Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový most přes Vltavu? Leda pro MHD, cyklisty a pěší

Praha - Pražská památková rezervace je doslova ničena přívaly automobilové dopravy. Dlouhodobě před tím varuje Praha 2 a zároveň upozorňuje, že takřka všichni její obyvatelé se dusí výfukovými plyny. Už mnoho let urguje řešení v podobně nového přemostění Vltavy v úseku mezi Barrandovským mostem a Vyšehradským tunelem.

9.2.2012 2
SDÍLEJ:

JEDNA Z VARIANT. Někteří představitelé Prahy 4 by nový most, sloužící výhradně tramvajím, cyklistům a pěším, rádi vedli souběžně se železničním mostem (na fotografii). Foto: Deník

Tento most by dle Prahy 2 odklonil alespoň část aut od přetíženého Palackého a Jiráskova mostu, Karlova náměstí a užšího centra Prahy.

Situace je slovy místostarosty Prahy 2 pro dopravu Václava Vondráška (ODS) kritická. „Už včera bylo pozdě,“ konstatuje Vondrášek. Připomíná, že Praha 2 je „dušena“ ze dvou stran: „Desetitisíce aut denně k nám míří také přes Nuselský most, sto tisíc aut denně projede Legerovou ulicí.“

Rýsuje se nějaké brzké řešení? Zatím to tak nevypadá. Záleží na podobě nového územního plánu. Ten stávající sice s novým přemostěním počítá, a to dokonce jako s veřejně prospěšnou stavbou, ale…

Jde o tak zvaný Dvorecký most. Měl by navazovat na Jeremenkovu ulici, vést na Zlíchov a posléze odvádět dopravu radiálou na vnější okruh na druhém břehu Vltavy.

Jenže dosud platný územní plán má být nahrazen novým. Vondrášek v této souvislosti upozorňuje na tlaky ze strany prominentních obyvatel Jeremenkovy ulice, kteří nové přemostění odmítají. Údajně „mají páky“ jak svou vůli prosadit do podoby nového územního plánu.

„Přitom Jeremenkova ulice byla původně navržena jako přivaděč na nový most. Kvůli několika lidem z Jeremenkovy ulice musí pod náporem dopravy trpět celé vnitřní město a především Praha 2,“ stěžuje si Vondrášek.

Magistrát už před časem Praze 2 oponoval, když prohlásil, že Jeremenkova ulice nemá potřebné parametry pro tak veliký provoz. Magistrátní studie prý ukázala, že požadované přemostění zátěž v centru, v oblasti Jiráskova mostu, Ječné a Žitné ulice, nesníží. V Praze 2 mají ale opačný názor.

Metropolitní územní plán

Představitele Prahy 2 naděje neopouští. Objevují se totiž spekulace o tom, že práce na konceptu nového územního plánu budou zastaveny a začne „na zelené louce, od bodu nula“ tak zvaným metropolitním územním plánem.

Koncept nového územního plánu vesměs nebral v potaz požadavky Prahy 2. Starosta druhé městské části Jiří Paluska (ODS) potvrdil, že onen Dvorecký most v něm figuroval pouze jako most pro městskou hromadnou dopravu (MHD).

„S tím jsme nemohli souhlasit. Nám nejde o žádný dálniční most, ovšem na novém mostě by měly vzniknout alespoň dva, nebo tři jízdní pruhy pro osobní auta. Tento požadavek budeme i nadále nárokovat při projednávání metropolitního územního plánu,“ deklaroval místostarosta Prahy 2 Vondrášek.

Praha 4 auta odmítá

Dle zjištění Deníku by s tímto řešením neměla výraznější problém ani Praha 5, kde by se doprava pomocí radiály napojila mimo obytnou zónu. Proti je však Praha 4, která do míst mezi Barrandovským mostem a Vyšehradským tunelem zásadně odmítá přivést stovky a tisíce aut.

Místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos (ČSSD), odpovědný za dopravu včera vzkázal, že požadavky Prahy 2 chápe. Vyjít jim vstříc prý ale nemůže. „Praha 4 je výhradně pro variantu mostu, který by sloužil tramvajím, pěším a cyklistům, přinejhorším i autobusům MHD. Jeho vyústění si dovedeme představit naproti podolskému plaveckému stadionu. Získali bychom tak přímé napojení na trasu metra B pro případ, že by se něco stalo s Nuselským mostem,“ vysvětluje Bodenlos.

