Přepravní služba Uber je mezi Pražany oblíbená, magistrátu je však dlouhodobě trnem v oku. Společně s pražskými taxikáři upozorňuje vedení Prahy na fakt, že řidiči Uberu nedodržují legislativní požadavky, které jsou vyžadovány od standardních taxislužeb. Město je za to pravidelně pokutuje a podle primátorky Adriany Krnáčové je na čase přitvrdit.

Čtěte také: Sobotka: O svobodu můžeme přijít stejně rychle, jako komunisté přišli o moc

„Uber není sympatickým startupem, do kterého se stylizuje," míní Krnáčová. Chce se proto ve spolupráci s Brnem, kde začala služba nedávno jako ve druhém českém města také fungovat, tlačit na legislativní úpravy směřující k větší regulaci. V současnosti totiž tento typ přepravní služby české zákony neupravují.

Krnáčová popírá i jinak všeobecně přijímaný fakt, že Uber spadá pod takzvanou sdílenou ekonomiku, založenou na výměně a půjčování služeb a produktů mezi lidmi. „Nemá nic společného se sdílenou ekonomikou. Provozuje zcela normální taxislužbu," míní Krnáčová.

S tímto názorem nesouhlasí zastupitelský klub Pirátů, který zaslal premiérovi Bohuslavu Sobotkovi dopis, týkající se právě Uberu a obecně sdílené ekonomiky. Piráti v něm požadují úpravu zákonů, což ostatně chce i Krnáčová. Otázkou však zůstává, kterým směrem se zákonodárci vydají.

Je to taxislužba?

Primátorka dlouhodobě kritizuje fakt, že řidiči Uberu nedodržují existující pravidla. Z jejích vyjádření se dá vyvodit, že by ráda požadavky na běžné taxislužby výslovně rozšířila i na Uber. To by však podle Pirátů byla chyba.

„Hlavní město Praha by mělo přizpůsobit zastaralé zákony realitě a nikoliv požadovat, aby se realita přizpůsobila současným regulacím," míní předseda pirátských zastupitelů v Praze Jakub Michálek. Je podle něj absurdní nutit řidiče, využívající k poskytování služeb mobilní aplikaci, aby měli třeba taxametry.

Neplatí podle něj ani argument, že Uber je „normální taxislužba". „Podle pravomocného rozsudku Městského soudu v Praze není činnost aplikace Uber POP nijak legislativně upravena," uvedl Michálek s tím, že se tedy podle rozhodnutí soudu nedá Uber považovat za to samé jako taxi.

Praha, potažmo stát, tak stojí před diskuzí, jak se k celé službě postavit. Jestli ji vnímat optikou dosavadního fungování taxislužeb, nebo jako zcela nový segment přepravních služeb. Tématem se příští týden bude zabývat i dopravní výbor zastupitelstva, který chce podle svého předsedy Matěje Stropnického rovněž přijít s návrhy řešení.

Nepřehlédněte: Majitelé vyřazených aut mají šanci na jejich opětovné zapsání