Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kde nejsou závory, teče krev

Benešovsko - Mezi nejběžnější zjištěné přestupky na přejezdech patří nerespektování výstražného světelného zařízení, přejíždění a přecházení přes přejezd těsně před přijíždějícím vlakem.

22.1.2008
SDÍLEJ:

Srážka vlaku a osobního vozu na přejezdu.Foto: DENÍK/Archiv VLP

Ještě častější ovšem bývá nedodržování nejvyšší povolené rychlosti jízdy přes železniční přejezd i o desítky kilometrů za hodinu a nerespektování dopravní značky Stůj, dej přednost v jízdě.

„Minulý týden zjistili votičtí policisté při celokrajské dopravně bezpečnostní akci u nechráněného železničního přejezdu ve Voračicích dva přestupky, které řešili na místě blokovou pokutou,“ uvedla benešovská policejní mluvčí Zuzana Stránská.

Snahou Drážní inspekce (DICR), která má v rámci státního dozoru preventivní i represivní úlohu, je snížit počet nehod a mrtvých na železničních přejezdech alespoň na hranici údajů z roku 2002. Tehdy na přejezdech zemřelo 24 osob a jeden mrtvý připadal na deset střetnutí.

Zajímavé je, že téměř polovina (47 procent) všech nehod, se odehrála na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením a zahynula při nich polovina všech osob. „Vzhledem k tomu, že těchto přejezdů je pouze čtvrtina z celkového počtu, to potvrzuje fakt, že kmitající červená světla jsou leckdy řidiči motorových vozidel brána na lehkou váhu,“ konstatoval mluvčí DICR Zdeněk Neusar.

Jen o málo menší počet střetů (44 procent) statistiky evidují na nechráněných přejezdech a devět procent připadá na přejezdy se světelnou signalizací i závorami. Tam, kde jsou dosud mechanické závory obsluhované drážními zaměstnanci, se vloni nestal žádný karambol. Účastníci silničního provozu často vjíždějí na koleje ještě bezprostředně poté, kdy výstražná světla začnou blikat.

První automobil většinou koleje přejede, jeho následovníci však již takové štěstí většinou nemívají. Řidiči se také pokoušejí přejet přejezd ihned po průjezdu vlaku i přes to, že červená výstražná světla stále blikají. Neuvědomují si, že ve velmi krátkém časovém sledu může po stejné nebo druhé koleji přijíždět další vlak a vjedou přímo před něj.

„Vzhledem k vědomému porušování zákona ze strany účastníků silničního provozu je zřejmé, že instalace drahých zabezpečovacích zařízení na přejezdech nemůže vyřešit tragickou bilanci nehodovosti. Blikající výstražné světelné zařízení lze totiž přirovnat k červenému signálu na křižovatce a v obou případech je řidič povinenzastavit.

Zatímco projetí křižovatky na červenou bez zranění je však poměrně časté, nerespektování výstrahy na přejezdu končí velmi často tragicky. Ani sebelepší automobil nemá šanci odolat nárazníkům velmi těžkého rozjetého vlaku. A strojvedoucí nemůže nehodě zabránit, neboť k úplnému zastavení vlakové soupravy je leckdy potřeba vzdálenosti až jeden kilometru.

Právě z toho důvodu má vlak na přejezdu vždy přednost před automobilem,“ upozornil mluvčí DICR ZdeněkNeusar. V regionu se letos dočká vyššího stupně zabezpečení několik železničních přejezdů na lokálních tratích. Jejich umístění včetně pravděpodobných termínů zprovoznění zveřejníme ve čtvrtek.

Srážku s vlakem řidič nepřežil

Přeštice - Pod koly vlaku skončil včera po půl sedmé ráno život 29letého řidiče dodávky, která se na přejezdu ustanice Přeštice–zastávka srazila sosobním vlakem.

„Dodávka se pod lokomotivou zaklínila a vlak ji tlačil ještě asi 200metrů,“ řekl mluvčí drážní inspekce Zdeněk Neusar. Řidiče zvozu vyprošťovali hasiči. „Když jej předali záchranné službě, lékař už mohl pouze konstatovat jeho smrt,“ sdělilas mluvčí krajských hasičů Blanka Nechvátalová. Cestujícím ve vlaku se nic nestalo.

 

2006 celá ČR
290 střetnutí, zemřelo 42 osob a dalších 149 bylo zraněno. Ke zlepšení bezpečnostní situace na přejezdech nepřispělo ani zavedení bodového systému. Počet mrtvých oproti roku 2005 sice o 26% klesl, ale celkový počet nehod vzrostl o 5%a počet zraněných dokonce o 48%.

2007 celá ČR
258 střetnutím, zemřelo 30 osob a dalších 119 osob bylo zraněno. Počet nehod oproti roku 2006 sice klesl o 11% a počet usmrcených osob dokonce
o 33 %,, ale zatímco v předchozích dvou letech železnice nezavinila ani jednu nehodu, v roce 2007 se na vzniku nehody více či méně podílela minimálně ve čtyřech případech.

Zdroj: Drážní inspekce ČR

 

 

ČTĚTE TAKÉ:

Na železničních přejezdech se v Moravskoslezském kraji umíralo méně než v předchozích letech

Loňský rok na silnicích: Méně nehod, více mrtvých

22.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT