Jediné, co je na celém území národních parků zakázáno, je pořádat vyhlídkové lety motorovými vzdušnými dopravními prostředky. Soukromým letům ale nelze zabránit. Správě parku se to ale nelíbí a chce dosáhnout změny.

To, že k přeletu nad národním parkem není třeba žádné povolení, Deníku potvrdil zkušený pilot Zdeněk Vymětal z Prachatic. „Létal jsem dvacet let a žádné povolení na přelet nad národním parkem po mně nikdo nechtěl. Národní park Šumava je shora les jako každý jiný a vzduch je vzduch. S nutností mít povolení pro přelet nad Šumavou jsem se nikdy nesetkal, navíc, jak po mně někdo může chtít povolení, když jsem ve vzduchu," říká Vymětal. Nad Šumavou létal podle svých slov vcelku pravidelně. „Nikdo nebere do úvahy, jestli je to národní park nebo ne. Žádné nařízení letecké inspekce v tomto směru není. I když existují jiná omezení, týkající se vysílačů, elektrárny Temelín, vojenských objektů a podobně," dodává dlouholetý pilot.

„Bohužel kvůli nejednoznačnosti pojmosloví a výkladu ze strany ministerstva dopravy v podstatě nelze za současného stavu ani postihnout ani zakázat žádný soukromý let, protože přesně nesplňuje definici vyhlídkového letu," říká vedoucí státní správy Národního parku Šumava Václav Braun.

Omezení přeletů

„Evropská unie se rozhodla v polovině června 2008 přeřadit vyhlídkové lety z kategorie leteckých prací do kolonky letecké dopravy, jejíž provoz vyžaduje řadu drahých opatření. A proto oficiálně vyhlídkové lety dnes v České republice nikdo nepořádá," dodává Braun.

Správa Národního parku Šumava přitom předpokládá, že se v nejbližší době dokončí projednávání jejího podnětu adresovaného ministerstvu dopravy v roce 2013, který inicioval vyhlášení zóny s omezením letového provozu nad územím Národního parku Šumava do letových hladin do 1000 metrů nad terénem pro všechny lety. Dalším možným řešením je dokončení novely zákona o ochraně přírody a krajiny, která by tuto věc řešila zákonným omezením. Rychlost přijetí novely zákona je ale řádově významně nižší než možnost přijmout opatření obecné povahy o regulaci letového provozu nad zvláště chráněnými územími ministerstvem dopravy.

„Území Národního parku Šumava a jeho povětrnostní podmínky jsou hodně specifické a myslím si, že mnozí ho neprávem podceňují. Navíc zde stát uplatňuje poměrně přísné podmínky ochrany přírody, například vůči vjezdu motorových vozidel nebo dokonce ke vstupu veřejnosti. Dvě letecké nehody za posledních několik měsíců jsou především lidskou tragédií, ale také ohrožením podmínek ochrany přírody. Myslím si, že by omezení letové hladiny, ať změnou zákona nebo jiným opatřením, mohlo výrazně snížit riziko dalších neštěstí," tvrdí ředitel Správy Národního parku Šumava Pavel Hubený.

Policie: Pitva prokázala, že je pilot vrtulníku mrtvý
Příčina nedělního pádu vrtulníku do lesa u Filipovy Huti nedaleko šumavské Modravy, při němž zahynul 59letý pilot z Prahy, stále zůstává neznámá. Případem se zabývají odborníci z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Praha a klatovští kriminalisté.

Nabízejí se v podstatě jen tři důvody zřícení stroje. Tou nejreálnější je větrné počasí, vyloučit ale nelze ani technické problémy vrtulníku či zdravotní potíže pilota, například infarkt. Zatímco zkoumání vraku je běh na dlouhou trať, soudní pitva už se uskutečnila. Klatovská policejní mluvčí Dana Ladmanová ale nesdělila, zda měl pilot před pádem nějaké zdravotní problémy. „Pilot utrpěl zranění neslučitelná se životem. Nebylo zjištěno cizí zavinění," uvedla na dotaz Deníku Ladmanová. Kromě „objevné" informace, že pilot zemřel, odmítla výsledky pitvy jakkoli komentovat.