Další významnou změnou je omezení počtu některých dálkových spojů. České dráhy zároveň začnou cestující odškodňovat za zpožděné vlaky podle evropských norem.

Obyčejné jízdné stoupne v průměru o pět procent; při jízdě na vzdálenost jeden až 20 kilometrů tak zdraží jízdenky o korunu a na delší vzdálenosti z 1,20 na 1,26 Kč na kilometr. Méně výhodné budou i některé slevy. Například za takzvanou Kilometrickou banku budou lidé nově platit 2100 korun, tedy o pět procent více. Za roční IN kartu Senior 1090 korun, což je o desetinu více.

Rušení dálkových vlaků se dotkne méně vytížených spojů zkraje dne nebo na méně vytížených trasách, řekl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek. Celkově se podle ministerstva dopravy, které dálkovou dopravu objednává, množství dálkových spojů sníží o sedm procent. Počet rychlíků se například sníží na trati mezi Příbramí a Českými Budějovicemi. Výrazné omezení provozu čeká také trať z Prahy do Tanvaldu.

Odškodnění za zpožděné nebo zrušené spoje

Pozitivní změnou je zavedení přísnějších norem při odškodňování cestujících za zpožděné nebo zrušené spoje. Těm dosud dráhy kompenzovaly čekání jen u vlaků vyšší kvality a to pouze tehdy, pokud za jízdné utratili přes 300 korun. Za hodinu čekání tak měli cestující od drah nárok na voucher na nákup další jízdenky v hodnotě 50 korun, za dvouhodinové čekání dopravce přiznával dvojnásobnou částku.

Evropské normy, které od neděle budou České dráhy plnit, počítají s vrácením jízdného v případě, že zpoždění vlaku dosáhne 60 minut. Alternativou k tomuto řešení je výměna jízdenky na jiný termín a stanovení finanční kompenzace. Ta by v případě zpoždění od jedné hodiny do dvou hodin odpovídala 25 procentům z ceny jízdného, u delších zpoždění náleží cestujícímu vrácení poloviny ceny.