Škoda si inkriminované výroky vztáhla na sebe, protože je ve městě zdaleka největším podnikem zaměstnávajícím cizince. Člen představenstva Bohdan Wojna a vedoucí vnějších vztahů Michal Kadera proto Nwelatimu, který je sám po otci syrského původu, zaslali nesouhlasný dopis.

„V souladu s etickým kodexem Škoda Auto je pro nás klíčovou hodnotou rovnost šancí a rovné zacházení. Zásadně odmítáme jakoukoli formu diskriminace,“ stojí v dopisu. Text dále uvádí, že z téměř 24 tisíc kmenových zaměstnanců tvoří cizinci pouhou desetinu, která navíc pochází téměř ze sta procent ze Slovenska či z Polska a protiprávního jednání se prakticky nedopouští.

Návrh billboardu k předvolební kampani, jak jej představil na svém facebooku Raduan Nwelati

„Zvolená tonalita vašich výroků je z našeho pohledu v rozporu s našimi hodnotami i s dobře se rozvíjející spoluprací mezi naší společností a městem,“ pokračovali představitelé automobilky v kritice. Dodali, že firma se na bezpečnosti Mladé Boleslavi aktivně podílí, neboť například přispěla osmi miliony na kamerový systém a nový vůz pro městskou policii.

Kritizoval jsem agenturní, ne škodovácké dělníky

Nwelati pro deník Euro uvedl, že vytýkací dopis dosud nečetl. V rozhovoru pro Deník nicméně upřesnil, že leitmotiv jeho předvolební kampaně se netýká kmenových zaměstnanců Škody, nýbrž lidí, které automobilce dodávají agentury. „Devadesát procent závažnějších přestupků ve smyslu, opilství, konzumace alkoholu na veřejnosti, obnažování, znečišťování veřejných prostranství, drobných krádeží v obchodech a rušení nočního klidu v Mladé Boleslavi páchají agenturní zahraniční dělníci,“ prohlásil Nwelati s odkazem na policejní svodky.

Část veřejnosti považuje billboard, hlásající „nulovou toleranci cizincům, kteří nedodržují naše zákony“, za předvolební populismus. Další hovoří o xenofobii. Jiní by ale naopak přivítali ještě tvrdší postoj. Političtí protivníci pak primátorovi vytkli, že problém narostl za jeho působení.