"Hasiči vyprostili pomocí vakuových a vanových nosítek pět osob z vlaku. Ty byly ihned předány do péče zdravotníkům. Celkem bylo zraněno šest osob," uvedla mluvčí hasičů Pardubického kraje Vendula Horáková.

V motoráku podle mělo cestovat kolem 15 lidí. Strojvedoucí uvedl, že někteří odešli sami. "Vyzýváme je proto, aby se ozvali na linku 158, potřebujeme jejich výpověď k objasnění příčiny srážky vlaků," řekla krajská mluvčí policie Markéta Janovská.

Tři osoby utrpěly lehká zranění. "Hlavně naraženiny dolních končetin a hrudníku, byli převezeni do nemocnice v Čáslavi. Dva lidi s těžším zraněním, jeden s frakturou bérce a další s poraněním hlavy byli sanitkou transportováni do krajské nemocnice v Pardubicích," doplnil mluvčí Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Aleš Malý. 

Příčina nejasná

Podle Horákové se srazila lokálka s manipulačním vlakem. Událost se stala asi 600 metrů za Ronovem směrem na sousední Žleby.

"Na místě zasahovaly jednotky – profesionální ze Seče a sousedního Středočeského kraje, stanice Čáslav a dobrovolné z Lipovce, Třemošnice a Ronova nad Doubravou a hasiči SŽDC Havlíčkův Brod," doplnila mluvčí. 

Na místo byl přivolán i vrtulník Letecké záchranné služby, odletěl ale prázdný. Hasiči dále zabezpečili místo nehody ve spolupráci s drážními hasiči.

"V tuto chvíli nelze vyloučit, že k nehodě došlo v důsledku lidské chyby," uvedl specialista Českých drah Petr Šťáhlavský. Chybu mohli udělat jak strojvedoucí vlaků, tak i pracovník řízení dopravy. Škoda dosáhla podle informací České televize asi 1,55 milionu.

Za předchozí týdny se Drážní inspekce musela zabývat vícero mimořádnými událostmi. V úterý 19. února jel osobní vlak mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak s 11 cestujících, nakonec zastavil sám, nikomu se nic nestalo. V pátek 22. února projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn. V sobotu 23. února se v Českých Budějovicích srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn. Ve středu minulý týden se v Havlíčkově Brodě střetl nákladní vlak s lokomotivou. České dráhy koncem února uvedly, že v souvislosti s incidenty na železnici zvýší kontrolu práce strojvedoucích.

Počet nehod na železnici roste

Počet mimořádných událostí na železnici v letošním roce strmě roste. Inspektoři za první dva měsíce letošního roku řešili 220 incidentů, což je meziročně o zhruba 26 procent více. Mírně se naopak snížil počet usmrcených a zraněných. Vyplývá to ze statistik Drážní inspekce. Počet mimořádných události v posledních letech roste pravidelně.

Zatím poslední incident se stal dnes u Ronova nad Doubravou, kde se po poledni srazil osobní vlak s manipulačním vlakem. Podle záchranářů bylo zraněno asi šest lidí. České dráhy uvedly, že není vyloučena lidská chyba.

Počet zaznamenaných incidentů za letošní první dva měsíce je nejvyšší minimálně od roku 2015. V lednu inspekce řešila 111 incidentů, v únoru dalších 109. Jde zejména o přejetí návěstidla na červenou. Těchto prohřešků neustále přibývá, loni se jich podle Drážního úřadu stalo 142, meziročně o 13 procent více.

I přes výrazný nárůst mimořádných událostí je zatím statistika usmrcených a zraněných osob na železnici pozitivnější. Letos na kolejích zemřelo celkem 26 lidí, loni jich bylo za první dva měsíce 29. Mírně se letos snížil také počet zraněných.

Vévodí lidská chyba

Počet incidentů na železnici se v posledních letech nepřetržitě zvyšuje, i když ne tak výrazně, jako letos. Loni inspekce řešila celkem 1168 incidentů, což je o deset procent více, než se jich stalo před čtyřmi lety.

Velká část pochybení je způsobena lidskou chybou. České dráhy proto minulého týdne zpřísnily kontroly práce strojvedoucích. "Kontroloři namátkově vykonávají kontroly přímo při jízdě vlaků a zaměřují se například na styl jízdy a dodržování důležitých bezpečnostních pravidel. Na případné chybné postupy na místě strojvedoucí ihned upozorňují," uvedl šéf státního dopravce Miroslav Kupec. Dráhy zároveň chtějí prosadit kontroly , zda strojvůdci ve volném čase místo odpočinku nejezdí u konkurence, což vede k jejich přetěžování.

Drážní inspekce aktuálně řeší několik incidentů z posledních dní. Mezi nimi je například případ z Vysočiny, kde osobní vlak jel šest kilometrů bez strojvůdce. U Ejpovic zase expres přejel návěstidlo na červenou a vjel na jinou kolej. Od srážky s dalším vlakem jej dělilo 34 metrů. Stejnou příčinu měl incident v pražském Smíchově, kde rychlík po nedovoleném projetí semaforu zastavil zhruba 30 metrů od jiného vozu.