Devět let čekají obyvatelé Úštěka na opravu památkově chráněné zdi u Úštěckého potoka. Zeď, nad níž vede silnice ve směru na Tetčiněves, je v kritickém stavu a začíná se bortit. Na třech místech byla krajnice zabezpečena betonovými bariérami. V úseku kolem Úštěckého potoka byl zakázán vjezd vozidel nad 3,5 tuny, objížďka je 24 km.

Horký brambor

„Na opravu zdi čekáme devět let. V roce 2002 podalo Město Úštěk žalobu na určení vlastnictví, od té doby se nic neděje, jen si to přehazují po soudech,“ říká Kateřina Havláková ze stavebního odboru úštěckého městského úřadu.

Poslední, krajský soud rozhodl, že zeď je ve vlastnictví státu. Dosud se ale neujasnilo, kdo má tento státní majetek spravovat. Povodí Ohře v roce 2009 podalo dovolání k Nejvyššímu soudu ČR.

SÚS: „Naše to není“

Správa a údržba silnic Ústeckého kraje tvrdí, že zeď není její a nemůže proto do její opravy investovat své prostředky.

„Je to již dlouhodobý problém. Soud rozhodl v náš prospěch, ale Povodí Ohře se odvolalo,“ uvedl ředitel Správy a Údržby silnic Ústeckého kraje Vladimír Macholda s tím, že oprava zdi není záležitostí SÚS.

„Zeď není naše a investovat do ní nebudeme. Čekáme, jak to dopadne, záleží na rozhodnutí soudu,“ uvedl Vladimír Macholda.

Zeď slouží silnici

Povodí Ohře se rozsudku brání. Zeď stejně jako SÚS nepovažuje za předmět své správy. „Náš názor je takový, že konstrukce neslouží vodnímu toku, ale slouží komunikaci. Říká to i znalecký posudek,“ vysvětlil za státní podnik Povodí Ohře ředitel Závodu Terezín Pavel Eger.

Zjednodušeně řečeno, potok může bez překážek protékat i bez zdi, silnice bez ní existovat nemůže.

Dohoda obou stran o předběžném financování opravy komunikace s tím, že by se po rozhodnutí soudu navzájem vyrovnaly, není podle Povodí Ohře možná.

Objízdná trasa

Objížďka čtyřkilometrového úseku z Úštěka do Tetčiněvsi vede přes Ostré, Skalku, Rašovice, Kalovice, Robeč, Sukorady, V. Hubenov, Julčín, Vědlice, a Rochov.

„Není to otázka nevole, skutečnost je taková, že nemůžeme investovat do něčeho, co není naše,“ zdůraznil Eger. Skeptický vůči vzájemné dohodě byl i ředitel SÚS. „V tuto chvíli nevím. Navíc těch problémů je víc,“ uvedl.

Vymletý břeh

Povodí Ohře se Správou a údržbou silnic má na Úštěcku spory ještě dva. První z nich se týká vymletého břehu mezi Tetčiněvsí a Rochovem, kde se potok přiblížil přes pozemek soukromého majitele až k silnici.

„Tento problém vznikl při loňských povodních, od té doby potok pozemek vymílá. Povodí ale tvrdí, že je povinné zajistit pouze průtok potoka. Svůj majetek si před vodou má ochránit každý sám,“ říká Kateřina Havláková z městského úřadu v Úštěku.

„Jedná se o neupravený vodní tok přírodního charakteru. Ten, kdo tady má nemovitost, si musí svůj majetek zabezpečit. Vzniklá škoda nemůže jít k tíži správce vodního toku. My jsme v tomto případě provedli pouze zásah k usměrnění vodního toku do správného směru,“ uvedl za Povodí Ohře Pavel Eger. Přirovnal situaci k tomu, jako kdyby SÚS vyžadovala po Povodí Ohře provedení protipovodňových opatření své komunikace.

Zanesený most

Další problém má opět podobný scénář. „Pod mostem přes potok je nános a když se vypouští Chmelař, teče lidem voda do sklepů. Povodí Ohře nám však sdělilo, že by je měla vyčistit SÚS,“ vysvětlila Kateřina Havláková.

Podle Egera vychází tato povinnost ze znění vodního zákona. Povinnost čistit náplavy pod mostem prý přebírá automaticky správce překážky na vodním toku – v tomto případě právě SÚS.

Čtěte také: Starosta: Kraj selhal, Chrastava zůstane válečnou zónou