Tentokráte je spektrum otázek zaměřené především na dodržování bezpečné vzdálenosti a věnování se řízení. Obě témata jsou vzhledem k příchodu podzimního počasí velmi aktuální; kvůli mokrým vozovkám a listím se prodlužuje brzdná dráha, přibývá lidově řečeno zadních ťukanců. „Chceme, aby si žadatelé o řidičské oprávnění, ale také i současní řidiči, zapamatovali pravidlo dvousekundového dodržení bezpečné vzdálenosti. To dává čas na potřebnou reakci,“ upozorňuje Janda.

Jeho znalost prověří závěrečné zkoušky. Do balíku testovacích otázek totiž od října přibude mimo jiné i video ze skutečného provozu. Zkoušený bude muset odpovědět, zda řidič dodržel bezpečnou vzdálenost. „Samozřejmě bude muset vnímat i veškeré dění jako ve skutečném provozu. Třeba jakou rychlostí se auto přibližuje k železničnímu přejezdu, zda je to správná rychlost a podobně,“ upřesňuje místopředseda Asociace autoškol České republiky Jiří Novotný.

Cyklista - Ilustrační foto
Zmatení řidiči i cyklisté. Pletou si cyklopruh a koridor, zjistil průzkum

Nové metody v podobě dynamických obrázků či reálných videí vítají i autoškoly. „Je to krok správným směrem. Student musí plně vnímat i jiné věci. Videa jsem při výuce používal už kdysi dávno. S kameramanem jsme natočili na Rakovnicku několik dopravních situací a poté v učebně se studenty rozebírali,“ uvádí majitel autoškoly Škrlant & Kubánek v Rakovníku Vladimír Škrlant.

Problematická jízda v pruzích

Resort dopravy při jednoletém výročí ostrého provozu dynamických otázek odtajnil, u kterých úloh adepti nejvíce chybují. Mezi nejčastěji špatně zodpovězenou dynamickou otázkou byla ta týkající se tématu, jak může motocyklista předjíždět v koloně. Správně na ni dokázala odpovědět jen zhruba polovina. "Druhá polovina tak vůbec nezná pravidla jízdy v jízdních pruzích. Ta otázka je specifická i tom, že jsme pomocí ní chtěli upozornit na nesprávné chování motocyklistů, a to co smějí a nesmějí. Zároveň chceme upozornit, že cyklisté v určitých případech mohou jet podél kolony po pravé straně,“ vysvětluje Janda. 

Mladá dívka za volantem - Ilustrační foto
Za volant v sedmnácti, řidičák na zkoušku. Mladé šoféry čekají změny

Nejčastěji špatně zodpovězená statická otázka se zaměřuje na nadřazenosti světelných signálů nad dopravním značením. U té chybuje cirka 45 zkoušených. Na druhé straně nejčastěji správně zodpovězená statická otázka se týkala pravidel pro přecházení na přechodu pro chodce. U dynamických otázek uchazeči o řidičský průkaz nejčastěji správně odpovídali na předvídaní rizik při jízdě na hlavní silnici. 

Data v šuplíku či v koši neskončí. Využít je chtějí autoškoly. „Statistiky využijeme při vzdělávání učitelů autoškol, kteří budou přenášet tyto své poznatky žadatelům o řidičské průkazy. Údaje jsou pro nás důležité,“ podotýká Novotný.

Odstup jeden a půl metru by měli dodržovat řidiči při předjíždění cyklistů podle nového návrhu.
Povinný odstup aut od cyklistů: Nehod mírně ubylo, ale spory pokračují

První sadu nových otázek představil resort dopravy před rokem. Od té doby přibylo do balíku úloh k řešení 125 „klasických“ otázek a dvacítka hýbajících. Vždy po částech a se zhruba čtvrtletním odstupem. Celkově je tak v systému nyní připraveno zhruba devět set dotazů. Číslo není konečné. Do konce roku 2023 by se měl počet zvýšit o dalších pět set . I tak to se bude jednat o počet dosti pod průměrem států Evropské unie (průměr činí podle Asociace autoškol ČR cca dva tisíce otázek v testech).

Asociace autoškol by ráda našla společnou řeč s resortem dopravy i v otázce závěrečného testu. Zatímco v Česku se skládá z 25 otázek, v Evropské unii je to průměrně o 15 úloh více. Z novinek nemusí mít studenti autoškol obavy. Vše si mohou prostudovat na webové stránce noveotazky.cz. Ministerstvo dopravy nauvažuje, že by do budoucna volný přístup zamezilo. 

Teoretické zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění probíhají na počítačích v 206 obcích s rozšířenou působností po celé republice. Testy skládají uchazeči on-line v systému Ministerstva dopravy. Každý žadatel je musí úspěšně absolvovat, aby mohl pokračovat v praktické části zkoušky, tedy v jízdách. S testovými otázkami ke zkouškám v autoškole se ročně setká až 120 tisíc zájemců o řidičské oprávnění.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR