Její olomoucká pobočka byla včera zamčená. „Jsme studentky, proto jsme vybíraly cenově dostupnou dovolenou. Nejvíc se nám zamlouval zájezd na Mallorku od Tomi Tour v ceně 10600 korun i s poplatky a s ubytováním v dvouhvězdičkovém hotelu s polopenzi. Vyšlo nás to o dva tisíce levněji než v ostatních kancelářích,“ líčí čtyřiadvacetiletá Eva Klašková, která si dovolenou na srpen rezervovala na olomoucké pobočce minulou středu.

„Částku jsem měla zaplatit do pátku do dvanácti hodin, peníze jsem posílala přes internetové bankovnictví. Naštěstí jsem jim ihned poslala e-mail, aby mi potvrdili, že peníze obdrželi, což se také stalo. Ještě ve čtvrtek jsme se domluvili na tom, že smlouvu podepíšu v pátek nebo v pondělí.“

O den později se však studentka dozvěděla, že kancelář zkrachovala. „Tou dobou už se nikam nebylo možné dovolat, call centra nefungovala,“ vyprávěla Klašková.

Poškození klienti lačnící po informacích včera brali za kliku dveří olomoucké pobočky v Pekařské ulici marně. Ve výloze na ně čekaly reklamy na extrémně levné zájezdy na Mallorcu, tureckou riviéru nebo do Itálie jako smutná připomínka toho, kam by mohli jet, kdyby kancelář nezkrachovala.

Na dveřích visel jen leták s informací, že se klienti mají obrátit na pojišťovnu. „Veškeré uhrazené finanční prostředky za zájezdy vám budou vráceny Union pojišťovnou v Bratislavě. Tomi Tour je velkoryse pojištěna na částku 234 600 000 Kč, která pokryje veškeré nároky. Klienti, kteří jsou v destinacích, kontaktují prosím pojišťovnu Union, která zajistí dokončení jejich pobytu a leteckou dopravu z destinace zpět domů,“ stálo na letáku.

Kontakty na pojišťovnu si opisovala i paní Marie z Olomouce. V lednu si koupila zájezd do Bulharska a těšila se, až si v září odpočine u moře. „Zaplatila jsem ihned celou částku, protože to byla akce dva za jedno. Loni jsme byli s touto cestovkou v Egyptě a naše zkušenost byla výborná, proto jsme se na ně obrátili znovu. Letos už asi nikam nepojedeme, protože momentálně na novou dovolenou nemáme,“ říkala Marie.

Jak teď postupovat dál? „Po doložení všech dokladů dostanou klienti část peněz po prvnim měsíci, zbytek po dvou měsících. Nejjednodušší způsob je vyplnit formulář pojistné události na internetových stránkách www.unionsk.cz, vytisknout jej a zaslat i s ostatními doklady na naší adresu,“ informovala Katarína Dianišová z pojišťovny Union.

„Rádi bychom vyrazili někam jinam. Nevíme ale, na koho se máme obrátit, abychom nedopadli stejně,“ podotkla studentka Kašková.

Existuje nějaký způsob, jak rozeznat serióznost cestovní kanceláře? „Základnim kritériem Tomi Tour byl počet klientů za jakoukoli cenu bez ohledu na ekonomiku firmy. Pokud někdo dlouhodobě prodává výrazně levněji než ostatní, měli by se mít klienti na pozoru. Když kancelář například nabízí letecký zájezd za tři tisíce, je to nesmysl a v takových případech bych byl velmi ostražitý,“ uvedl mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Karel Páral