Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé museli umírat, aby se věci konečně rozhýbaly

Ostrava, Praha - Páteční srážka dvou tramvají na jednokolejné trati v Ostravě se třemi mrtvými ukázala na letitý problém: I když se tuší problém a rizikové místo, protože se dosud nic nestalo, přesto se nic neřeší.

15.4.2008 6
SDÍLEJ:

Křižovatka Na Horecku je místem častých nehod.Foto: Martin Třískala

Podle Jany Neusarové z Českého sdružení obětí dopravních nehod jsou podobných nebezpečných míst na tuzemských silnicích desítky.
„Když na to upozorňujeme, tak slýcháme: Nejsou peníze,“ říká.

Znáte ve svém okolí místo, jež denně ohrožuje zdraví a životy lidí a odpovědní s tím nic nedělají? Napište na webeditori@denik.cz a diskutujte pod článkem.


Její manžel je shodou okolností mluvčím drážní inspekce a zjišťoval na drážním úřadu, jak dosud postupoval. „Řekli, že od roku 1947 to tam funguje bez problémů, a tak tam žádná bezpečnostní opatření nedělali, a nechali to na lidech,“ dodává Neusarová.

„Problém je, že se něco stane a až poté se to začne řešit,“ říká Lukáš Tesař z poradenského centra Regionservis. Upozorňuje v této souvislosti na nedávnou hromadnou nehodu na D1. „V situaci, kdy se chlubí ministerstvo dopravy, že investuje 40 miliard do dálnice, je absurdní tvrdit, že není pár set tisíc korun na informační cedule na mýtných branách,“ říká Tesař.

Příkladů spousta

Důkazů jsou desítky. Třeba až smrt čtyř mladých lidí (pátý je stále v kómatu v nemocnici) na křižovatce v Samotiškách u Olomouce v lednu 2004 definitivně rozhodla o stavbě obchvatu, který byl zkolaudován o dva roky později.

Podobným typickým příkladem je tramvajová trať na pražském Barrandově. Zde před třemi lety vběhla jedenáctiletá dívka pod jedoucí soupravu. Neštěstí se stalo v nepřehledném místě, kde na sebe řidiči a chodci kvůli betonové zdi podjezdu do poslední chvíle neviděli.

Federace řidičů tramvají přitom už dva roky před tragédií navrhovala vybudovat před přechodem zábradlí tak, aby pěší před vstupem na trať šli čelem k přijíždějící tramvaji.

Magistrát odpověděl, že přechod bezpečnost provozu neohrožuje, protože chodec musí dát tramvaji přednost.
„Brzy po tragédii došlo k takové úpravě místa, jak jsme původně navrhovali,“ podotkl tehdejší šéf tramvajových odborů Antonín Dub.

Ukázkou může být i silnice u Panenského Týnce u Loun na hlavním tahu z Prahy na Chomutov. Zde v únoru v malé dodávce, kterou smetl nákladní vůz, zahynulo osm lidí.

I toto místo je dlouhodobě označováno za rizikové, ale policie žádné omezení neučinila.

Až poté, co se zde stala tento pátek další vážná nehoda tří aut, začal se problém řešit.

„Zaslali jsme už návrh na Ředitelství silnic a dálnic, aby byl v tom úseku zákaz předjíždění,“ řekl ředitel lounské dopravky Rudolf Náhlovský.

Nikdo za nic nemůže

Ředitelství silnic a dálnic se brání. „Pokud nás třeba policie upozorní a žádá označení, tak to řešíme v řádu dnů. Ale když je třeba změnit křižovatku, je to na roky. Musíte řešit výkupy pozemků a vyprojektovat to,“ uvedla pro Deník mluvčí ředitelství Martina Vápeníková. Úřad má podle ní i vzorec, podle něhož nebezpečnost místa a prioritu opravy stanoví.

Problém ovšem je při situaci jako v Ostravě: když někdo tvrdí, že nějaké místo je nebezpečné a přitom se tam vážná nehoda dosud nestala.

Poradce v oblasti dopravy a bývalý ředitel společnosti Besip Robert Šťastný soudí, že by pomohlo, kdyby se více vyvozovala konkrétní odpovědnost za neštěstí.

„Jakmile policie zjistí, že počet nehod způsobuje špatná infrastruktura, a ne to, že tam řidiči jezdí třeba přes 160 kilometrů v hodině, měla by být odpovědnost na vlastníkovi komunikace. A když se něco stane opakovaně, tak má nést následky. A v rámci podnikové odpovědnosti by to mohl chtít podnik po konkrétním pracovníku,“ míní.

Hašení problémů až dodatečnou změnou není ovšem jen specifikem dopravních nehod. Třeba až po opakovaných problémech s únosy dětí do ciziny přišlo ministerstvo práce a sociálních věcí se změnou zákona a změnilo i pravidla pro práci Úřadu pro mezinárodně právní ochranu dětí.

