před vstupem na trať šli čelem k přijíždějící tramvaji.

Magistrát odpověděl, že přechod bezpečnost provozu neohrožuje, protože chodec musí dát tramvaji přednost.
„Brzy po tragédii došlo k takové úpravě místa, jak jsme původně navrhovali,“ podotkl tehdejší šéf tramvajových odborů Antonín Dub.

Ukázkou může být i silnice u Panenského Týnce u Loun na hlavním tahu z Prahy na Chomutov. Zde v únoru v malé dodávce, kterou smetl nákladní vůz, zahynulo osm lidí.

I toto místo je dlouhodobě označováno za rizikové, ale policie žádné omezení neučinila.

Až poté, co se zde stala tento pátek další vážná nehoda tří aut, začal se problém řešit.

„Zaslali jsme už návrh na Ředitelství silnic a dálnic, aby byl v tom úseku zákaz předjíždění,“ řekl ředitel lounské dopravky Rudolf Náhlovský.

Nikdo za nic nemůže

Ředitelství silnic a dálnic se brání. „Pokud nás třeba policie upozorní a žádá označení, tak to řešíme v řádu dnů. Ale když je třeba změnit křižovatku, je to na roky. Musíte řešit výkupy pozemků a vyprojektovat to,“ uvedla pro Deník mluvčí ředitelství Martina Vápeníková. Úřad má podle ní i vzorec, podle něhož nebezpečnost místa a prioritu opravy stanoví.

Problém ovšem je při situaci jako v Ostravě: když někdo tvrdí, že nějaké místo je nebezpečné a přitom se tam vážná nehoda dosud nestala.

Poradce v oblasti dopravy a bývalý ředitel společnosti Besip Robert Šťastný soudí, že by pomohlo, kdyby se více vyvozovala konkrétní odpovědnost za neštěstí.

„Jakmile policie zjistí, že počet nehod způsobuje špatná infrastruktura, a ne to, že tam řidiči jezdí třeba přes 160 kilometrů v hodině, měla by být odpovědnost na vlastníkovi komunikace. A když se něco stane opakovaně, tak má nést následky. A v rámci podnikové odpovědnosti by to mohl chtít podnik po konkrétním pracovníku,“ míní.

Hašení problémů až dodatečnou změnou není ovšem jen specifikem dopravních nehod. Třeba až po opakovaných problémech s únosy dětí do ciziny přišlo ministerstvo práce a sociálních věcí se změnou zákona a změnilo i pravidla pro práci Úřadu pro mezinárodně právní ochranu dětí.

15.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Kuchař/ka na studenou kuchyni 24 000 Kč Polévkárna v centru Prahy přijme kuchaře/ku pro práci na studené kuchyni. Není třeba výuční list, ale chuť k práci. Od po-pá, svátky a víkendy volné. Dobré finanční ohodnocení, prima kolektiv. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 13 500 Kč Pomocní pracovníci ve výrobě jinde neuvedení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo pracoviště:, - Brandýs nad Labem, , Prvotní kontakt:, - tel.: 728 446 656, - e-mail: info.resolved@gmail.com, , Upřesňující údaje:, - krátkodobé zaměstnání. Pracoviště: Resolved agency, s.r.o. - brandýs nad labem, . Informace: Yuriy Markovych, +420 728 446 656. Gastronomie - Číšník/servírka 16 000 Kč Restaurace na Václavském náměstí hledá do svého týmu samostatně účtující servírky/číšníky. Možnost nadstandardního celoročního výdělku (základ 16.000 Kč+denní tipy dle tržeb). Každý má svůj rajon a sám si účtuje, každý má svoje velmi zajímavé denní tipy. Pracovní smlouva a přihlášení na úřady (zdravotní a sociální pojištění samozřejmostí) ihned při nástupu. Nástup možný ihned. Info: Administrativa - Administrativní pracovnice 16 000 Kč Administrativa Přijmeme administrativní pracovnici do řeznictví v ČB. Pracovní náplň je vedení interního účetnictví (pokladna, sklad - program winshop, související administrativa). Pracovní doba: 11h – do 18:30. Praxe výhodou, nástup možný ihned. Zaměstnancům dáváme stravenky, plat je jim zasílán do 5. dne v měsíci, jsme schopni zajistit i bydlení.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sídlo automobilky Opel v hesenském Rüsselsheimu
9

Dieselgate nekončí. Policie vtrhla do kanceláří Opelu v Hesensku a Porýní

Angela Merkelová a Horst Seehofer.
4 9

Debakl a zemětřesení, hodnotí německá média nezdar CSU a SPD ve volbách

Nástupce Škody Rapid dostal jméno Scala. Pro automobilku prý bude velkým krokem

Mladoboleslavská automobilka si pro nový vůz vybrala latinský výraz označující schody nebo žebřík.

Je bezpečnější. Rekonstrukce beskydské přehrady Šance končí

/FOTOGALERIE/ Tříleté stavební práce zlepšily bezpečnost přehrady Šance v Moravskoslezských Beskydech, která zásobuje pitnou vodou podstatnou část regionu.

Maradona se vysmál Messimu: Lídr? Vždyť je před zápasem dvacetkrát na záchodě

Ne vždy si fotbalové legendy vysekávají poklony. Pravý opak předvedla například někdejší argentinská modla Diego Maradona, jež se posměšně vyjádřila o současné hvězdě Lionelu Messim. Tahoun Barcelony totiž podle „El Diega“ nemá odpovídající vůdčí schopnosti.

Na dům v Arizoně spadlo jednomotorové letadlo. Pilot zemřel

Jeden lidský život si vyžádala sobotní nehoda v arizonském Paysonu. Tehdy z dosud neznámých příčin spadlo jednomotorové letadlo na rodinný dům. Na palubě byl pouze pilot, který nehodu nepřežil. Muž, který byl v té době v domě, vyvázl bez zranění. Informoval o tom server ABC15 News.com.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Komunální volby do zastupitelstev obcí 2018 (5. a 6. října 2018)
Seznam kandidátů, jak se volí v komunálních volbách, zpravodajství, výsledky komunálních voleb 2018 a přehled možných koalic v zastupitelstvu vaší obce. Volby do magistrátu a zastupitelstva krajských měst (Praha, Brno, Plzeň, Ostrava, České Budějovice, Jihlava, Hradec Králové, Pardubice, Olomouc, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Liberec, Zlín)

Senátní volby 2018 (1. kolo 5. a 6. října 2018, 2. kolo 12. a 13. října 2018)
Aktuální složení Senátu, seznam kandidátů do Senátu, výsledky senátních voleb 2018 pro volební obvody: Sokolov, Chomutov, Rokycany, Domažlice, České Budějovice, Praha 12, Praha 4, Praha 8, Praha 2, Litoměřice, Teplice, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav, Benešov, Chrudim, Náchod, Svitavy, Třebíč, Břeclav, Brno-město, Prostějov, Šumperk, Opava, Ostrava-město, Karviná, Vsetín, Zlín.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT