Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mýtné v Praze šlo k ledu

Praha - Zákon či vyhláška, které mýtné ve městě povolí, bude nejdříve za 1,5 roku. Systém má zatím hodně trhlin.

9.6.2009 4
SDÍLEJ:

MÝTNÉ? Nic se neděje, magistrát má ale stejně vyčleněných sto milionů na letošní přípravy./Ilustrační foto Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Mýtné budou řidiči v centru Prahy platit už od přelomu roku 2010 a 2011, tak na takový termín už mohou všichni zapomenout. Původní plány a sliby hlavního města totiž vzaly rychle za své.

Jaký je váš názor na mýtné v Praze? Diskutujte!

Přípravné práce na projektu se v současné době zastavily a nejméně jeden a půl roku se bude čekat na změnu legislativy, která by mýtné v Praze alespoň povolila. Další přípravy potrvají zhruba stejně dlouhou dobu, takže pokud půjde vše dobře, mýtné se do metropole může dostat nejdříve v roce 2013.

Přitom v rozpočtu letošního roku je na přípravy celkem 100 milionů korun, vše ale nasvědčuje tomu, že nebudou potřeba.

Spokojení řidiči

Zpoždění tak nahrává nejvíce řidičům, kteří jsou v drtivé většině odpůrci mýtného systému. „Čím déle bude zavedení trvat, tím lépe. Určitě se mi nechce platit peníze za projíždění centrem. A hlavně, platit se má za nějaký komfort, určitě bych protestoval proti tomu, abych dával peníze za to, že někde stojím v koloně,“ řekl řidič z povolání Vladislav Havel.

Mýtné by mělo být na přibližně 8,5 kilometrech čtverečních v samotném jádru města. Lokalita zhruba kopíruje pražskou památkovou rezervaci, tedy oblasti Hradčan, Malé Strany, Starého Města, Nového Města a Vyšehradu.

Nic se neděje

Na tom, že je projekt v současné době takzvaně u ledu, se shodli i dva zastupitelé hlavního města a rovněž členové dopravního výboru Karel Březina (ČSSD) a Petra Kolínská (SZ), které Deník oslovil.

„Jsou zde jasné objektivní příčiny tohoto stavu. Podle současné platné legislativy není možné mýtné v Praze zavést. A podle mého osobního názoru začíná vedení města od celého projektu couvat. Faktem je, že o mýtném by se mělo dále diskutovat a ve chvíli, kdy budou splněny všechny požadavky, nevidím důvod, proč systém neuvést do provozu,“ konstatoval Březina. Podle jeho slov je také velmi nutné dokončit Městský okruh, aby měli řidiči možnost zvolit jinou trasu, než zpoplatněné centrum města.

Snížit počet aut v centru, to je i v podstatě největší úkol mýtného. Jenže řidiči musejí mít nejdříve jinou možnost cesty.

#nahled|https://g.denik.cz/63/4a/1604_mytne_cb_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/63/4a/1604_mytne_cb.jpg|Mýtné v centru Prahy#

„My určitě zavedení mýtného podporujeme, ale je pravdou, že podle oficiálního zápisu z jednání dopravního výboru vyplývá, že jsou přípravy pozastaveny. Určitě budu požadovat, aby se na toto téma co nejdříve začalo znovu jednat. Je potřeba dohodnout, jak bude celý projekt fungovat,“ řekla Deníku Petra Kolínská.

Projekt má trhliny

Zhruba do dvou týdnů by se mělo mýtné dostat na jednání rady hlavního města. „Předložíme návrh na legislativní změny. Pokud ho rada podpoří, celý proces změn bude trvat zhruba 1,5 roku,“ potvrdil Ladislav Tobiáš z odboru informatiky magistrátu. Za tuto dobu by se mělo město dohodnout na tom, jak by vše mělo fungovat. Tedy pokud se bude věcí znovu zabývat a celý projekt nezavrhne. Následovat by mělo vyhlášení výběrového řízení na dodavatele a poté realizace.

V současné době je známá například přibližná cena a časové rozmezí, ve kterém bude při vjezdu do centra města průjezd zpoplatněn. Řidiči mají platit 120 korun v pracovních dnech od 7 do 19 hodin. Bez poplatku mají být víkendy a státní svátky. „Nejdůležitější důvody k zavedení mýtného jsou zlepšení životního prostředí a ochrany kulturního dědictví, dále pak zlepšení dopravní situace v centru města. Ani u jednoho bodu nejsem zcela přesvědčen, že se po zavedení systému zásadně zlepší,“ řekl už dříve Karel Březina.

Bude jednou Praha jako Londýn či Oslo, kde mýtné funguje?

