„S nedisciplinovaností jdou ruku v ruce problémy s alkoholem, drogami a podobně. Navíc si řada českých motoristů léčí své mindráky nákupem silných aut. A podle toho to na silnicích vypadá,“ říká Balázs.
Teorie a praxe
Jízda pro život si dává za cíl vyburcovat povědomí motoristů v otázkách bezpečnosti v provozu na silnicích. Tomuto účelu je podřízeno vše, co si zájemci na akci vyslechnou a vyzkouší. „V teoretické části seznamujeme zájemce například s tím, co vše je nutné udělat, než vůbec vyrazí na silnici. Jak si správně nastavit sedadlo, opěrku hlavy, volant…,“ přibližuje Balázs. Mimochodem: nesprávné sezení za volantem je podle jeho slov velkou slabinou řidičů. „Ti často za volantem doslova leží, volant drží jednou nataženou rukou a k tomu mají nahlas puštěné rádio. Holkám se to sice možná líbí, ale s bezpečností to nemá nic společného,“ tvrdí odborník na bezpečnost provozu.
Po absolvování teoretické části programu usedají řidiči za volanty početné flotily silných vozů BMW. Vyrážejí na přibližně 20 kilometrů dlouhou trasu, kde se setkají se všemi možnými druhy silnic – městskými, dálnicemi (pokud jsou) i okreskami. Trasu vybírají organizátoři Jízdy pro život tak, aby se řidiči nedostali do kritické situace.
„Chceme ale, aby dostali šanci osahat si silná a bezpečná auta. Nejde nám však o to, aby trhali rychlostní rekordy. Musejí si naopak uvědomit, že silné auto neznamená, že budou mít v provozu nějaká privilegia. Je úplně jedno, jestli sedíte za volantem nadupaného bavoráku, nebo slabounkého trabanta. Fyzika je neúprosná a její zákony platí pro všechny stejně,“ tvrdí instruktor bezpečné jízdy. Počínání řidičů za volantem přitom sleduje vyspělá elektronika. Nejen standardní bezpečnostní systémy auta, ale i řada čidel, která snímají, jak řidič jede.
„Měří akceleraci, brzdění, odstředivou sílu v zatáčkách i rychlost auta. Podle těchto ukazatelů se dá zjistit, kdo řídí nejplynuleji a nejbezpečněji,“ vysvětluje Balázs. Řidiči s nejlepšími výsledky se na konci projektu setkají na autodromu v Sosnové, kde si to „rozdají“ o hlavní cenu – měsíční pronájem vozu BMW zdarma.
Na vlastní kůži
Mezi zájemci o to, zjistit, jak si za volantem stojí, byli i Miroslava Verešová a Jakub Kondela. Zatímco Miroslava v současné době navštěvuje autoškolu, Jakub už dva roky usedá za volant. „Bylo to pro mě velice poučné. Nejenže jsem si zopakovala, co nás učí ve škole, ale navíc jsem se dozvěděla i řadu novinek. A pak také poznám, jestli je můj přítel dobrý řidič,“ řekla krátce předtím, než coby spolujezdkyně nasedla s Jakubem do vozu.
„Nikdo o sobě nemůže říct, že je dobrý řidič,“ odpověděl Jakub Kondela na otázku, jak sám sebe hodnotí. Za dva roky najel přibližně pět tisíc kilometrů. Do svízelné situace se prý dostal před několika dny, kdy těsně před ním náhle zastavilo auto. S touto nečekanou situací si dokázal poradit.
Co na to policie
Policisté aktivně spolupracují s organizátory Jízdy pro život, jejíž tváří se stal někdejší nejlepší oštěpař planety Jan Železný.
„Jakákoliv aktivita, která může vést ke zmírnění počtu nehod, je vítaná,“ uvedla Zdeňka Papežová, karlovarská policejní mluvčí, která po oba víkendové dny stála po boku organizátorů. Ta také motoristy z Karlovarska informovala o smutné bilanci mrtvých na silnicích regionu. „Kvůli tragické dopravní nehodě v Nejdku, při které zahynulo pět lidí, stoupl jejich počet k dnešnímu dni na deset,“ varovala motoristy.