Nejčastějšími příčinami smrtelných nehod bylo nepřizpůsobení jízdy technickému stavu silnice, což byl případ zejména řidičů motocyklů, ale i vjetí do protisměru nebo nevěnování se řízení auta. „Co se týká motorkářů, tam si myslím, že určitě zapůsobilo i počasí, protože přeci jenom bylo podstatně chladněji než loni, a ne všichni tolik jezdili,“ řekl šéf dopravní policie.

Podle něj se stalo i mnoho atypických nehod, které nemohli řidiči ovlivnit. Jako příklad uvedl spadlý strom na řidiče projíždějícího nákladního auta, jenž na následky zranění zemřel nebo smrtelnou srážku motorkáře se zvěří.

Méně nehod, méně zraněných

Ve srovnání s loňským rokem se o prázdninách zranilo přibližně o pět procent lidí méně, ale stalo se i méně dopravních nehod. Klesl také počet nehod, při nichž byl řidič pod vlivem alkoholu. U více než poloviny nehod, kterou zavinili podnapilí jezdci, měl ale řidič v krvi více než 1,5 promile alkoholu. Drogy za volantem si vyžádaly během prázdnin jednu oběť, nicméně policie odhalila o třetinu více řidičů pod vlivem drog než loni.

Tržil „pozitivní čísla“ přičítá nejen chladnějšímu počasí, menší hustotě provozu, ale také preventivním a dopravně bezpečnostním akcím policie a ministerstva dopravy.

Šéfka BESIPu Kateřina Budínová v této souvislosti připomněla akce jejího oddělení v letním období. Zástupci BESIPu byli například na osmi vybraných festivalech, kde si mohli zájemci vyzkoušet takzvané opilé brýle, které simulují stav po požití alkoholu nebo drogy. Návštěvníci si také mohli ověřit, zda ještě nejsou pod vlivem alkoholu a zda mohou usednout za volant.

Zájem o aktivity v oblasti bezpečnosti silničního provozu podle ní projevovali i motorkáři na šesti vybraných srazech, kde největší zájem byl o motoškolu Miroslava Lisého zaměřenou na zdokonalování dovedností motorkářů.

Všechna místa smrtelných nehod policie prozkoumá

Šéf dopravní policie také uvedl, že se proti loňsku změnila místa smrtelných dopravních nehod. Podle něj se většina smrtelných havárií stala sice na zatíženějších silnicích, ale to souvisí s nesprávným předjížděním. „Naopak máme řadu smrtelných nehod na místech, která nejsou až tak dopravně zatížena, a je tam členitější terén,“ řekl Tržil, podle kterého se všechna místa smrtelných nehod podrobí auditu z hlediska posouzení technického stavu silnice.

Policie také za období letních prázdnin potrestala blokovou pokutou za rychlou jízdu skoro 35 tisíc řidičů, dalších přes sedm tisíc oznámila do správního řízení, což je o tři tisíce méně než loni. Podle Tržila je to pozitivní signál. „Řidiči sice rychlost překračují, ale už ne tolik jako v dřívějších letech,“ podotkl.

Špatný technický stav autobusů

Za alarmující však označil technický stav některých českých autobusů. Policie zkontrolovala přes 330 autobusů, z nichž 93 mělo technickou závadu. V 27 případech byla závada na karoserii, v 16 případech na pneumatikách, sedm mělo závadu na zavěšení kola, ve třech případech zjistili policisté závadu na brzdách. „Osm autobusů bylo natvrdo odstaveno, to znamená, že jim nebyla umožněna další jízda a musel přijet náhradní autobus,“ dodal Tržil.

Čtěte také: Čtyři mrtví po srážce osobního vozu s náklaďákem