„Do Podolí rozhodně nedovolíme přivést další automobilovou dopravu. Most pro auta nechceme,“ dodal místostarosta Prahy 4. Poznamenal rovněž, že část představitelů Prahy 4 by raději volila variantu mostu, souběžnou s mostem železničním. Praze 2 se však tato myšlenka jeví jako nesmyslná, a to ve variantě, kterou sama požaduje totiž most pro automobilovou dopravu. Opírá se o studie, které si nechala zpracovat.

„Souběh s železničním mostem by znamenal vyústění na Výtoň. To je nesmysl, protože mezi Prahou 2 a 4 existuje bariéra v podobě uzoučkého Vyšehradského tunelu,“ podotýká za Prahu 2 místostarosta Vondrášek a dodává: „Obyvatelé Prahy 4 a Prahy 5, kterých je dohromady 220 tisíc, jezdí přes Prahu 2. Není zde jiná alternativa, i proto budeme o stavbu nového mostu usilovat.“

Jak již bylo řečeno, existují i další alternativy, například přemostění na konci Žlutých lázní, v prostoru naproti Podolské vodárně. Uvažovalo se také o silničním mostu, který by vedl paralelně se železničním mostem na Výtoni. Tuto variantu ale jako nevhodné řešení odmítá Praha 2. Existuje ještě jedna alternativa, což je ale spíše vize bez šance na úspěch, a to takzvaný ekotunel, který by vedl pod řekou.

O tom, zda bude možné nový most přes Vltavu postavit, nakonec rozhodne právě magistrát už tím, když návrh zapracuje do nového územního plánu, který by měl vstoupit v platnost ještě letos.

Pražské mosty přes Vltavu

Most Závodu míru, Branický most, Barrandovský most, Železniční most (tzv. Vyšehradský), Palackého most, Jiráskův most, Most Legií, Karlův most, Mánesův most, Čechův most, Štefánikův most, Hlávkův most, Železniční most (tzv. Negrelliho), Libeňský most, Železniční most (tzv. Libeňský), Most Barikádníků, Tramvajový most.

Autor: Jakub Krupka

9.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Martin Kratochvíl.

Týdenní zkrat: Vytuněná demokracie

Alžběta II. a princ Philip slaví platinovou svatbu
2 7

Britská královna Alžběta II. a princ Philip oslaví zítra platinovou svatbu

Prezidentem by se stal Zeman. Volilo by jej 41,5 procenta. Druhý by byl Drahoš

Současný prezident Miloš Zeman by v prezidentské volbě nyní získal 41,5 procenta hlasů. Bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše by volilo 30,5 procenta lidí a textaře Michala Horáčka 16,5 procenta. Další kandidáti mají výrazný odstup. Na čtvrtém místě je bývalý premiér Mirek Topolánek se čtyřmi procenty.

AKTUALIZOVÁNO

Motorest u dálnice zřejmě vzplanul od komína. Škoda jde do desítek milionů

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Mohutný požár se obešel bez zranění – a podařilo se zabránit jeho rozšíření. To jsou zřejmě jediné příznivé zprávy spojené s řáděním plamenů, které v sobotu hodinu a čtvrt před polednem zachvátily restaurační provoz v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi a v Praze, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčoval hustý tým valící se ze střechy budovy postavené ve stylu koliby, jímž probleskovaly plameny. Objekt požár zcela zničil i s veškerým vybavením. Škoda se odhaduje na 30 milionů korun.

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AKTUALIZOVÁNO

Tomáš Hradílek je v nemocnici. Nelze přihlížet smrti vlastního otce, říká dcera

Bývalý disident a ministr vnitra Tomáš Hradílek ukončil po 17 dnech hladovku, kterou držel kvůli opětovné kandidatuře prezidenta Miloše Zemana. Chtěl, aby Zeman již nekandidoval na Hrad. Hradílek s hladovkou přestal na nátlak rodiny, nyní je v péči lékařů. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT