Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O život jde na českých silnicích hlavně v pondělí

Praha - Zastánci celoročního zákazu pátečních jízd kamionů mají další argument, proč omezit těžkou dopravu. Je jím nová studie o nehodovosti kamionů, kterou na základě policejních statistik zpracovalo Centrum dopravní prevence (CDP). Podle ní jsou kamiony hrozbou pro řidiče zejména na začátku týdne.

13.5.2008 1
SDÍLEJ:

Na silnici mezi Železným Brodem a Tanvaldem se opět převrátil kamion v prudkých zatáčkách. Na tomto úseku to není ojedinělý typ nehody. Řidič kamionu byl ve voze zaklíněn více jak dvě hodiny, než se k němu záchranáři prostříhali.Foto: DENÍK/ Ota Bartovský

Odborníci rozpočítali jednotlivé srážky na konkrétní dny v týdnu a na základě výsledků dokázali, že nejbezpečněji je na tuzemských silnicích ve dnech, kdy platí zákaz jízdy kamionů.

Zatímco v neděli, kdy už nyní platí zákaz jízd, došlo v loňském roce jen ke 183 srážkám zaviněným kamionem, v pracovních dnech je toto číslo osmi až desetinásobně vyšší. Z hlediska nehod kamionů je vůbec nejnebezpečnějším dnem pondělí, kdy u nás loni došlo k celkem 1891 incidentům. Statistici dokonce zjistili i nejnebezpečnější hodinu – pokud se nechcete srazit s kamionem, neměli byste na silnice vyjíždět každý den mezi devátou a desátou hodinou dopoledne.

Únava verus odpočinek

„Údaj o nejčastější hodině srážky je poměrně zajímavý. Mezi odborníky převládají dohady, že ranní srážky kamionů jsou zaviněny především nedostatečným dodržováním odpočinkových časů,“ míní Jaroslav Hořín z CDP.

Stávající předpisy nařizují řidičům kamionů, aby po čtyřech hodinách jízdy odpočívali alespoň 45 minut. Poslední akce zaměřené na kontrolu kamionů ovšem poukázaly na časté porušování takového pravidla. Zástupci autodopravců však odmítají, že by ranní nehody souvisely s nedostatkem spánku řidičů.

„Co se týká hodin, tak auta tranzitující a jedoucí v noci jsou již dávno mimo republiku. Svědčí to jen o tom, že dopoledne je největší intenzita provozu a tudíž vyšší nehodovost,“ myslí si šéf sdružení autodopravců ČESMAD Martin Špryňar. Podle něj jsou data o nehodovosti kamionů vytržena z kontextu, protože kamiony u nás způsobí jen 5 procent z celkového počtu nehod.

#nahled|https://g.denik.cz/1/aa/kamion_infografika_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/1/aa/kamion_infografika.jpg|Nehody kamionů v jednotlivých dnech#

„Když si vytáhnete například data dodávek, tak jsou statistiky ještě horší, ale to nikdo neřeší,“ dodává Špryňar. Dopravci i nadále bojují za to, aby si vláda rozmyslela záměr na zavedení celoročního zákazu pátečních jízd. Argumentují tím, že zákaz značně omezí ekonomiku a firmy budou ve dny zákazu posílat na silnice místo jednoho kamionu více menších dodávek. Ve skutečnosti tak doprava na silnicích v pátek ještě více zhoustne. S tím však ministerstvo dopravy nesouhlasí. „Na jednu stranu od dopravců slýcháme, že je málo řidičů. Teď si ale protiřečí s tím, že na silnice pošlou třikrát více malých vozidel. Pak nezbývá než se ptát, kde by na ně vzali řidiče,“ řekl Deníku náměstek ministra dopravy Petr Šlégr.

Páteční zákaz jízd kamionů by měl začít platit od ledna 2009. Těžké nákladní automobily nad 12 tun by podle stávajícího plánu nesměly jezdit v pátek od patnácti do dvaceti hodin a v neděli od půlnoci až do deseti hodin večer. Autodopravci tvrdí, že to omezí pracovní týden na 4,5 dne.

Autor: Jan Klička

13.5.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Miloš Zeman a Andrej Babiš
4 56

Povolební jistota: Zeman jmenuje Babiše premiérem

Kateřina Perknerová.
2 9

Pohledem Kateřiny Perknerové: Konec starých časů

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Jágr se zranil a nedohrál. V Calgary ale válí

Calgary, Praha Nezničitelný Terminátor. Tak působil v uplynulých sezonách NHL veterán Jaromír Jágr. Nejstarší hokejista ve slavné lize totiž za posledních čtyři roky vynechal pouze jedenáct zápasů základní části. To je úctyhodná a dost neuvěřitelná bilance. I na nestárnoucího Čecha ale občas dolehne hokejový osud. Víkendový mač Calgary s Minnesotou Jágr nedohrál kvůli zranění.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení