Nejvíce lidí na tomto prostředku zemřelo v Jihočeském kraji - šest, následují kraje Jihomoravský, Moravskoslezský, Olomoucký a Pardubický – shodně po pět lidech. Naopak žádný cyklista nepřišel o život na Vysočině. Přímou vinou jezdců na kole pak zemřelo 25 lidí, přičemž 214 z nich bylo zraněno těžce a 1939 lehce.

Od vzniku samostatné České republiky byl pro cyklisty nejtragičtější rok 1993, kdy jich při nehodách zahynulo 146, naopak nejpříznivější byl rok 2016 se 39 mrtvými. Dlouhodobě platí, že každá 11. oběť dopravních nehod je jezdec na kole, podobně tomu bylo i loni. Sluší se dodat, že v roce 2017 celkově 37 cyklistů zemřelo bez nasazené přilby, naopak jen sedm s přilbou.

Velkým problémem je fatální nehodovost starších cyklistů. Z celkem 44 mrtvých bicyklistů bylo 31 (tj. 70 procent) ve věku 55 let a více, z toho cyklistů seniorů (osob ve věku 65+) bylo 17, tj. 39 procent.

„Z údajů zveřejněných Evropskou komisí vyplývá, že největší nebezpečí hrozí starším cyklistům na křižovatkách, kdy odbočují doleva či dávají přednost v jízdě,“  vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Rizikové je podle něj pro řadu z nich i samotné ovládání jízdního kola.

„Nadprůměrné zastoupení mají senioři i ve statistikách smrtelných nehod bez zapojení jiného účastníka silničního provozu. Velkým problémem je i špatná viditelnost starších cyklistů, neboť si libují v tmavé barvě oblečení,“ dodává.

V roce 2017 došlo celkem ke 4482 dopravním nehodám, při kterých figuroval alkohol či drogy. Z nich 642 (tj. každou sedmou) zavinili cyklisté. Celkově při nehodách s alkoholem či drogami zahynulo 52 osob a dalších 214 bylo těžce zraněno. Vinou podnapilých jezdců zemřelo pět z nich, dalších 57 těžce zraněno (z toho jeden vinou zdrogovaného cyklisty).

„Jezdci zavinili celkově 2393 nehod, z toho 642 pod vlivem alkoholu či dalších návykových látek. Jedná se o 27 procent všech jimi zaviněných nehod. To je suverénně nejvíce ze všech skupin účastníků silničního provozu. Uvedené statistické údaje by měli mít na paměti všichni ti, kdo uvažují o povolení jízdy na kole po konzumaci alkoholu,“ uzavírá Roman Budský.