Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé museli umírat, aby se věci konečně rozhýbaly

Ostrava, Praha - Páteční srážka dvou tramvají na jednokolejné trati v Ostravě se třemi mrtvými ukázala na letitý problém: I když se tuší problém a rizikové místo, protože se dosud nic nestalo, přesto se nic neřeší.

15.4.2008 6
SDÍLEJ:

Křižovatka Na Horecku je místem častých nehod.Foto: Martin Třískala

Podle Jany Neusarové z Českého sdružení obětí dopravních nehod jsou podobných nebezpečných míst na tuzemských silnicích desítky.
„Když na to upozorňujeme, tak slýcháme: Nejsou peníze,“ říká.

Znáte ve svém okolí místo, jež denně ohrožuje zdraví a životy lidí a odpovědní s tím nic nedělají? Napište na webeditori@denik.cz a diskutujte pod článkem.


Její manžel je shodou okolností mluvčím drážní inspekce a zjišťoval na drážním úřadu, jak dosud postupoval. „Řekli, že od roku 1947 to tam funguje bez problémů, a tak tam žádná bezpečnostní opatření nedělali, a nechali to na lidech,“ dodává Neusarová.

„Problém je, že se něco stane a až poté se to začne řešit,“ říká Lukáš Tesař z poradenského centra Regionservis. Upozorňuje v této souvislosti na nedávnou hromadnou nehodu na D1. „V situaci, kdy se chlubí ministerstvo dopravy, že investuje 40 miliard do dálnice, je absurdní tvrdit, že není pár set tisíc korun na informační cedule na mýtných branách,“ říká Tesař.

Příkladů spousta

Důkazů jsou desítky. Třeba až smrt čtyř mladých lidí (pátý je stále v kómatu v nemocnici) na křižovatce v Samotiškách u Olomouce v lednu 2004 definitivně rozhodla o stavbě obchvatu, který byl zkolaudován o dva roky později.

Podobným typickým příkladem je tramvajová trať na pražském Barrandově. Zde před třemi lety vběhla jedenáctiletá dívka pod jedoucí soupravu. Neštěstí se stalo v nepřehledném místě, kde na sebe řidiči a chodci kvůli betonové zdi podjezdu do poslední chvíle neviděli.

Federace řidičů tramvají přitom už dva roky před tragédií navrhovala vybudovat před přechodem zábradlí tak, aby pěší před vstupem na trať šli čelem k přijíždějící tramvaji.

Magistrát odpověděl, že přechod bezpečnost provozu neohrožuje, protože chodec musí dát tramvaji přednost.
„Brzy po tragédii došlo k takové úpravě místa, jak jsme původně navrhovali,“ podotkl tehdejší šéf tramvajových odborů Antonín Dub.

Ukázkou může být i silnice u Panenského Týnce u Loun na hlavním tahu z Prahy na Chomutov. Zde v únoru v malé dodávce, kterou smetl nákladní vůz, zahynulo osm lidí.

I toto místo je dlouhodobě označováno za rizikové, ale policie žádné omezení neučinila.

Až poté, co se zde stala tento pátek další vážná nehoda tří aut, začal se problém řešit.

„Zaslali jsme už návrh na Ředitelství silnic a dálnic, aby byl v tom úseku zákaz předjíždění,“ řekl ředitel lounské dopravky Rudolf Náhlovský.

Nikdo za nic nemůže

Ředitelství silnic a dálnic se brání. „Pokud nás třeba policie upozorní a žádá označení, tak to řešíme v řádu dnů. Ale když je třeba změnit křižovatku, je to na roky. Musíte řešit výkupy pozemků a vyprojektovat to,“ uvedla pro Deník mluvčí ředitelství Martina Vápeníková. Úřad má podle ní i vzorec, podle něhož nebezpečnost místa a prioritu opravy stanoví.

Problém ovšem je při situaci jako v Ostravě: když někdo tvrdí, že nějaké místo je nebezpečné a přitom se tam vážná nehoda dosud nestala.

Poradce v oblasti dopravy a bývalý ředitel společnosti Besip Robert Šťastný soudí, že by pomohlo, kdyby se více vyvozovala konkrétní odpovědnost za neštěstí.

„Jakmile policie zjistí, že počet nehod způsobuje špatná infrastruktura, a ne to, že tam řidiči jezdí třeba přes 160 kilometrů v hodině, měla by být odpovědnost na vlastníkovi komunikace. A když se něco stane opakovaně, tak má nést následky. A v rámci podnikové odpovědnosti by to mohl chtít podnik po konkrétním pracovníku,“ míní.

Hašení problémů až dodatečnou změnou není ovšem jen specifikem dopravních nehod. Třeba až po opakovaných problémech s únosy dětí do ciziny přišlo ministerstvo práce a sociálních věcí se změnou zákona a změnilo i pravidla pro práci Úřadu pro mezinárodně právní ochranu dětí.

15.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

SERVIS

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ruští sportovci nastoupili kvůli dopingovému trestu pod olympijskou vlajkou.
16 12

Odveta za trest? Ruská rozvědka vnikla do olympijských počítačů

Výbuch v rezidenční čtvrti v Leicesteru.
AKTUALIZOVÁNO
3

Exploze v anglickém Leicesteru zranila čtyři lidi. Policie evakuovala okolí

Úporný boj. Hašení haly v Mochově trvalo od pátku až do neděle

/FOTOGALERIE/ Tuhý boj s plameny řádícími v bývalém areálu mrazíren v Mochově na Praze-východ, který sváděli od pátečního dopoledne, dokončili hasiči v sobotu večer. Ještě v noci na neděli však na místě zůstávala 14členná jednotka. 

AKTUALIZOVÁNO

Lidé demonstrovali na Václavském náměstí. Kritizovali Babiše i komunismus

Na demonstraci za svobodu, demokracii a svobodné podnikání na Václavském náměstí se sešly stovky lidí. Někteří z nich mají transparenty s protikomunistickými hesly nebo kritikou premiéra Andreje Babiše (ANO). Demonstraci v den výročí takzvaného Vítězného února pořádají zástupci občanských iniciativ, podnikatelských sdružení, některých parlamentních i neparlamentních politických stran a Konfederace politických vězňů.

Kauza vrtulníky. Šlechtová rozhodne o způsobu nákupu do měsíce

Ministryně obrany Karla Šlechtová (za ANO) do měsíce rozhodne o způsobu zadání nákupu dvanácti víceúčelových vrtulníků pro českou armádu. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce dnes řekla, že od pátku má k dispozici od vojáků upravené požadavky na nákup za několik miliard korun.

Časově neomezená vláda čínského prezidenta? Komunisté chtějí změnit ústavu

Vládnoucí komunistická strana Číny navrhla odstranit z ústavy klauzuli, která omezuje funkční období prezidenta na dva mandáty po sobě, tedy deset let. Tento krok by tak umožnil současnému prezidentu Si Ťin-pchingovi vládnout neomezeně dlouhou dobu. Informoval o tom server BBC.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT