Až z pondělního článku brněnského Deníku Rovnost se někteří brněnští politici dozvěděli, že České dráhy chtějí pronajmout starou nádražní budovu a okolní pozemky na čtyřicet let firmě Brno new station development. Navíc spředkupním právem. Redakci se nyní podařilo zjistit, že obchod přitáhl pozornost také BIS. „Pravidelně mě kontaktují a ptají se na nové informace. Lidi vystupující jako agenti BIS zajímá hlavně vlastnická struktura firem, které se kolem nádraží motají,“ řekl anonymně dobře informovaný zdroj, který se přestavbou nádraží zabývá. Jeho jméno redakcezná.

„Zabýváme se mimo jiné ochranou ekonomických a strategických zájmů republiky, například oenergetiku a dopravu. Na konkrétní otázky ohledně brněnského nádraží nesmím odpovídat. Nemohu vám to tedy ani potvrdit, ale ani vyvrátit,“ vzkázal mluvčí BIS JanŠubrt.

Podle politologa Miroslava Mareše zMasarykovy univerzity vBrně zájem agentů přitahují jen podezřelé kontrakty. „Musí se objevit nějaké problematické indicie. Ze zákona totiž BIS zabezpečuje informace jen otakových činnostech, jejichž důsledky mohou ohrozit bezpečnost nebo významné ekonomické zájmy České republiky,“ řekl Mareš. Službu může úkolovat pouze vláda a prezident.

Vítězná firma, která vneveřejném výběrovém řízení zakázku na pronájem a úpravu nádraží od drah získala, má konečného neznámého akcionáře na Kypru. Podle informací televize Nova zminulého týdne by za firmou mohl stát nově nastupující generální ředitel televize Nova Petr Žaluda. Ten to však nepotvrdil.

Postup drah rozhořčil řadu brněnských politiků. Bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský zBrna dokonce navrhl, aby dráhy pozemky vrátily státu. „Jsou státním podnikem a ne realitní kanceláří. Pozemky nedostaly od státu, aby snimi dále podnikaly,“ myslí si Šimonovský.

České dráhy se kvěci včera nevyjádřily.

Vedení města bude odalším postupu jednat vdruhé polovině týdne. „Hned, jakmile se vrátí primátor Onderka ze zahraniční služební cesty, tak se sejde vedení města. Určitě chceme začít otomhle jednat sdrahami,“ prohlásil náměstek primátora Oliver Pospíšil.

Brno new station development plánuje, že zčásti pozemků vytvoří parky. Zbytek spolu sbudovami poslouží jako obchody a byty. Společnost se také zavázala, že do staré nádražní budovy investuje sto padesát milionů korun. Připravenou smlouvu, kterou má brněnský Deník Rovnost kdispozici, dosud obě strany nepodepsaly.

Výhrady kpronájmu

malá informovanost města
neznámý vlastník vítězné firmy
sporné podmínky smlouvy
neprůhledné výběrové řízení

 

ČTĚTE VÍCE:

Dráhy pronajmou nádraží. Na Kypr