Pan Radek (redakce zná jeho pravé jméno) přišel do rokycanské občanské poradny kvůli oddlužení. Zdejší pracovníci mu vysvětlili jednotlivé kroky. Potřebovali k tomu podepsat spoustu dokumentů a tehdy si všimli, že byť se muž výborně orientuje v prostoru, je téměř nevidomý a neorientuje se v textu. „Pomohli jsme mu zažádat o dávku zvanou příspěvek na zvláštní pomůcku a sehnat speciální lupu,“ popisuje vedoucí poradenských služeb Diakonie Západ Jan Neckář. Lupa dokáže převést tištěný text do digitální podoby a mnohonásobně ho zvětšit. Muž si tak konečně poradil se směsicí lejster, které mu procházely rukama, a s poradnou úspěšně zvládl celý proces oddlužení.
„Od té doby si je díky lupě schopen téměř vše zařídit sám. U většiny příchozích se snažíme pomoci nejen s problémem, kvůli kterému nás navštívili. Zjišťujeme i jejich celkovou situaci a navrhujeme komplexní řešení s využitím třeba i více sociálních dávek,“ vysvětluje Neckář.
Rokycanská občanská poradna se nachází kousek od centra města v přízemí budovy, kde sídlí i policie nebo úřad práce. Mnoho let sídlila na téže chodbě. „Klienti, kteří neuspěli s žádostmi o dávky, narazili na naše dveře. Zajímali se, jestli opravdu nemají nárok nebo jak mají požádat správně,“ líčí Neckář.
Když rokycanský úřad práce před rokem rozšiřoval svou pobočku, musela se poradna přestěhovat o patro výš, kam není bezbariérový přístup. Zhruba třetinu klientů tím ztratili. Nyní se už dostalo do povědomí, že sídlí v patře, takže návštěvnost zase stoupá. Často tu řeší dávky státní sociální podpory, tedy příspěvek na bydlení, přídavek na dítě, rodičovský příspěvek či porodné. „Hodně k nám míří i zdravotně postižení a řeší, že jim snížili či nepřiznali invalidní důchod. Pomáháme jim s odvoláním nebo jim říkáme i o dalších dávkách – příspěvku na mobilitu, příspěvku na péči nebo na zvláštní pomůcku,“ popisuje západočeský vedoucí.
Problémy s bydlením a dluhy
Jan Neckář slouží v rokycanské poradně jen jako záskok v době dovolených. Jinak tu od pondělí do středy pracují dvě poradkyně. Jedna konzultuje s klientem, druhá vyřizuje telefony a administrativu a také jedná s neobjednanými klienty. „Nejčastěji řešíme finanční potíže. S tím obvykle souvisí právě i sociální dávky. Finanční situace se ale leckdy prolíná také s bydlením, evidencí na úřadu práce, zaměstnáním, výživným, soudním řízením v případě exekuce či insolvence,“ shodují se obě pracovnice, Kateřina Polcarová a Lenka Straková.
Mnoho klientů rokycanské poradny neví, na jaký druh dávek mají nárok. Pracovníci proto zjišťují, v jakém druhu bydlení žijí, s kolika členy domácnosti, kolik dávají za nájem či jaké mají příjmy. „Řekneme jim, zda má smysl o některou z dávek žádat, pomůžeme jim připravit všechny potřebné dokumenty. Úmyslně ale neděláme všechno za ně, snažíme se je zplnomocňovat. Projdeme s nimi formulář, ale už si ho musí vyplnit sami, aby se to naučili,“ líčí Neckář. Tento postup nelze praktikovat u cizinců s nedostatečnou znalostí jazyka. A občas se tu setkávají i s negramotnými lidmi, kteří neumějí číst ani psát. „Některé musí kolegyně doprovodit až k okénku úřadu práce, kde máme s pracovnicemi navázánu velmi dobrou spolupráci,“ dodává.
Zvláště v roce 2022 a částečně i v roce 2023 se hodně věnovali osobám s dočasnou ochranou, tedy uprchlíkům, převážně z Ukrajiny. „Bývaly tady opravdu návaly, úřad práce posílal některé Ukrajince rovnou k nám, neboť si nevěděli rady s elektronickým vyplňováním žádosti,“ popisuje Neckář.
Internet netáhne
Na dotaz, jak často pomáhají lidem s elektronickým systémem pro digitální žádost o dávky zvaný Jenda, odpovídá, že s tím ještě nikdo pomoci nechtěl. Většinou prý lidé chodí s papírovými formuláři. „Zhruba polovina klientů na elektronické žádosti ani nepomýšlí, někteří kvůli nízké digitální gramotnosti, další i proto, že nemají počítač,“ říká šéf poradenských služeb Diakonie Západ.
Také západočeské poradny Diakonie se musejí připravit na příchod takzvané superdávky, kterou chystá ministerstvo práce a sociálních věcí. Částečně ji vítají, neboť současný systém dávek je velmi nepřehledný, většina se počítá jinak a za jiné období. „Takže jakékoliv zjednodušení bude super. Velmi se mi líbí i motivační prvek, kdy bude hrát roli, jestli děti chodí do školy, dotyčný pracuje nebo si aktivně hledá práci. Dnes mi vadí nezásluhovost, kdy dostanete balík peněz jen proto, že se vám narodí dítě a máte nízké příjmy,“ podotýká Neckář. Upozorňuje ale, že v takovém systému doplatí celá rodina třeba na nefunkčního otce závislého na alkoholu či drogách. Trochu se obává i balíku dokumentů, které budou k superdávce potřeba.
Příběhy z poraden
Dluhy, exekuce, sociální dávky, bydlení, rozvody, výživné či spory o majetek. To jsou časté problémy, které trápí Čechy. Mnohdy nerozumí složitým lejstrům a nevědí, kudy vede cesta ven. Pomoci jim mohou občanské poradny.
Deník se na jejich fungování a příběhy klientů zaměřuje v novém seriálu Příběhy z poraden.