Potvrdil to žalobce Krajského státního zastupitelství v Ostravě Dušan Táborský. Nechtěl upřesnit, koho policie z prověřovaných podezřelých z korupčního jednání viní. Podle informací Mladé fronty Dnes budou stíháni bývalý ministr obrany Martin Barták a zbrojař Michal Smrž. Barták v prohlášení uvedl, že mu o případném obvinění zatím není nic známo.
Jako první se do hledáčku policie dostal právě on. Později experti na finanční kriminalitu začali prověřovat i představitele společnosti Praga Petra Ptáčka a podnikatele zajišťující zbrojní zakázky Smrže.
Informace o dvou obvinění potvrdil i mluvčí Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality Jaroslav Ibehej. „Mohu potvrdit, že k dnešnímu dni končí činnost pracovního týmu Tatra. Navíc i to, že z pokynu dozorujícího státního zástupce bude pracovníky ostravské expozitury vydáno usnesení o zahájení trestního stíhání proti dvěma osobám,“ uvedl mluvčí.
On ani Táborský nechtějí zveřejnit další informace. „Usnesení o zahájení trestního stíhání ještě nebylo dotčeným osobám doručeno. Další informace budeme moci zveřejnit v dalších dnech,“ řekl žalobce.
Hodlá se bránit
Exministr Barták v prohlášení napsal, že proti případnému trestnímu stíhání se hodlá bránit právní cestou a nejrazantnějším možným způsobem. „Doložím, že celá záležitost je od začátku výrazně nestandardní a provázena celou řadu účelových pochybení,“ oznámil někdejší ministr s tím, že se nechce dál nechat očerňovat.
Celá kauza Tatra je podle něj uměle vykonstruovaná a má sloužit především k jeho společenské likvidaci. „Médii nezmiňovanou realitou je, že jsem se na nákupu vozidel Tatra nijak nepodílel,“ zdůraznil Barták. Dodnes mu prý oficiálně nikdo nesdělil, z čeho má být podezřelý a co je mu kladeno za vinu. Má prý důvodné podezření, že v mnoha případech bylo proti němu opakovaně postupováno nezákonně. „Mám též obrovské pochybnosti o cílených zásazích do případu nadřízenými justičními orgány,“ dodal Barták.
V Bartákově prohlášení také jeho právník Josef Monsport podotýká, že v celé věci bylo mnoho nestandardních až nezákonných postupů, se kterými se prý za svou dlouholetou praxi nesetkal.
Policie se údajnou korupcí zabývá od loňského listopadu. Tehdy bývalý americký velvyslanec v Česku a předseda dozorčí rady automobilky Tatra William Cabaniss Mladé frontě Dnes řekl, že v únoru 2008 po něm chtěl tehdejší náměstek ministryně obrany Barták miliony dolarů za to, že Tatra už nebude mít problémy s armádní zakázkou. To potvrdil i Cabanissův kolega Duncan Sellars, který se rovněž zúčastnil rozhovoru s Bartákem. Barták ale tvrdí, že jde o vykonstruovanou záležitost.
V pozadí všeho byl podle Táborského údajně zájem společnosti Praga. S Tatrou spolupracovala jako subdodavatel automobilových dílů – náprav a převodovek. V polovině prosince 2006 Tatra podepsala s ministerstvem obrany smlouvu na dodávku terénních nákladních vozidel za 2,7 miliardy Kč. O několik měsíců později ale severomoravská automobilka ukončila kvůli údajně nekvalitním dodávkám dílů spolupráci s Pragou.
„Tatra se subdodavatelem vypověděla smlouvu. Firma se ale cítila ukřivděna a snažila se vrátit do hry,“ řekl Táborský. Dodal, že Praga mohla na dodávkách Tatry pro armádu vydělat stamiliony korun. Po ukončení spolupráce se Tatře dodávky armádě začaly zadrhávat. A právě tyto problémy podle Cabanisse měly vyřešit peníze, o kterých prý Barták v USA mluvil.
V této souvislosti manažery Tatry postupně kontaktovali tři lidé. Kromě Bartáka, který o problematické zakázce jednal během oficiální návštěvy USA, i představitel Pragy Ptáček. Třetím podezřelým by pak podle ČTK mohl být majitel zbrojařské firmy MPI Group a Bartákův známý Michal Smrž. Šéf Tatry Ronald Adams už dříve řekl, že jej navštívil prostředník „někoho vysoce postaveného“ a chtěl v souvislosti s nákupem tatrovek pro armádu úplatek pět milionů dolarů. Adams uvedl, že tímto mužem byl právě Smrž.