Facebook se stal v Česku výrazně nejvyužívanější sociální sítí, což platí i přes to, že obsahuje velké množství falešných nebo duplicitních účtů. Těch by mohlo být více než deset procent. Podle experta na sociální sítě Daniela Dočekala nadhodnocené číslo dokládá porovnání s celkovou velikostí populace, kdy například v kategorii mezi 16 a 19 lety uvádí Facebook 580.000 uživatelů a přitom celkový počet Čechů v tomto věku je o 160.000 nižší.

Za Facebookem zaostávají jak další světoví hráči, tak i domácí sociální sítě. Počet uživatelů Twitteru se podle serveru Klábosení pohybuje kolem 186.000, u Google+ je odhadované číslo kolem půl milionu a 600.000 na LinkedIn. Z tuzemských konkurentů je podle měsíční návštěvnosti největší Lidé.cz se 736.000 uživateli a Spolužáci s téměř 550.000 návštěvníky za měsíc.

Marketingový nástroj

Facebook zažil prudký nárůst počátkem roku 2010 a poté nastalo zpomalení, které je stále zřetelnější. S jeho rostoucí oblibou se zvyšuje i počet tuzemských firem, které jej využívají jako marketingový nástroj. Nejvíce fanoušků mají Škoda Auto, Slevomat nebo T-Mobile. V první desítce jsou i další mobilní operátoři Vodafone a Telefónica.

Fanoušci Škody na Facebooku podle mluvčího Vítězslava Pelce mají možnost získat informace o různých připravovaných akcích, jako například Škoda parky nebo autosalony. Pravidelně také pořádá různé soutěže.

„Sociální média jsou dnes důležitým nástrojem pro tzv. word of mouth komunikaci. Očekáváme, že hlavně z dlouhodobé perspektivy nám pomohou k budování vztahů a loajality u mladší cílové skupiny potenciálních zákazníků. Popularita sociálních médií roste u střední, ekonomicky aktivní populace a tím logicky roste i jejich význam," doplnil.

„Na našem facebookovém profilu prakticky denně zveřejňujeme nové příspěvky/posty a mnohé z nich podporujeme v rámci placených kampaní, které fungují velmi dobře. Za loňský rok se prostřednictvím těchto kampaní aktivně zapojilo přes 20.000 uživatelů, kteří provedli více než půl milionu akcí. Současně jsme díky těmto kampaním získali několik tisíc nových fanoušků," uvedla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

Podle Dočekala nejsou obecně sociální sítě prostředím, kde by uživatelé mohli vydělávat peníze. „Sociální sítě jsou marketingový nástroj, a proto se tam peníze utrácejí," podotkl.

Facebook v USA založil Mark Zuckerberg. V současnosti jej každý měsíc využívá 1,23 miliardy lidí, z nichž 945 milionů se přihlašuje z mobilního telefonu či tabletu.