Tramvaje by se na pražské Václavské náměstí v rámci jeho plánované přestavby vrátit neměly. Nesouhlasí s tím Praha 1. Vadí jí, že by kvůli nim musely být nad náměstím nataženy troleje, které by kazily jeho vzhled. Novinářům to řekl starosta městské části Oldřich Lomecký (TOP 09). Jeho postoj prý na úterním zasedání nově sestavené pracovní skupiny pro řešení Václavského náměstí podpořil i primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Se znovuzavedením tramvají, které by propojily Václavské náměstí s oblastí Vinohrad, počítal projekt přestavby Václavského náměstí. „Tuto variantu Praha 1 odmítá. Stanovisko městské části je jasné a kategorické,“ zdůraznil Lomecký. Vadí mu, že bylo náměstí „shora zadrátováno“. „Odstranila by se tak krása jeho otevřenosti,“ poznamenal.

Postoj první městské části podle Lomeckého podpořil na úterním zasedání i Svoboda. Václavské náměstí v současné době spravuje přímo hlavní město, které by tak mělo mít konečné slovo.

V současné době se připravuje konečný projekt přestavby náměstí. O jeho úpravě se mluví již několik let, stále se ale odsouvala. „Je to jako s Yettim – každý o něm mluví a nikdo ho neviděl,“ poznamenal ke stálému oddalování začátku oprav Lomecký.

Podle něj by na začátku příštího roku mohlo být vydáno rozhodnutí o územním povolení. Poté musí ještě odborníci připravit projektovou dokumentaci pro stavební povolení a požádat o vydání stavebního povolení. „Do konce našeho volebního období by se na Václavském náměstí mohlo začít se stavbou,“ dodal Lomecký.

#nahled|https://g.denik.cz/63/3f/vlp_2010_12_13_sc_pd_7_art_0076_html_denik_clanek_hp.jpg|https://g.denik.cz/63/3f/vlp_2010_12_13_sc_pd_7_art_0076_html.jpg|KŘIŽOVATKA na Můstku s rozřaďovacími kolejemi, polovina 50. let.#

Nejprve horní část

Podle něj by se mělo nejprve začít s přestavbou horní části náměstí. Tu dosud brzdil spor o rozlehlé podzemní garáže. Proti nim se nyní postavila i Praha 1. „Jen by to přestavbu prodloužilo,“ poznamenal starosta.

Dolní část Václavského náměstí by se podle něj měla začít opravovat až poté, co budou dokončeny některé plánované stavební akce. Přestavovat by se měl například hotel Evropa nebo dům U Stýblů. Ve spodní části je v plánu také stavba podzemních garáží pro 350 vozů. Projekt plánuje soukromý investor, který slíbil uvolnit 150 parkovacích stání pro místní obyvatele. Omezit by se tak mělo parkování na povrchu, dodal Lomecký.

Pracovní skupina pro řešení Václavského náměstí se v úterý také dohodla na pořádání dne bez aut. Konat by se měl v neděli 18. září. Trvat bude asi od 10:00 do 16:00. Pokud by se projekt osvědčil a líbil, mohl by se to konat podle Lomeckého jednou za čtvrt roku, nebo i každý měsíc.

Čtěte také:
Dočká se konečně Václavské náměstí změn?
Václavák a tramvaje? Podélná jízda je 30 let tabu