Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Metro začíná jezdit do Letňan

Praha - Obyvatelé Proseku a Letňan se již od čtvrtka dočkají jednoduššího cestování po metropoli. Na další nové úseky a stanice si však budou muset cestující počkat nejméně pět let.

8.5.2008
SDÍLEJ:

V posledních dnech probíhaly na všech nových stanicích poslední úpravy. Na okolí stanic se však bude pracovat i v dalších týdnech.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Krátce po poledni začne fungovat nový úsek metra na „červené“ lince C. Cestující dojedou pod zemí ze stávající konečné stanice Ládví do stanic Střížkov, Prosek a Letňany.

Systém podzemky se tak rozšiřuje po dvou letech, protože doposud poslední zprovozněnou stanicí bylo na jaře 2006 Depo Hostivař. Pražané si však budou muset na další nové stanice počkat podstatně delší dobu.

Město sice plánuje prodloužení trasy metra A až na Ruzyň, ale stavět se letos ani příští rok ještě nezačne, a tak soupravy začnou jezdit tímto směrem nejdříve za pět let. Navíc se očekává několik etap prodlužování „áčka“, takže metro pojede až na letiště pravděpodobně za deset let.

Déčkem až za šest let

Pražané se dočkají nové trasy metra D. Nebude to však brzy. I když její výstavbu slibují politici už od osmdesátých let, trpělivost lidí ze sídlišť v jižní části Prahy musí pokračovat ještě nejméně dalších šest let. Až v roce 2014 by totiž mělo začít jezdit metro z Pankráce na Nové Dvory. Ani tento termín však není jistý.

Muselo by se totiž začít stavět už za dva roky. „Je to dost nejisté. Územní příprava trvá často déle než realizace. Déčko je přitom potřeba, zvýší to kvalitu cestování pro desítky tisíc lidí,“ sdělil profesor pražské Stavební fakulty ČVUT František Lehovec.

Také u trasy D se počítá s několika etapami výstavby. V roce 2016 dojde k prodloužení z Nových Dvorů na Písnici a o další dva roky později z Pankráce přes Nusle až do Vinohrad.

Velké změny

V souvislosti se zprovozněním metra do Letňan si cestující musí zvyknout na velké změny v autobusové dopravě. Třináct linek přestane fungovat úplně, na dvaceti pěti se změní jízdní řády. Cestující se změn dosti obávají, což například potvrdil nedávný Den s Deníkem ve Vysočanech.

Podle společnosti Ropid, která dopravu v Praze organizuje, se není čeho obávat. „Konečný návrh představuje kompromis, na kterém jsme se dohodli s jednotlivými městskými částmi a kromě úspor v povrchové dopravě souběžné s metrem přináší i pro cestující mnoho dílčích zlepšení,“ sdělil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Nové metro
Úsek Ládví – Letňany
-Tři nové stanice: Střížkov, Prosek, Letňany
-Délka úseku: 4,5 kilometru
-Cesta trvá: 6 až 7 minut
-Náklady: 15,5 miliardy korun
-Začátek stavby: červen 2005
-Konec stavby: květen 2008
-Obslouží oblast, v níž bydlí kolem 50 tisíc lidí.
-Celkem 72 nových zaměstnanců, jak staničního personálu, tak strojvedoucích.
-U stanice metra Letňany nový autobusový terminál a velkokapacitní P+R parkoviště s 689 stáními.
-Se zprovozněním bude ve špičce provoz zajišťovat 42 souprav.


V novém metru si nezavoláte

Tři stanice nebudou kvůli sporům operátorů a dopravce pokryty mobilním signálem.

Používání mobilních telefonů v pražském metru se stalo pro cestující samozřejmostí, ale v nově zprovozněných stanicích Střížkov, Prosek a Letňany nebude používání těchto přístrojů možné.

Dopravní podnik a operátoři se totiž stále nedohodli na finančních podmínkách kontraktu o pokrytí signálu, který tak bude v nových stanicích chybět ještě minimálně několik týdnů.

Slabý signál se může teoreticky objevit ve stanici Střížkov, kam možná dorazí z venku, ale v Proseku a Letňanech budou mít lidé určitě smůlu.

SMS jízdenky

Podle mluvčího společnosti Telefonica O2 Martina Žabky je ohrožena i služba sms jízdenky v nových stanicích. „Kontrolní zařízení revizorů se totiž připojuje přes mobilní síť. Takže nebude možné ověřit platnost elektronického lístku,“ řekl.

Ondřej Pečený z dopravního podniku (DP) tvrdí, že to není pravda. „Máme své metody, jak ověřit tuto platnost.“

Současné neshody by však nijak neměli ohrozit fungování sms jízdenky ve zbylém systému MHD. „Určitě si nikdo nechce brát cestující jako rukojmí,“ dodal Žabka.

Dvousetnásobné navýšení

Cestující se nedočkají signálu v nových stanicích minimálně celý květen. Zprovoznění zařízení umožňujícího volání totiž není jednoduchou technickou záležitostí a trvá déle než měsíc.

„Už před půl rokem jsme avizovali, že abychom mohli dostat signál do stanic do květnového zprovoznění, tak se musíme dohodnout nejpozději do konce března,“ řekl mluvčí Vodafone Miroslav Čepický.

Deníku se podařilo zjistit podrobnosti o tom, proč v novém metru signál nebude. Hlavní roli hrají finance. V současnosti platí každý operátor dopravnímu podniku měsíční nájem za jednu stanici metra kolem padesáti korun, takže dopravce vybere měsíčně od všech tří operátorů necelých sto tisíc korun. Nyní však chce 200krát více.

Hledají kompromis

„Tím by se však původní částka za roční pronájem základnových stanic, která činí 94 tisíc korun, zvýšila na 22 milionů, což je dvousetnásobné zvýšení. To je nepřijatelná suma,“ uvedla vedoucí týmu externí komunikace T- Mobile Jitka Pacalová.

Ředitel DP Martin Dvořák považuje požadavek na zvýšení plateb operátorů za oprávněný. Nová nabídka podle něj odpovídá běžným tržním cenám. „Současné ceny jsou vzhledem k našim cestujícím, kteří od nás vyžadují efektivní nakládání s prostředky, nezodpovědné,“ ře­kl.

Podle informací Deníku pokračují v těchto dnech jednání a je domluveno několik dalších kol. Obě strany, na jedné operátoři, kteří postupují společně a na druhé dopravní podnik, se chtějí dohodnout na kompromisním řešení. Zatím však není jasné, kdy k němu dojde.

Autor: Jan Puci

8.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Alžběta II. a princ Philip slaví platinovou svatbu
7

Britská královna Alžběta II. a princ Philip oslaví zítra platinovou svatbu

Prezidentem by se stal Zeman. Volilo by jej 41,5 procenta. Druhý by byl Drahoš

Současný prezident Miloš Zeman by v prezidentské volbě nyní získal 41,5 procenta hlasů. Bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše by volilo 30,5 procenta lidí a textaře Michala Horáčka 16,5 procenta. Další kandidáti mají výrazný odstup. Na čtvrtém místě je bývalý premiér Mirek Topolánek se čtyřmi procenty.

Radek Vondráček: Vládu s důvěrou budeme mít dříve než v létě

/VIDEO, FOTOGALERIE/ V pondělí začíná ustavující schůze Poslanecké sněmovny, během níž bude zvoleno její vedení. V čele zákonodárného sboru by měl díky hlasům ANO, Pirátů, SPD a KSČM stanout Radek Vondráček (ANO).

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT