O staronovém záměru se v těchto dnech znovu začalo mluvit na magistrátu. Co primátor Pavel Bém před dvěma lety nastínil jako vzdálenou vizi, teď dostává reálnější podobu. „V roce 2010 zavedeme mýtné na zkoušku v centru města,“ prohlásil nyní Bém.

Jednat by se mělo zhruba o území pražské památkové rezervace, tedy o plochu ohraničenou nábřežím Edvarda Beneše, Hlávkovým mostem, magistrálou, Vyšehradem, Hořejším nábřežím, Petřínem a Hradčany. Systém má za cíl odlehčit přetíženému centru od individuální automobilové dopravy. Navrhované řešení se ovšem setkává s kritikou jak ze strany odborníků, tak i politiků.

„To je naprosto špatně,“ řekl Deníku poslanec František Laudát, bývalý šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva. „O zavedení mýtného je možné uvažovat až poté, co bude dokončen městský a pokud možno i pražský dálniční okruh,“ tvrdí Laudát.

V roce 2010 přitom nebude dokončena ani podstatná část městského okruhu, tedy tunel Blanka. „Kudy budou potom řidiči centrum objíždět, to neví nikdo. Hrozí velké přetížení vnějších ulic,“ varoval dopravní expert Laudát.

Čekání na studii

Magistrát čeká na dokončení studie, která dá vybírání mýtného praktickou podobu. Ve hře je více variant. Radnice přitom považuje za nejvhodnější systém, který již efektivně funguje například v Londýně. Poplatek by motoristé hradili prostřednictvím čipových karet. Cena za den jízdy po centru města by měla činit kolem tří eur, čili přibližně mezi 50 a 100 korunami.

Pohyb vozů uvnitř mýtné zóny mají kontrolovat kamery. „Kamerový systém by byl určitě dostatečný, jeho efektivita se pohybuje nad devadesáti procenty,“ sdělil Deníku radní pro dopravu Radovan Šteiner.

„Výhoda je, že městský kamerový systém už existuje. Proto by náklady neměly být nijak obrovské, odhaduji je v řádu nižších stovek milionů korun. Návratnost tudíž bude velmi rychlá,“ řekl Šteiner.

Je třeba zvážit různé varianty

Kamerový systém ovšem není podle některých odborníků ideální. „Technické řešení výběru mýtného by se mělo dobře zvážit,“ varoval před unáhlenými kroky dopravní odborník z ČVUT František Lehovec. Ke zvážení jsou podle něj také varianty kontroly průjezdu mikrovlnnou technologií případně satelity. K těm se kloní jak Laudát, tak třeba Václav Jirovský z katedry softwarového inženýrství matematicko-fyzikální fakulty.

„Družicový systém je schopen identifikovat auto velmi přesně, navíc by umožnil zpoplatnění třeba jen některých vybraných ulic,“ vyjmenoval některé výhody Laudát.

Dalším problematickým bodem mýtného je předpokládaná kumulace parkujících automobilů před vjezdem do centra. „Mýtné je dobrý nápad, ale k jeho efektivnímu fungování je potřeba mít důkladně zajištěny možnosti parkování před vjezdem do centra,“ připomněl Lehovec. Podle něj navíc vyvstává s otázkou mýtného méně diskutovaný problém. „Jde také o etický problém, zda je správně, že jezdit do centra budou moci pouze ti bohatí,“ přemýšlí Lehovec.

Magistrát odpoví na část otázek na podzim, kdy chce vybrat správce mýtného systému. Jasno už teďmáv jedné věci. „Výnosy z mýtného budou plně investovány do pražské městské hromadné dopravy,“ ujistil radní Šteiner.

INFOGRAFIKA Zóna mýtného

Technické varianty řešení mýtného

Kamerový systém

Vozidla snímají kamery a počítače převádějí jejich poznávací značky do textové formy. Výhodou je fakt, že Praha už velké množství kamer v ulicích má.

Mikrovlnný systém

Řidiči musí mít ve voze identifikační jednotku, která pomocí mikrovln komunikuje s mýtnými branami. Instalace rozměrných bran by byla problematická.

Satelitní systém
Družice dokáží identifikovat vozidlo až na přesnost několika metrů. Výhodou je možnost platby mýtného pouze ve vybraných ulicích.
Nejdříve musí být vyřešeny okruhy a MHD, říká poslanec a někdejší šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát (ODS):
Je Praha připravena na zavedení mýtného?
Rozhodně ne. Kromě toho, že by se smýtnýmmělo počkat na dokončení pražského i městského okruhu, je také nejprve nutné vyřešit otázku městské hromadné dopravy. Čili například návrat tramvají na Václavské náměstí nebo výstavbu trasy metra D. Bez toho nebude systém fungovat.
Radnice argumentuje tím, že systém vyzkoušel například Londýn a tam se osvědčil.
Londýn se na jeho zavedení připravoval řadu let a přesto jsou tam problémy, nerozumím tomu, proč chtějí lidé, kteří sedí na radnici, spustit systém tak narychlo. Zkušenosti jsou i z dalších měst, ale třeba v norském Oslu je to o jiných podmínkách, do města je tam mnohemméně přístupových cest, funguje to tam úplně jinak. Praha by měla dopravu řešit jako celek a ne jednorázově.
Má Praha i jiné varianty zklidnění dopravy v centru než mýtné?
Ano, šlo by zcela uzavřít některé ulice pro průjezdní dopravu, jako se to mělo udělat třeba s Karmelitskou po zprovoznění Strahovského tunelu. Další ulice by se měly dopravně zklidnit, nepouštět tam takovou intenzitu dopravy a naopak rozšířit možnosti parkování. Když by se to spojilo s významným zlepšením služebMHD,rozšířením tramvajové sítě a novou trasou metra, doprava v centru by se mohla zklidnit i bez mýtného.