15.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 19 000 Kč

Zámečníci strojů Zámečník/ce - brusič/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pozice:zámečník/ce - brusič/ka, Co Vás na této pozici čeká?, - broušení svárů rozvaděčových skříní, - zámečnické práce, - jednosměnný provoz, Očekáváme, že budete mít:, - vzdělání min. SOU - strojírenského směru, - znalost technické dokumentace, - manuální zručnost, - aktivní přístup k práci, flexibilitu, spolehlivost, Získáte u nás:, - Zázemí ryze české firmy (pracoviště v Příbrami)., - Příjemnou firemní kulturu, u nás se lidé cítí dobře., - váš rozvoj se postaráme., - dobré a šikovné zaměstnance nepřicházíme - nabízíme stabilizační příspěvek., - Další benefity (penzijní připojištění a Sick Day po 5 letech, jazykové kurzy, příspěvek na kulturní a sportovní akce)., Nástup možný ihned na dobu urřitou ( možnost prodloužení )., Mzda: od 19 000,- Kč., Kontakt:Batelková Barbora Ing., tel.: 318 493 696, 318 493 611, e-mail: batelkova.barbora@sencopb.eu, Msto výkonu práce:SENCO Příbram spol. s r.o., Plynárenská č.p. 292, Příbram I. Pracoviště: Senco příbram spol. s r.o., Plynárenská, č.p. 292, 261 01 Příbram 1. Informace: Barbora Batelková, +420 326 534 396,734 153 567.

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 6 100 Kč

Zahradníci travnatých ploch, greenkeepeři ZAHRADNÍK/ZAHRADNICE. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 6100 kč, mzda max. 8400 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Popis práce: údržba zeleně v areálu školy, Požadujeme:, "komunikace flexibilita, zručnost,, "vysoké pracovní nasazení,, "řidičský průkaz sk. B., "bezúhonnost, "vyučení v oboru výhodou (není podmínkou), "praxe v oboru výhodou (není podmínkou), Nabízíme:, "sezónní práce na pracovní smlouvu do konce listopadu, "jednosměnný pracovní režim - poloviční úvazek, "zaměstnanecké výhody - příspěvek na stravování, příspěvek FKSP, "zajímavá práce v příjemném prostředí arboreta, Nástup:, "ihned, "pracoviště: Lesnická 55, 397 01 Písek, Plat:, "platové ohodnocení dle platných tarifů, Kontaktní osoba:, Pavla Machatá (asistentka ředitele školy), tel.: 382 506 100; lespi@lespi.cz. Pracoviště: Vyšší odborná škola lesnická a střední lesnická škola b. schwarzenberga písek, Lesnická, č.p. 55, 397 01 Písek 1. Informace: Pavla Machatá, +420 382 506 100.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 15 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Zedník - vzdělání vyučen. Pracoviště Českokrumlovsko. Prac. poměr na dobu určitou, prac. úvazek plný, prac. doba jednosměnná. Nástup ihned. Mzda 15.000 - 26.000,-- Kč hrubého. Kontakt: volejte ve všední dny do 7:00 do 16:00 h na 728 320 839 p. Poláček, info@postavpo.cz. Ověřeno 21.5.2018. Pracoviště: Postavpo s.r.o., Česká, č.p. 184, 382 73 Vyšší Brod. Informace: Poláček, +420 728 320 839.

Obchod - Pohodová brigáda - výpomoc 125 Kč

Hledáme brigádniky do obchodu na pozice obsluha pokladny . Náplň práce: doplňování zboží , kontrola data spotřeby zboží , práce na pokladní.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pirát Ivan Bartoš
14 6

Ničíte nám billboardy, osočuje SPD Piráty. Ti podají trestní oznámení

V italském Janově se zřítil most
AKTUALIZOVÁNO
25 28

V Itálii se zřítil dálniční most. Zahynuly desítky lidí, český řidič přežil

Člověk vzpřímený zřejmě vymřel kvůli své lenosti. Nepřizpůsobil se oteplování

Homo erectus neboli člověk vzpřímený byl až donedávna považovaný za jednoho z našich přímých předků. Nyní se však objevilo tvrzení, že se jednalo o slepou vývojovou větev. Podle nové studie si totiž mohli tito dávní hominidé za svůj zánik v podstatě sami. Byli natolik líní přicházet s inovacemi a posouvat se kupředu, že se nedokázali přizpůsobit změnám klimatu.

Humanitární loď Aquarius zakotví na Maltě. Migranty si rozdělí pět zemí EU

Záchranná loď Aquarius, jež od pátku bezcílně pluje Středozemním mořem, získala povolení zakotvit u břehů Malty. Migranty, kteří se nacházejí na její palubě, si následně rozdělí pětice evropských zemí, a to včetně Německa, Portugalska či Španělska. Podle agentury Reuters má nejvíce běženců, šedesát, přijmout Španělsko. 

AKTUALIZOVÁNO

Brežněv i většina vojáků z roku 1968 byli Ukrajinci, řekl Filip. Sklidil kritiku

Opoziční strany kritizují předsedu KSČM Vojtěcha Filipa za jeho vyjádření v britském deníku The Guardian, v němž nepřímo obvinil Ukrajince z vpádu vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968. Filipa obviňují z překrucování historie a upozorňují, že podobným způsobem by mohl připsat zodpovědnost za nacismus a druhou světovou válku Rakousku. 

Alonso oznámil konec ve formuli 1. Bude hledat novou výzvu

První závod: 2001, Austrálie. Rozlučka: 2018, Abú Zabí. Ano, je to tak. Fernando Alonso po skončení této sezony opustí svět formule 1.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT