Podle ministerstva nebyla firma Corpus Solutions schopna zajistit bezproblémový chod nové verze veřejného rejstříku ani ve čtvrtek, ani dnes. Úřad jí přitom dal lhůtu pro odstranění nejzávažnějších závad do středy.

„Naše trpělivost je u konce, dodavatel má poslední možnost nás přesvědčit, že je schopen problém identifikovat a vyřešit. Vrší se nám na soudech práce a úředníci nemohou pracovat. Uživatelé už jsou velmi rozčarovaní a já se jim vůbec nedivím," uvedla v tiskové zprávě ministryně spravedlnosti Helena Válková (ANO).

Chyba při zatížení

Dodala, že ministerstvo také zvažuje „alternativní řešení", i když zatím vyslyšelo názor soudů, že okamžitá změna smluvního partnera by řešení neurychlila.

Nová aplikace vykazuje chybu při zatížení, Corpus Solutions bude moci některé problémy odstranit až o víkendu. Firma, která se tvorbou zakázkových aplikací zabývá přes dvacet let, se hájí tím, že ji ministerstvo s požadavkem oslovilo příliš pozdě.

„Ten systém reaguje na nový občanský zákoník, který je účinný od 1. ledna 2014. Smlouva na úpravu informačního systému byla podepsána 3. ledna 2014. To je důvod, proč je to ve spěchu, ve stresu, data se migrují za ostrého provozu a je to provázeno problémy," řekl zakladatel firmy Přibyl. Poukázal na to, že od září či října loňského roku přitom bylo víceméně zjevné, že nový občanský zákoník projde legislativním procesem. „Tohle je realita, takhle funguje státní správa," poznamenal.

Změny rejstříku

Úřad smlouvu uzavřel v době, kdy jej vedla předchůdkyně Válkové z úřednické vlády Marie Benešová (ČSSD).

Ministerstvo minulý týden nejdříve popřelo, že by kvůli výpadkům rejstříku nebylo možné zapsat firmu. Později připomnělo, že pokud neprovede rejstříkový soud zápis ani o návrhu nerozhodne ve lhůtě pěti dnů, zákon považuje navrhovaný zápis za provedený dnem následujícím po uplynutí této lhůty. I přes technické komplikace tak prý platí fikce zápisu do rejstříku.

Cílem změn rejstříku má být vyšší výkonnost, rychlost, spolehlivost a pohodlnější obsluha systému. Dodavateli zatím úřad uhradil 20,6 milionu korun, celková cena zakázky je 32,7 milionu Kč.