Pro venkovní prostory nebudou limity, ale systém hlukových zón. Zákon je součástí reformy a měl by platit od roku 2014 nebo 2015. Bude první samostatnou normou, která se věnuje ochraně před hlukem.

„Myslím, že na problému hluku nemůže nový zákon nic změnit, jenom lépe definuje způsob ochrany a možnosti, jak ochranu zařídit,“ řekl ministr.

Veřejný zájem

Jako příklad uvedl magistrálu v Praze, kde podle výnosu Nejvyššího soudu není náprava vymahatelná, protože je technicky nemožná, navíc doprava je ve veřejném zájmu. „Tomu zákon nepomůže. On pomůže v tom, že budou pravidelně aktualizované hlukové mapy, a když si někdo bude chtít pořídit pozemek, nebo na něm stavět, bude předem jasné, jaká je tam hluková zátěž. A pokud tam stavba bude moci vzniknout, tak jaká míra ochrany tam bude,“ přiblížil ministr.

Hlukové mapy, se kterými zákon počítá, jsou podle ministra důležité třeba při budování dopravních staveb. Pokud tyto stavby zvýší hlukovou zátěž, mapa ukáže objekty, které budou hlukem zasaženy, a stavebník silnice či mostu bude mít povinnost udělat na nich protihluková opatření.

„Proces, který dnes je škobrtavý a nikdo se svých práv nemůže domoci, tak bude lépe definován,“ shrnul ministr.

Sekání trávy

Další zásadní změna se týká hluku v komunálním prostředí. Řeší hluk v obcích z místních činností, jako jsou sekání trávy, poutě nebo koncerty. „Tyto věci si lépe reguluje obec bez ohledu na to, jaké jsou naměřené hladiny hluku, ale spíš s ohledem na to, jak tyto aktivity vnímá obyvatelstvo. Jestli chce jednou za rok mít pouť, která je bude týden rušit, nebo mít klid a chodit na pouť jinam,“ uvedl ministr.

Nastavení limitů kritizuje prezident Národní hlukové observatoře Ivo Vaněk, který se dnes marně dožadoval přístupu na tiskovou konferenci o věcném záměru zákona o hluku. Nebyl vpuštěn s odkazem, že akce je pro novináře a že debatu s odbornou veřejností ministerstvo chystá.

Vaněk poté novinářům rozeslal mail, v němž upozornil, že nedostatečná ochrana před hlukem v Praze, Brně, Ostravě a podél dálniční sítě má na svědomí nejméně 50 úmrtí ročně. „A co na to návrh protihlukového zákona? Nebude v růstové tendenci pokračovat?“ napsal Vaněk.

Zvuky zvířat

Nyní je ochrana před hlukem v novele zákona o veřejném zdraví, je v ní zapracována směrnice EU o omezení škodlivého a obtěžujícího hluku.

Podle věcného záměru chystaného zákona spadá hluk z pozemní a letecké dopravy a stacionárních zdrojů pod státní zdravotní dozor. Hlasy lidí, zvuky zvířat, hluk z koncertů, sportovních a společenských akcí spadají pod pravomoc obcí.

Hluk z dopravy se musí zahrnout do územně plánovací dokumentace pomocí hlukových zón. Ty budou čtyři – A,B,C,D, přičemž v zóně A není s hlukem žádný problém a v zóně D je hluk zásadním problémem.

Provozovatel zdroje hluku bude mít povinnost technickými, organizačními a dalšími opatřeními zajistit, aby hluk nepřekračoval hygienické limity. Zajímavostí je třeba to, že když občan odmítne nechat si udělat na domě protihlukovou ochranu za peníze provozovatele hluku, bude to napsáno jako věcné břemeno do katastru, a nikdo další, kdo by od něj dům koupil, už se vybudování ochrany nesmí domáhat. Bude si ji muset zaplatit sám.

Návrh hranic hlukových zón preferovaných ministerstvem zdravotnictví pro venkovní hluk v decibelech dB

hluková zóna A B C D
silniční doprava – den méně než 55 55 – 63 63 – 70 více než 70
– noc méně než 45 45 – 53 53 – 60 více než 60
železniční doprava – den méně než 55 55 – 66 66 – 72 více než 72
– noc méně než 45 45 – 59 59 – 67 více než 67
letecká doprava – den méně než 50 50 – 60 60 – 70 více než 70
– noc méně než 42 42 – 55 55 – 65 více než 65

Zdroj: ministerstvo zdravotnictví