Zavedení mýtného systému má v centru Prahy podle dosavadních propočtů snížit počet průjezdů vozidel o 20 procent. Například ve Stockholmu či Londýně, kde už mýtné několik let funguje, se podařilo snížit počet aut v centru dokonce o 30 procent, což jednoznačně dokazuje, že se jedná o úspěšný projekt. Pokud je tedy dobře připraven.

Nesmyslné dlouhodobé mýtné

Mýtné v Praze má být zavedeno na ploše veliké 8,5 kilometru čtverečních a v podstatě kopíruje pražskou památkovou rezervaci. Platit by se mělo asi 120 korun ve všední den v době od 7 do 19 hodin. O víkendu a svátcích má být průjezd zdarma. Kromě zaplacení denního poplatku, bude podle dosavadních plánů možné také platit týdenní mýtné (5 po sobě jdoucích dnů), měsíční (20) a roční (252).

„Samozřejmě připravujeme různé úlevy. Platit by neměla vozidla s modrým majákem, městská hromadná doprava či majitelé karet ZTP a ZTP/P. Slevy pak budou moci nárokovat rezidenti, tedy lidé žijící v oblasti, kde bude mýtné zavedeno,“ vysvětlil člen společnosti Deloitte, která systém připravuje.

Právě možnosti dlouhodobého zaplacení mýtného se ale zdálo nesmyslné například člence dopravního výboru hlavního města Petře Kolínské (SZ). „Pokud se tohle zavede, bude mýtné jako takové ztrácet smysl. Řidič, který bude mít na rok zaplaceno, přece ztratí motivaci k tomu, aby do centra nejezdil,“ upozornila s tím, že právě zklidnění dopravy v centru je jeden z hlavních úkolů mýtného.

Zavedením mýtného v Praze se zabývala také dopravní fakulta ČVUT. Jejich průzkumy upozorňují, že mýtné je zavedeno v několika evropských městech, například v Londýně, Trondheimu nebo Oslu.

Motivací pro toto opatření byla buď nutnost omezit individuální automobilovou dopravu, nebo zvýšení příjmů městské pokladny, ze které je poté financována potřebná infrastruktura.

Londýn je vzor

Obecně nejznámější je bezpochyby Londýn, kde bylo mýtné zavedeno v únoru 2003. Zde systém pracuje na bázi technologie automatického rozeznávání registračních značek bez nutnosti instalace palubní jednotky ve vozidle. Za dva roky, kdy je systém v provozu, došlo podle studií organizace Transport for London k omezení intenzity automobilové dopravy v centru města, což mělo za následek značné zlepšení kritické situace v dané oblasti.

Pozitivní je rovněž zvýšení příjmů města. Vybrané finanční prostředky byly investovány do londýnského dopravního systému, konkrétně do oblasti městské hromadné dopravy.

9.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předvolební debata Deníku: (zleva) Vít Rakušan, Markéta Pekarová-Adamová, Ivan Bartoš
12 51

VIDEO: Neváhali ani vteřinu. Politici měli ohledně vlády s Babišem jasný názor

AKTUALIZOVÁNO

Babiš obvinil ČSSD z korupce, Zaorálek ho nazval parazitem i dravcem

V předvolebním souboji lídrů hnutí ANO a ČSSD Andreje Babiše a Lubomíra Zaorálka v televizi Nova se dosavadní koaliční partneři proti sobě ostře vymezili. Vzájemně se napadali, kdo má máslo na hlavě například v otázce nízkých mezd či boje s korupcí.

VIDEO: Okamura nabídl pomoc Šlechtové. Vysloužil si polibek

Čtvrteční superdebata Deníku se nenesla jen ve vážném duchu. Do koalice by strany přítomných deseti zástupců nešly, ale lidsky se prý mají rádi.

Mladí se derou vpřed. Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku

Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku ve své historii. Po koaličních jednáních, která se táhnou již téměř měsíc, se vítězné strany voleb konečně dohodly. 37letá Jacinda Ardenová, v pořadí třetí a nejmladší žena ve vedení ostrovní země, dnes oznámila, že bude sestavovat vládu. Mladí lidé, kteří nedosáhli 40 let se ve vrcholové politice objevují čím dál častěji.

Video veřejného znásilnění z Konga kolovalo na sítích. Bojuje se ženskými těly

Sedmiminutové video, ukazující nahou ženu, která je znásilněna, zmlácena a nakonec sťata před plným náměstím v jednom z měst v Demokratické republice Kongo (DRK) kolovalo na sociálních sítích několik měsíců, než bylo oficiálně staženo na apel televize France 24. Jak píše server CNN, tato znásilnění zapadají do širšího příběhu, který se datuje do 19. století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení