„Od listopadu jsou cestující, kteří si zakoupí elektronickou jízdenku a jejich spoj má větší než šedesátiminutové zpoždění, automaticky odškodněni, bez toho, aby museli o vrácení peněz žádat,“ říká generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Nutností je zkontrolování jízdenky průvodčím a platí jen pro přímé vnitrozemské spoje. Peníze by se zpět na účet cestujícího měly vrátit do zhruba 48 hodin.

Letečtí dopravci chtějí vzhledem k výjimečné sezoně znovu otevřít debatu o výši kompenzace za zrušení letu či jeho zpoždění. V ideálním případě jejich úplně zrušení. EU ale plánuje opak
Cestující by se mohli dočkat vyšších náhrad za zrušené lety. Aerolinky oponují

Nákup v on-line prostředí upřednostňuje čím dál více cestujících. Podle dat národního dopravce má v chytrém telefonu nainstalovanou aplikaci Můj vlak každý desátý Čech. V říjnu činil podíl on-line prodaných jízdenek Českých drah skoro čtyřicet procent, to je téměř desetiprocentní nárůst v porovnání se stejným obdobím loňského roku. České dráhy chtějí tento trend udržet. „Počet cestujících, kteří si koupí svou jízdenku přes e-shop nebo v aplikaci Můj vlak, stále stoupá. Svědčí o tom i to, že aplikace Můj vlak má už více jak milion stažení. Chceme trend udržet a docílit padesátiprocentního podílu,“ podotýká Krapinec.

I kvůli tomu aplikace Můj vlak doznala výrazných změn. Nejenže umí automaticky vracet jízdné, ale je také mnohem jednodušší a rychlejší. Cestující už například nemusí jízdenku objednávat v deseti krocích ale již jen v šesti. Další pro cestující příjemnou změnou je zobrazení ceny jízdenky. Zatímco dříve se ukázala až po zdlouhavém vyplnění potřebných „okének“, teď se zobrazuje hned v úvodu.

Ilustrační foto.Ilustrační foto.Zdroj: Deník / Divíšek Martin

Další novinkou u vnitrostátních online jízdenek Českých drah bude zrušení cenového limitu pro uplatnění odškodnění. Doposud byla minimální cena jízdenky k odškodnění za více než hodinové zpoždění 360 korun, pro nárok na odškodnění za zpoždění více než dvě hodiny musel mít cestující zakoupenou jízdenku v hodnotě 180 korun. „Tímto chceme nalákat další cestující. Nechceme být jedinou volbou, ale tou první,“ poznamenává generální ředitel Českých drah.

Aplikace i lepší občerstvení

Stejně jako České dráhy i další tuzemští dopravci pro své cestující chystají novinky. „V dohledné době nabídneme cestujícím možnost najít si snadno na mapě nebo v mobilní aplikaci ARRIVA CZ polohu všech našich autobusů, ať už jde o vozy městské hromadné dopravy, regionální a dálkové autobusy nebo vozy na třech linkách Arriva Expressu ze severu Čech do hlavního města nebo mezi Olomoucí a Brnem. Vlaky a autobusy MHD Kladno už cestující v naší mapě naleznou,“ prozrazuje mluvčí Arriva Transport Česká republika Jan Holub.

Oprava kolejí mezi Prahou a Kolínem na hlavním koridoru propojujícím Čechy s Moravou
Cesta vlakem z Prahy do Brna i Ostravy zrychlí. Opravy některých tratí finišují

Zvýšený komfort nemusí být jen otázkou rychlejší cesty či pohodlnějšího nákupu. Týkat se může i zpříjemnění samotného cestování. „Pro naše cestující jsme připravili nové palubní menu. Cestující si mohou nově objednat teplou snídani, batátovou polévku, vynikající olivy k vínu a další novinky. I přes všeobecné zdražování se RegioJet snaží držet ceny u svého cateringu na původní úrovni a nezvýšil cenu ani jednoho produktu. Cestující si tak mohou vychutnat kávu zdarma, výborný koláč za deset korun nebo například plzeňské pivo za pětadvacet korun,“ sděluje mluvčí RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.

Na pozměněný jídelní lístek láká i další dopravce. „S podzimem se také obměňuje menu ve vlaku a nabízí například dýňovou polévku, kuřecí tikka masala či cvrččí krekry,“ reaguje Emil Sedlařík z LeoExpress. Zároveň připomíná možnost zakoupení výhodných vánočních a novoročních jízdenek třeba do oblíbeného Krakova (Polsko) či Salzburgu (Rakousko).