Počet dětí, které každoročně žádají o odklad nástupu do školy, se příliš nemění. Vždy jde zhruba o 16 tisíc šestiletých děvčat a kluků, kteří si prodlužují dětství ve školkách. „Odklady tvoří zhruba sedmnáct procent z populačního ročníku. Rozhodují o nich ředitelé na základě potvrzení lékaře nebo pedagogicko-psychologické poradny. Rodiče musí žádost předložit do konce května,“ vysvětluje mluvčí resortu školství Kateřina Böhmová.

Nyní mají v ruce argument z dílny sociologů. Jak totiž uvádí analýza společnosti DAP Services, provozovatele diagnostického serveru Mateřinky.eu, až čtvrtina dětí v tomto věku má problémy s prosazením sebe sama, přijetím ve skupině a slabý základ pro další vývoj. To vše jsou důvody pro odklad docházky. „Za neúspěchem předškoláků většinou stojí jiné faktory než inteligence, například problémy s prosazování jejich individuality,“ upozorňuje psycholog Jiří Šimonek.

Ani brzy, ani pozdě

Správné načasování povinné školní docházky je podle něj velmi důležité, neboť předčasný nástup, ale i zbytečný odklad mohou osobnost dítěte negativně poznamenat. „Jednou z možností, které rodičům rozhodování usnadní je dítě otestovat u kvalifikovaného psychologa,“ říká Šimonek. Pro ty, kteří nikoho takového neznají, připravil specializovaný server zajímavou pomůcku, test Budu školákem, který je k dispozici na stránkách www.materinky.eu. „Jde o jednoduchý a dostupný způsob, který nebude stresovat dítě ani rodiče. Do testu jsme vložili naše dvacetileté zkušenosti z dětské psychologie,“ dodává Šimonek.

Formou hry dítě reaguje na slova pomocí barev. „Ke každému z 48 pojmů, například zájmenu já, vybere tři z osmi barevných balonků,“ vysvětluje Šimonek. Výsledek testu je k dispozici obratem, slabé stránky dítěte jsou označeny červeným puntíkem a silné zeleným. „Pokud převažují červené puntíky, je namístě zvážit odklad školní docházky,“ doporučuje psycholog. Test stojí 198 korun a výsledky obdrží rodiče automaticky e-mailem.

Klíčový je učitel

Nicméně dovednosti a zralost dítěte zcela neodhalí zápis ani testy. Jak připomíná dětský psycholog Václav Mertin, podstatná je vyspělost a podmínky školy. „Jednotliví učitelé se významně liší v tom, s jakými žáky jsou schopní pracovat. Stejné dítě je pro jednoho učitele zralé, zatímco pro druhého absolutně nezralé. Pokud rodiče nebo psycholog neznají dobře parametry elementaristky, je správné že volí spíše opatrnický přístup,“ říká. Dodává, že sám proto respektuje přání rodičů, neboť jim není schopen garantovat bezproblémový pobyt v první třídě. A shoduje se s Šimonkem v tom, že pro úvodní školní měsíce jsou nejdůležitější pracovní zralost, dosavadní znalosti a dovednosti, sociální vyspělost a teprve poté studijní schopnosti.