K dnešnímu dni kriminalisté z Krajského ředitelství policie Severomoravského kraje vyslechli sto osmdesát osob, avšak jedinými obviněnými i nadále zůstávají dva inženýři z firmy Společnost Bögl & Krýsl, která jako subdodavatelská firma zajišťovala vysouvání mostu. Již týden po nehodě je policie obvinila z trestného činu obecného ohrožení.

Kriminalisté již mají na stole také všechny znalecké posudky. „Vyšetřování se opírá o sedm znaleckých posudků, které byly vyžádány z různých oborů,“ potvrdila Miroslava Michálková Šálková, tisková mluvčí vyšetřovacího týmu Comenius. Do případu a jeho objasnění tak zasahují experti z oboru zdravotnictví, hydraulických a zvedacích zařízení, geodézie a kartografie, stavebnictví či bezpečnosti práce. Právě znalecký posudek z oboru bezpečnosti práce obdržel vyšetřovací tým 22. července jako poslední.

„V těchto dnech kriminalisté zkoumají trestní odpovědnost dalších osob a je předpoklad, že v řádu několika týdnů bude v této věci rozhodnuto,“ dodala mluvčí Michálková Šálková.

Největší železniční nehoda v České republice si vyžádala osm obětí, deset cestujících bylo těžce zraněno, dalších více než osmdesát osob utrpělo středně těžká a lehká zranění. Škody na majetku dosáhly částky téměř sto sedmdesát milionů korun.

Čtěte související: Neštěstí ve Studénce si vyžádalo desítky zraněných a sedm mrtvých

Doposud kriminalisté v souvislosti ze studenéckou tragédií obvinili dva inženýry společnosti Bögl & Krýsl, která se na opravě podílela. Tato subdodavatelská firma měla na starost umístění mostní konstrukce zpět na místo. Rekonstrukci původního mostu z roku 1961, poté i kompletní výstavbu nového, realizuje pro Moravskoslezský kraj od počátku společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava.

Data k tragédii

8. 8. 2008 - Ve Studénce na Novojičínsku vykolejil rychlík, který narazil do zřícené mostní konstrukce. Celkem si tragédie vyžádala smrt sedmi cestujících, zraněných jich bylo 65. Na místo neštěstí dorazili tři inspektoři drážní inspekce. Experti by měli zjistit okolnosti tragédie.

Prohlédněte si animaci tragédie

9. 8. 2008 - Železniční nehoda ve Studénce, při níž na trať spadl právě rekonstruovaný most, budeme mít dopad také běžnou dopravu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo prověřit aktuální stav všech mostů, které organizace spravuje. A to i přes to, že příčinou nehody nejspíše nebyl technický stav mostu, ale lajdácky prováděná rekonstrukce.

10. 8. 2008 - Na místě vlakového neštěstí se podařilo za pomocí více než sta lidí, armádního tanku a největšího kolejového jeřábu dát do provozu jednu kolej. Jezdit po ní zatím nemůže jen Pendolino. V noci z 10. na 11. srpna pak byla trať zprovozněna pro všechny vlaky.

12. 8. 2008 - Příbuzní mohou pohřbít oběti z vlaku. Souhlas s pohřbením obětí vlakového neštěstí, které se stalo v pátek 8. srpna ve Studénce, dalo novojičínské státní zastupitelství.

14. 8. 2008 - Policejní tým Komenius zadržel první dva možné viníky železniční tragédie ve Studénce. Jde o zaměstnance subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl, kteří měli co dočinění se stavbou zříceného mostu.

19. 8. 2008 - Stavební firma odškodní pozůstalé ze Studénky. Částku dvě stě padesát tisíc se rozhodla vyplatit rodinám obětí studentské tragédie společnost ODS-Dopravní stavby Ostrava.

21. 8. 2008 - Stavbaři odmítají, že způsobili tragédii u Studénky. Údajní viníci železniční tragédie u Studénky, Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek, podali stížnost proti svému obvinění. Oběma inženýrům ze společnosti Bögl & Krýsl hrozí až deset let za to, že ačkoliv měli vědět o problémech se statikou mostu, nepřijali potřebná opatření a nikoho o možném nebezpeční neinformovali.

4. 9. 2008 - Zřícený most ve Studénce dostaví původní firma. Most ve Studénce na Novojičínsku, jehož zřícení zavinilo v srpnu tragickou nehodu vlaku, dostaví společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava, která most původně opravovala.

30. 9. 2008 - Tragédie ve Studénce má osmou oběť. Železniční neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, které se stalo v osudný „osmičkový“ pátek 8. srpna letošního roku, a jež si přímo na místě vyžádalo sedm životů a desítky zraněných, už má bohužel i oběť číslo osm. V Polsku zemřela jedna z těžce zraněných pasažérek z vlaku EuroCity Comenius, který narazil při cestě z Krakova do Prahy do zřícené mostní konstrukce.

8. 1. 2009 - Zřícený most ve Studénce by měl být zprovozněn nejpozději do konce července. Společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava, k tomu zavazuje dodatek smlouvy uzavřený s radou kraje.