Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na přechodech lidé často svádí boj s časem

Praha - Světelná signalizace je na desítkách míst v Praze seřízena tak, že řidiči ohrožují chodce.

20.9.2010 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavla Mrázková

Na některých přechodech pro chodce v hlavním městě si musejí méně pohybliví senioři vzpomenout na léta mladí a rychle zkusit přidat do kroku. Jinak se jim může stát, že než stihnou přejít na druhou stranu, do cesty jim začnou najíždět auta.

Přechodů, u nichž svítí na semaforu zelená jen pár vteřin, a pak se znovu objeví červený panáček, mohou být desítky.

Zelená jen šest vteřin

Jen namátkou na Sokolovské poblíž Palmovky v Praze 8, u křižovatky ulic Komunardů a Dělnická v Praze 7. Zde někdy svítí zelená jen přes šest vteřin, za tu dobu se někteří lidé zkrátka přes silnici bezpečně nedostanou.

„Mám s tím veliký problém. Svého pětiletého syna učím, že má přecházet na zelenou, jenže v půlce křižovatky nám najednou skočí červená. V tu chvíli přijíždí z vedlejší silnice auto a začíná se tlačit do přechodu, riziková situace je rázem na světě,“ říká Simona Babčáková, herečka, která spolupracuje se sdružením Auto*Mat, jež se zabývá dopravou v Praze.

S podobnou situací se setkává velmi často. Zelená na semaforech je podle ní tak krátkou dobu, že není možné bezpečně přejít. Takovým místem je například i křižovatka na rohu ulic Chodovská-Záběhlická. Přechod směřuje k obchodnímu domu, kam směřuje velké množství seniorů. „Musíme jít přes dvouproudovou silnici a navíc tramvajový pás. Stihnout přejít včas je těžké,“ potvrdila Františka Majerová z Prahy 11 a obdobně si stěžuje i mnoho dalších lidí.

Faktem je, že problém zřejmě není jen v nastavení semaforů, ale ve značné míře v agresivitě řidičů.

„Pravidla na semaforech jsou taková, že zelená je čas, který slouží k tomu, aby lidé na přechod vstoupili, ne aby ho celý přešli. Na červenou pak mohou dojít,“ vysvětlil Tomáš Mrázek, mluvčí technické správy komunikací.

Vyklizovací doba by měla stačit

Každý přechod má takzvanou „vyklizovací“ dobu. „To je doba, po kterou by nemělo přijet žádné auto nebo tramvaj. Je dost dlouhá, aby chodec mohl dokončit přecházení,“ doplnil Mrázek.

Potvrdil však, že když je například na Sokolovské ulici velký nápor aut, mohou být některé světelné signalizace operativně upraveny a zelená na přechodech je zkrácena. „I tak by zde měl být ale dostatek času na přechod vozovky,“ doplnil.

V minulosti už se na některých místech intervaly prodlužovaly, například v Praze 2 či 7. Pokud se někde lidé cítí ohroženi, měli by na to upozornit příslušné instituce, které mohou zjednat nápravu, jsou to dopravní policie, technická správa komunikací a radnice městské části.

Zasahovat do semaforů je však poměrně složité, některé jsou totiž spolu propojené a pak je nutné řešit celou oblast.

Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*Mat vidí možnost řešení v napodobení modelu některých západoevropských zemí. „Zde nejdříve svítí zelená, která po určité době začne blikat, to znamená, nevstupovat do vozovky, ale stále máte čas na to, přejít. Je to hlavně důležitá informace pro řidiče aut, kteří nevidí červenou a stále čekají před přechodem,“ konstatoval.

Agresivita řidičů

Dále pokračoval s tím, že v první řadě je však tento problém, právě problémem agresivních řidičů. „Ti ve voze cítí velkou sílu a pak se podle toho také chovají. Na přechodech by se měly nejdříve správně nastavit vztahy řidičů a chodců,“ doplnil Křivohlávek s tím, že by ale možná stálo za to, provést komplexní analýzu fungování semaforů v Praze a zvážit některé změny.

Autor: Lukáš Marek

20.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Předvolební debata v deníku 19.10.2017
13

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

Rakká je v troskách
5

Osvobozené, ale v troskách. Syrské město Rakká bylo během bojů úplně zničeno

AKTUALIZOVÁNO

V Olomouci se střetli fanoušci Kodaně a Zlína, vzduchem létaly dlažební kostky

/VIDEO/ Čtvrteční fotbalový zápas evropské ligy mezi Zlínem a Kodaní v Olomouci se neobešel bez problémů.

O obchodu se zatím bavit nebudeme, odmítla Merkelová Mayovou

Německá spolková kancléřka Angela Merkelová a nizozemský premiér Mark Rutte zamítli žádost britské premiérky Theresy Mayové, aby se téma jednání o brexitu přesunulo na obchod.

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

Nejstarší česká univerzita dnes volí nového rektora

Univerzita Karlova v Praze bude dnes volit rektora. Funkci šéfa největší a nejstarší univerzity v Česku obhajuje současný rektor Tomáš Zima, který školu vede od února 2014. Proti němu kandiduje biolog Jan Černý, který je od roku 1990 prvním kandidátem na rektora z přírodovědecké fakulty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení