Atmosféra v resortu kultury houstne. Tance kolem ministerstva jsou stále divočejší a minulý týden došlo i na hotové veletoče.

Stávající ministryně Alena Hanáková se nejprve z médií dozvěděla, že se tiše jedná o jejím brzkém nástupci, načež si ministr zahraničí Karel Schwarzenberg (jehož strana TOP 09 ji do úřadu nominovala) pospíšil s omluvou. A Petr Gazdík z partnerského hnutí Starostové potvrdil, že „v tuto chvíli je ministryní kultury Hanáková. A myslím, že v příštích dnech se na tom nic měnit nebude." Jak ryze česky politické…

Jádro problému

Každý, kdo sleduje aktivity paní ministryně od jejího nástupu do úřadu, ovšem ví, že jen sklízí plody, které tak vrchovatě a bezelstně rozdávala hlavně v uplynulém roce. Ať se to týkalo ledabylého přístupu ministerstva k Národnímu divadlu, rozdělování grantů, kradmého prohazování šuplíků a finančních položek, jak 
a kam se právě hodí.

Týká se to všech napříč kulturním spektrem: od Pražského jara přes divadelní scény 
a festivaly, filmový fond až po odborné časopisy typu Ateliér nebo Loutkář.

Vše vygradovala nechtěná atrakce kolem dotací na živou kulturu, kterou v uplynulém týdnu ministryně (se svými náměstky s Martinem Sankotem v čele) předvedla.

Co si také myslet o tom, že ministryně nejdřív navrhne drasticky seškrtanou částku (zřejmě aby byli na ministerstvu financí spokojeni) 
a vzápětí po nátlaku kulturní obce přislíbí předsedům grantových komisí původní částku 40 milionů Kč pro letošní rok navýšit více než jednou tolik?

Mimochodem, v jedné ze zpráv ministerstvo nabídlo prazvláštní argumenty. Jeho letošní údajně o 150 milionů Kč nižší rozpočet (místo 8,89 miliardy jen 7,240 miliardy) prý negativně ovlivnil i fakt, že musí ze zákona financovat 29 příspěvkových organizací, jichž je zřizovatelem (Národní divadlo, Národní knihovna atd.).

Účelové lži?

Ukazuje se ale, že kráceny jsou i rozpočty těchto institucí – o tom ovšem zpráva tiše mlčí.

Jak dokládá čerstvé vyjádření Institutu umění – Divadelního ústavu, z jemuž přidělené částky 18 941 000 Kč „zbývalo na provoz a veškerou činnost organizace původně 
1 622 000 Kč, ovšem tato částka byla pokrácena o 641 000 Kč … čili krácení ve výši téměř 40 procent provozních prostředků."

„Ministerstvo ignoruje veškeré vlastní strategické materiály," komentuje to Yvona Kreuzmannová, šéfka festivalu Tanec Praha.

„Nechápu, proč do nich tolik investovalo, neplní ani koncepci účinnější podpory umění ani státní kulturní politiku. Přitom oba dokumenty obsahují silnou argumentaci pro ministra financí, vládu, parlament. To by ovšem musel předkládat návrh rozpočtu ekonomický náměstek, který komunikuje s odborníky, provádí analýzy 
a podle těchto analýz také může vědět, co je naprosté minimum a co optimum," říká Kreuzmannová, která se podílela 
i na demonstraci před ministerstvem kultury v minulém týdnu. „Jestliže náměstek Martin Sankot navrhne do rozpočtu MK např. na veškeré aktivity v oblasti tance, pohybového divadla a nového cirkusu pro celou ČR na celý rok 5,7 milionu korun, tak je to nepřijatelné manažerské pochybení," řekla Deníku.

Co dodat? Pokud se resort nevzchopí a nenajde schopné manažerské vedení, situace 
v kultuře se nezmění. Naopak – můžeme se dočkat i toho, že 
větev, již pod sebou ministerstvo tak úspěšně podřezává, 
se bude poroučet k zemi. Už někdejší ministr kultury Pavel Tigrid navrhoval malý úřad 
s kompetentními výkonnými lidmi. Možná by to pro opravdu funkční a systematickou 
podporu české kultury bylo lepší.

Marhoul: Pořád čekám na šéfa resortu, který si pořádně dupne

Producent a režisér Václav Marhoul patří k těm, jichž se grantová politika ministerstva kultury profesně dotýká. Naposledy žádal státní filmový fond o dotaci pro svůj nový projekt Nabarvené ptáče, na kterém pracuje. Jako producent vidí kulturní politiku ministerstva velmi prakticky.

Producent a režisér Václav Marhoul. Funguje podle vás ministerstvo kultury?
Začnu tím, že řeknu, že ministerstvo kultury je u nás dávno popelkou. Kdyby nebylo pár úředníků (nikoli náměstků), kteří se o své věci starají, nic by umělci neměli. Kultura je bohužel pořád spoustě lidí ukradená, především politikům. A občas si myslím, například teď, že 
i těm ze samotného ministerstva kultury… Pak může resort těžko pořádně fungovat.

Proč vázne komunikace úřadu 
s umělci a pak logicky následují protesty a petice?
Jde to cestou kapek. Úředníci občas hladinu jakžtakž dorovnají, občas přestřelí. Zcela bez systému. A když zrovna kapka přeteče, je konec. Jako třeba teď, s granty na živou kulturu. To byla přesně ta kapka navíc. Když k tomu kulturní obec ještě poslouchá řeči o vládě rozpočtové odpovědnosti, která se ale v duchu svého titulu nechová, je to špatně. Žvaní se o nutných škrtech a pak si přečtete, o kolik peněz se přišlo kvůli korupci, tunelování a kauzám, jako byla ta s topnými oleji. Vláda není schopna vybrat daně a zabránit podvodům, neefektivní státní správa přichází o miliardy 
a bere si je od důchodců 
a umělců. Co k tomu dodat?

Je v téhle situaci současné vedení ministerstva kultury dostatečně progresivní?
Stačí se podívat, co se teď dělo, a máte jasno. Mně to přijde jak malý odbor v rámci ministerstva financí. Sedí ve sklepě a přikládá do kamen. Shora přijde befel a kultura řekne: ano. Žádné velké vyjednávání, silné argumenty, perfektní přehled, tah na branku. Maximálně se začne lavírovat a kličkovat. Ale tak se choval tenhle resort skoro vždy. Pořád čekám na ministra, který si pořádně dupne.

Čím to, že osobnosti na tomhle postu chybí? Nejsou lidi?
Ale oni i jsou. Třeba Ivo Mathé, o němž se teď uvažuje. Jenže je nestraník a vláda je stranická. A kdo není součástí struktury, toho umlátí kulichem. Tak dopadla drtivá většina ministrů kultury. Na druhou stranu, zrovna Mathé by to podle mě zvládl. Je silná osobnost a zkušený manažer, co se nenechá rozhodit.

Kdybyste měl čistě teoreticky navrhnout ozdravné kroky pro resort kultury, jaké by byly?
Především bych dal jasnou podmínku, že chci mít v rozpočtu procenta z HDP. A sehnal si kompetentní náměstky a manažery. Takový osobní NERV. Ten tam dost chybí.

Občas se diskutuje o tom, zda vůbec kultura potřebuje ministerstvo. Co vy na to?
Kultura je pro národ natolik významná, že by měla mít své ministerstvo. Ale ne že bude spojené se sportem nebo tak. Mě vždycky fascinuje, jak se tahle země pyšní vědou a kulturou, a přitom je dotuje nejméně ze všech. Je to zkrátka práce jen pro mimořádně odolného a schopného ministra.

Peníze na kulturu.