Odborníci rozpočítali jednotlivé srážky na konkrétní dny v týdnu a na základě výsledků dokázali, že nejbezpečněji je na tuzemských silnicích ve dnech, kdy platí zákaz jízdy kamionů.

Zatímco v neděli, kdy už nyní platí zákaz jízd, došlo v loňském roce jen ke 183 srážkám zaviněným kamionem, v pracovních dnech je toto číslo osmi až desetinásobně vyšší. Z hlediska nehod kamionů je vůbec nejnebezpečnějším dnem pondělí, kdy u nás loni došlo k celkem 1891 incidentům. Statistici dokonce zjistili i nejnebezpečnější hodinu – pokud se nechcete srazit s kamionem, neměli byste na silnice vyjíždět každý den mezi devátou a desátou hodinou dopoledne.

Únava verus odpočinek

„Údaj o nejčastější hodině srážky je poměrně zajímavý. Mezi odborníky převládají dohady, že ranní srážky kamionů jsou zaviněny především nedostatečným dodržováním odpočinkových časů,“ míní Jaroslav Hořín z CDP.

Stávající předpisy nařizují řidičům kamionů, aby po čtyřech hodinách jízdy odpočívali alespoň 45 minut. Poslední akce zaměřené na kontrolu kamionů ovšem poukázaly na časté porušování takového pravidla. Zástupci autodopravců však odmítají, že by ranní nehody souvisely s nedostatkem spánku řidičů.

„Co se týká hodin, tak auta tranzitující a jedoucí v noci jsou již dávno mimo republiku. Svědčí to jen o tom, že dopoledne je největší intenzita provozu a tudíž vyšší nehodovost,“ myslí si šéf sdružení autodopravců ČESMAD Martin Špryňar. Podle něj jsou data o nehodovosti kamionů vytržena z kontextu, protože kamiony u nás způsobí jen 5 procent z celkového počtu nehod.

#nahled|https://g.denik.cz/1/aa/kamion_infografika_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/1/aa/kamion_infografika.jpg|Nehody kamionů v jednotlivých dnech#

„Když si vytáhnete například data dodávek, tak jsou statistiky ještě horší, ale to nikdo neřeší,“ dodává Špryňar. Dopravci i nadále bojují za to, aby si vláda rozmyslela záměr na zavedení celoročního zákazu pátečních jízd. Argumentují tím, že zákaz značně omezí ekonomiku a firmy budou ve dny zákazu posílat na silnice místo jednoho kamionu více menších dodávek. Ve skutečnosti tak doprava na silnicích v pátek ještě více zhoustne. S tím však ministerstvo dopravy nesouhlasí. „Na jednu stranu od dopravců slýcháme, že je málo řidičů. Teď si ale protiřečí s tím, že na silnice pošlou třikrát více malých vozidel. Pak nezbývá než se ptát, kde by na ně vzali řidiče,“ řekl Deníku náměstek ministra dopravy Petr Šlégr.

Páteční zákaz jízd kamionů by měl začít platit od ledna 2009. Těžké nákladní automobily nad 12 tun by podle stávajícího plánu nesměly jezdit v pátek od patnácti do dvaceti hodin a v neděli od půlnoci až do deseti hodin večer. Autodopravci tvrdí, že to omezí pracovní týden na 4,5 dne.