Její zástupci tu vaří zadarmo takzvanou Křivou polévku pro dva tisíce lidí ze zeleniny, která by se nedostala na pulty obchodů kvůli svému nevyhovujícímu vzhledu. Dobrovolníci několikrát vyjeli na pole v Polabí, kde nasbírali více než 3,5 tuny zeleniny, která by se jinak zaorala či vyhodila. Většinu z ní rozdělila padesátka dobrovolníků charitativním organizacím.

Přímo na polích podle nich zůstává až třetina plodů. Aktivisté se při tom odvolávají na odborné studie a zprávy z Evropského parlamentu.

„Je to obrovské množství," řekl Podhola, podle kterého se s jídlem plýtvá i v dalších částech spotřebitelského řetězce. Důvodem nejsou jenom estetická hlediska, která uplatňují obchodní řetězce, ale i nepřízeň počasí nebo rušení objednávek na poslední chvíli. Podle Dominiky Jarosz z organizace Feedback jde o celosvětový problém.

Zemědělci podle předsedy představenstva Zelinářské unie Čech a Moravy Jaroslava Zemana většinou nevidí „paběrkující" lidi rádi, protože často chodí i na pole, kde jsou ještě prodejné výrostky. Organizátoři této akce jsou podle něj výjimkou.

Řetězce chtějí jen prvotřídní zboží

Řetězce podle něj v poslední době nechtějí vůbec přijímat zeleninu s nižší kvalitou, kterou by farmáři mohli za minulého režimu prodat jako „dvojkové" nebo nestandardní zboží. A spotřebitelé podle předsedy nejsou dostatečně informovaní, aby poznali kdy je zboží poživatelné a pouze nevzhledné, a kdy již například začíná plesnivět.

Podle aktuální studie nevládní Ekumenické akademie, zveřejněné na dnešní tiskové konferenci, si prý mohou řetězce diktovat v podstatě jakékoliv podmínky, protože pro 85 procent českých domácností jsou supermarkety hlavním místem nákupu potravin.

Navíc podle Tomáše Uhnáka z akademie často údajně zneužívají svou vyjednávací sílu. Situaci by podle něj mohla částečně pomoci novela zákona o významné tržní síle, kterou v tomto týdnu podpořil sněmovní zemědělský výbor.

Kvalita na žádost zákazníků

Obchodní řetězce uvádí, že se řídí přáním zákazníka. „Ovoce a zelenina, které neodpovídají našemu standardu, jsou pak obvykle zařazovány do slevy a zákazníci je mohou nalézt v takzvaném slevovém koutku," řekl ze Tesco Václav Koukolíček. Podle mluvčí hypermarketu Globus Pavly Hobíkové se řetězec snaží plýtvání s jídlem předcházet tím, že spolupracuje Českou federací potravinových bank.

„Pravidelně darujeme zdravotně nezávadné potraviny s krátkou dobou trvanlivosti. V případech, že jde o potraviny, které nejsou vhodné pro klienty potravinových bank, spolupracují naše hypermarkety s různými dalšími organizacemi, či institucemi, jako jsou zoologické zahrady, zooparky apod., kde mohou být tyto potraviny ještě smysluplně využity," uvedla Hobíková.

Problematiku plýtvání s potravinami řeší prodejci i spotřebitelé

Podle v sobotu zveřejněného červencového průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Tetra Pak, není problematika plýtvání potravin aktuální pouze u výrobců a prodejců, ale i samotných spotřebitelů.

Podle něj většinou skončí v koši pečivo, které vyhazuje 55 procent Čechů. Zeleninu a ovoce pak likviduje 39 procent respondentů. Jídlo podle průzkumu, ve kterém odpovídalo 500 lidí, končí v koši, protože v domácnosti zbylo a nenašlo se pro něj využití.

Tento problém podle něj odpadá v malých obcích do 5000 obyvatel, kde se zbytky použijí na krmení zvířat nebo na kompostování. Nejčastěji jídlem plýtvají mladí.

Sobotní akce začala v deset hodin. Od dvanácti hodin se začala  vydávat „křivá" polévka, tedy pocházející z nevzhledných plodů. Během dne budou moci zájemci jít na workshopy, kde se například naučí vyrábět pesto z mrkvových natí či ochutnají vařenou mrkev v rohlíku.

(pap, čtk)