„Protože smlouva z roku 1964 se vypověděla, tak podle Poláků teď panuje bezsmluvní vztah a tudíž je nic nenutí, aby se o tu trať starali," shrnuje problémy jednatelka společnosti Korid Stanislava Jakešová. „Na druhou stranu polské straně nevadí vybírat za průjezd přes jejich území od Českých drah a dalších dopravců nemalé částky," dodává.

Problematický, sotva tříkilometrový úsek přes polské území je už v takovém stavu, že jezdit po něm je pro strojvůdce téměř za trest. O stavu kolejí už s polskou stranou od jara jedná i české ministerstvo dopravy. „Problém se totiž netýká jen úseku z Hrádku do Žitavy, obdobné je to i s jedenáctikilometrovým úsekem přes polské Glucholazy na trati z Jeseníku do Krnova. Jedním z řešení, se kterým ministerstvo dopravy přišlo, je, že by polské úseky přešly pod naši správu, tedy pod Správu dopravních a železničních cest," vysvětluje expert ČD Jindřich Berounský. Jenže ani ministerstvo příliš úspěšné nebylo. Poláci teď přišli nově s tím, že celý problém by měla řešit prezidentská smlouva.

Půta chce třístrannou smlouvu

„Požadují, aby to byla třístranná smlouva, tedy mezi naším prezidentem, polským a německým," upřesňuje hejtman Martin Půta. „Jedinou výhodu to má, že by se ta věc nemusela projednávat 
v jednotlivých parlamentech, ale moc iluzí si o tom nedělám. Jsem v této záležitosti už hodně skeptický," říká. Podle Stanislavy Jakešové už jsou koleje na hranici sjízdnosti. Kvůli nařízené nižší rychlosti ale dochází ke kolizi v jízdních řádech. „ Kvůli omezení rychlosti na 30 km/h nemohou jezdit vlaky Liberec Drážďany a Liberec – Varnsdorf – Rybniště ve společném hodinovém taktu. Rovněž přípoje v Žitavě jsou špatné", uvedl mluvčí společnosti Trilex Uwe Miertschischk.

V polském Porajowě, přes který vlak z Hrádku do Žitavy jezdí, jsou lidé také nazlobení. „Slibovali nám tady zastávku, ale nic se neudělalo. Vlaky přes nás jezdí krokem, před přejezdem dokonce zastaví, ale my 
z toho nic nemáme. Přitom by lidi od nás jeli rádi do Žitavy nebo do Hrádku vlakem," shrnuje padesátiletý Andrzej. „Skoro to na mě dělá dojem, že polské dráhy zastávku v Porajowě schválně nechtějí. Kdyby ji tam měly, musely by se starat, takhle jsou pořád z obliga," komentuje železniční nadšenec Pavel Koliha.

Jestli opravu kolejí zajistí třístranná prezidentská smlouva, je tak zatím otázkou. Vyjednávání s Polskem o čemkoliv je totiž téměř vždy složité. Liberecký kraj teď aktuálně kromě trati Hrádek–Žitava řeší i přímý spoj z Liberce do Sklarzske Poreby. Vlaky by tam měly vyjet s novým jízdním řádem v prosinci 2015.
Ani tady se ale strany nedokážou dohodnout, problém je tentokrát cena. „Započítávají si každý vagon, který po trati jede, u nás se naopak počítá vlak jako celek, proto jsou také České dráhy levnější," tvrdí Jakešová.