Vítejte ve světě dopravní apokalypsy, kterou včera dokonala i rezignace ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO). Uvedl, že je se svým působením spokojený, ale tlak na jeho odstoupení rostl a on se údajně nechtěl stát terčem, kterým konkurenční politici budou ostřelovat hnutí ANO. Jeho šéf Andrej Babiš končícího ministra pochválil a poděkoval mu.

Jméno nového možného šéfa resortu – dosavadního šéfa jedné z největších stavebních firem Skanska – Dana Ťoka vzbudilo rozpaky, s čímž Babiš patrně počítal. „Kozel zahradníkem je dobrý výběr," uvedl šéf hnutí ANO. „ŘSD se dostalo do područí stavebních firem, a proto si myslím, že právě člověk, který přichází z takovéto firmy, bude umět čelit různým atakům stavebních firem," zdůvodňoval Andrej Babiš.

Stavař bojovník

Dan Ťok už včera připustil, že mu střet zájmů bude neustále předhazován. „Nejsem majitelem Skansky, jsem jen najatým manažerem. Pokud bych se stal ministrem, budu zaměstnancem státu. Se Skanskou bych se musel držet na daleko," připustil včera Ťok.

Odborníci i politici to tak jednoduše nevidí. Skanska je velká a úspěšná společnost. Podle analýzy ÚRS Praha získala firma za deset měsíců letošního roku 87 zakázek za 5,3 miliardy korun, což je nejlepší výsledek letošního roku. Zároveň však Skanska vedla se státem i několik soudních sporů.

Dan Ťok byl v minulosti šéfem Platformy pro veřejné zakázky, profiloval se jako úspěšný bojovník proti korupci a mimo jiné patří mezi nemnoho lidí, kteří odmítají tlaky na změkčování tvrdého zákona o veřejných zakázkách. I mezi stavaři má respekt.

Jenže i odpůrci mají své argumenty. Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák včera zkritizoval celou vládu. „Měnit ministra dopravy po pár měsících je nezodpovědné," podotkl Hanák.

Své překvapení ale dával najevo třeba i někdejší ministr dopravy Vít Bárta (VV), který 
s Ťokem měl spory (tabule u dálnic) už v roce 2011. „Neexistuje vyšší liga ve stavební lobby, kterou si dokážu představit," řekl včera na adresu zvažovaného ministra. „Je to asi jako kdybyste stavěl dům a těsně před dokončením se stal jeho majitelem. Sám byste si ručil za kvalitu a reklamace, to teď bude role nového ministra. Neznám větší konflikt zájmů," řekl pro Deník Vít Bárta, který poukazuje na to, že Evropská komise či Evropský parlament by se jménem nového ministra mohly mít problém. Možnost, že by nový ministr mohl do budoucna „přitahovat" zájem EU, zmiňují i další. Evropa je citlivá, pokud někdo dlouho podniká v oboru, kam peníze z EU plynou, a pak se stane tím, který má na rozdělování dotací vliv. „Umím si představit, ze se pana Ťoka někdo na evropském fóru zeptá, zda mluví za Českou republiku, nebo za Skansku," uvedl pro Deník europoslanec Stanislav Polčák (Starostové a nezávislí).

A koleje?

Podle proděkana Fakulty dopravní ČVUT Petra Moose musí nový ministr urychleně řešit problémy s evropskými penězi a personálně stabilizovat ŘSD i ČD. Také Moos je zklamán častou změnou ministrů. „Je to obecný problém naší politiky, je hodně o osobních vazbách. Osoba ministra dopravy by měla vycházet z politiků, kteří jsou zároveň odborníci, třeba starostové nebo členové odborných stranických komisí. Třeba ANO ale odbornou komisi nemá," podotýká Moos.

Podle Petra Šlégra z Centra pro efektivní dopravu bude důležité, jak se „silničář" Ťok postaví k železnici. „Měl by na ministerstvo přivést lidi, kteří znají trendy v dopravě. Velká rezerva je v železničních stavbách, kde bychom měli připravovat projekty na úrovni 21. století. To se neděje," upozorňuje Petr Šlégr. Česko propadá ve vysokorychlostní železnici. Stát třeba plánuje trať Brno – Přerov, kde by se po roce 2020 mělo jezdit rychlostí „až" 200 km/h. Dnes je přitom běžná rychlost o sto kilometrů vyšší.

Prachař