Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O sporné trati přes Polsko mají nově jednat prezidenti

Liberec – Osobám jedoucím ve vlacích průvozní dopravy není dovoleno na polském státním území fotografovat, filmovat, otevírat dveře a okna vozů. Věta, která dnes vyvolá úsměv, byla součástí Dohody mezi Československem a Polskou lidovou republikou o úseku železniční tratě Hrádek nad Nisou – Žitava. Jenže dohoda z roku 1964 se vypověděla a spolu s ní zmizelo i ustanovení, že polské dráhy jsou povinny vlastními prostředky udržovat úsek železniční trati v takovém stavu, aby byla zajištěna řádná a bezpečná doprava.

4.9.2015 9
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

„Protože smlouva z roku 1964 se vypověděla, tak podle Poláků teď panuje bezsmluvní vztah a tudíž je nic nenutí, aby se o tu trať starali," shrnuje problémy jednatelka společnosti Korid Stanislava Jakešová. „Na druhou stranu polské straně nevadí vybírat za průjezd přes jejich území od Českých drah a dalších dopravců nemalé částky," dodává.

Problematický, sotva tříkilometrový úsek přes polské území je už v takovém stavu, že jezdit po něm je pro strojvůdce téměř za trest. O stavu kolejí už s polskou stranou od jara jedná i české ministerstvo dopravy. „Problém se totiž netýká jen úseku z Hrádku do Žitavy, obdobné je to i s jedenáctikilometrovým úsekem přes polské Glucholazy na trati z Jeseníku do Krnova. Jedním z řešení, se kterým ministerstvo dopravy přišlo, je, že by polské úseky přešly pod naši správu, tedy pod Správu dopravních a železničních cest," vysvětluje expert ČD Jindřich Berounský. Jenže ani ministerstvo příliš úspěšné nebylo. Poláci teď přišli nově s tím, že celý problém by měla řešit prezidentská smlouva.

Půta chce třístrannou smlouvu

„Požadují, aby to byla třístranná smlouva, tedy mezi naším prezidentem, polským a německým," upřesňuje hejtman Martin Půta. „Jedinou výhodu to má, že by se ta věc nemusela projednávat 
v jednotlivých parlamentech, ale moc iluzí si o tom nedělám. Jsem v této záležitosti už hodně skeptický," říká. Podle Stanislavy Jakešové už jsou koleje na hranici sjízdnosti. Kvůli nařízené nižší rychlosti ale dochází ke kolizi v jízdních řádech. „ Kvůli omezení rychlosti na 30 km/h nemohou jezdit vlaky Liberec Drážďany a Liberec – Varnsdorf – Rybniště ve společném hodinovém taktu. Rovněž přípoje v Žitavě jsou špatné", uvedl mluvčí společnosti Trilex Uwe Miertschischk.

V polském Porajowě, přes který vlak z Hrádku do Žitavy jezdí, jsou lidé také nazlobení. „Slibovali nám tady zastávku, ale nic se neudělalo. Vlaky přes nás jezdí krokem, před přejezdem dokonce zastaví, ale my 
z toho nic nemáme. Přitom by lidi od nás jeli rádi do Žitavy nebo do Hrádku vlakem," shrnuje padesátiletý Andrzej. „Skoro to na mě dělá dojem, že polské dráhy zastávku v Porajowě schválně nechtějí. Kdyby ji tam měly, musely by se starat, takhle jsou pořád z obliga," komentuje železniční nadšenec Pavel Koliha.

Jestli opravu kolejí zajistí třístranná prezidentská smlouva, je tak zatím otázkou. Vyjednávání s Polskem o čemkoliv je totiž téměř vždy složité. Liberecký kraj teď aktuálně kromě trati Hrádek–Žitava řeší i přímý spoj z Liberce do Sklarzske Poreby. Vlaky by tam měly vyjet s novým jízdním řádem v prosinci 2015.
Ani tady se ale strany nedokážou dohodnout, problém je tentokrát cena. „Započítávají si každý vagon, který po trati jede, u nás se naopak počítá vlak jako celek, proto jsou také České dráhy levnější," tvrdí Jakešová.

Autor: Jana Pavlíčková

4.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Papež František
2 4

Lidé nejsou otroci. Papež kritizoval práci v neděli

Letadlo společnosti Air Berlin
6

Lufthansa nakonec nepřevezme rakouskou Niki. Kvůli Evropské komisi

Nymburská lávka je definitivně uzavřena! Není bezpečná, rozhodli radní

Přesně v 15.37 ve středu prošla po nymburské lávce pro pěší poslední chodkyně. Vzápětí tři muži instalovali na kraj lávky kovovou mříž s cedulí zákazu vstupu chodcům. Je to výsledek jednání radních, kteří z bezpečnostních důvodů nechali lávku uzavřít.  

Oblíbená akce je tu. Česko si už dnes zazpívá po celé republice koledy

Zpříjemněte si s Deníkem čekání na Ježíška zpíváním. Po celé republice už dnes od 18 hodin zazní koledy Nesem vám noviny, Narodil se Kristus Pán či Půjdem spolu do Betléma. Celý večer pak zakončíte vánoční písničkou Vánoce, Vánoce přicházejí.

Přerozdělování imigrantů? Babiš je proti trvalým kvótám: Návrh je nepřijatelný

Premiér Andrej Babiš (ANO) odmítl trvalý přerozdělovací mechanismus imigrantů mezi členskými zeměmi Evropské unie, jak je v navrhované reformě evropského azylového systému. Při dnešním jednání sněmovního evropského výboru o pozicích Česka pro nadcházející jednání Evropské rady v Bruselu varoval v této souvislosti před novým pnutím v unii a případnými odchody dalších členských zemí z bloku.

DOTYK.CZ

Po stopách zvířecích emocí. Rozumíme jim vůbec?

Zvířata jsou nám daleko bližší, než jsme ochotní si připustit. Prožívají si svá malá i velká citová dobrodružství. Nejsou jim cizí radost, smutek, strach ani láska. Fakt, že kohout umí svým slepicím lhát, že zvířata dokáží jednat nezištně a že veverky jsou vychytralé zlodějky, by ještě před několika lety lidé považovali za fantazírování. Zkušený německý lesník Peter Wohlleben, milovník přírody, se vydává po stopách zvířecích emocí, jež utvářejí jejich pestrý svět.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT