Pokud se osvědčí, mohly by se plošně rozšířit od příštího školního roku. Na dnešní tiskové konferenci to řekl ministr školství Josef Dobeš (VV). Učitelé si smlouvy zatím vesměs chválí, formulář s razítkem ministerstva jim prý dává nástroj, jak přimět k odpovědnosti na výchově i rodiče.
"My věříme, že v 90 procentech případů jim (smlouva) pomůže," myslí si ministr. Když má žák ve škole problémy, v první fázi se učitel snaží s neukázněným dítětem pracovat společně s třídou. Pokud ani pak nenastane zlepšení, nastupuje smlouva s rodiči, v níž se stanoví, jak prohřešky řešit. Například kdyby žák soustavně vyrušoval v hodinách, musel by práci nahradit po vyučování.

Dvě smlouvy s rodiči už uzavřeli třeba v Základní škole Mendelova v Praze. Zástupkyně ředitele Zdena Wejmelková popsala případ malého chlapce, který byl agresivní na ostatní děti i učitele, hrnuly se na něj stížnosti a domluvy nepomáhaly. Ministerstvo ale připravilo modelové situace, jak řešit různé kázeňské prohřešky, škola si pak smlouvu jen upravila. Poté se sešli s rodiči i s malým výtržníkem a sepsali kroky k nápravě. "Tam jsme pochopili, že to dítě vlastně třeba někdy i neví, co dělá, nebo není schopno to nějakým způsobem ovlivnit," dodala Wejmelková. Chlapci nakonec doporučili návštěvu psychologa a učitelky se domluvily, že jej budou například víc chválit, aby si nepřipadal neustále káraný.

Formulář předpřipravený ministerstvem si chválí ředitel pražské ZŠ Rakovského Pavel Nedbal. "Žádný z rodičů pak nemá možnost přijít s tím, že je to (řešení problémů žáka) po právní nebo jiné stránce špatně, což se dřív často stávalo," tvrdí.

"My nechceme nikoho trestat," upozornil jeden z autorů projektu, dětský psycholog Václav Mertin. "Chceme, aby školy sobě a rodičům nabízely řešení," uvedl. Za dva měsíce, co školy smlouvy testují, se prý nejčastěji řeší nekázeň, neplnění školních povinností, záškoláctví a nevhodné chování v hodině.

Smlouvy s rodiči ale nebudou pro otce a matky povinné. Nejvíce problémových dětí však pochází z rodin, kde se rodiče o výchovu příliš nestarají. "Škola má povinnost s tím dítětem dál pracovat," konstatoval Mertin. Dodal, že na rodiče často zafunguje formulář s ministerským razítkem a že si uvědomí, že situace je vážná. Kdyby problémy pokračovaly a rodiče by dál odmítali podílet se na řešení, v krajní situaci by se případ předal sociálnímu odboru, který by jim mohl třeba odebrat dávky.

Podobný systém funguje například ve Velké Británii, sám Dobeš prý podobné smlouvy používal ve své praxi psychologa. Pokud se smlouvy osvědčí, chtělo by je ministerstvo nabídnout k využití všem školám od příštího školního roku.