Až dosud stavbu nových místních komunikací schvalovaly stavební úřady. Novela to ale mění. Touto agendou se budou zabývat i radnice malých vesnic, které se stavebnictví zatím vůbec nevěnovaly. Pro starosty vesnic to může být velký problém, míní Šabatová. Doporučuje starostům těsnou spolupráci s nadřízenými obcemi; jejich dopravními a stavebními odbory.

Novela zavede i to, že stavební dozor, jímž může být například zástupce radnice, bude moci uložit neukázněnému stavebníkovi pokutu až do 200.000 korun. Stát se tak může například v případě, že někdo vykope na místní silnici díry a cesta bude neprůjezdná.

Až dosud mohl stavební dozor pouze nařídit uvedení silnice do původního stavu. Nově může uložit pokutu. Jsou ale stavebníci, kteří budou i po tomto opatření nečinní a novela stavebnímu dozoru nedává možnost ukládat další sankce či penále, a tím nutit neukázněného stavebníka k odstranění všech nedostatků.

Celkově ale Šabatová přijetí novely zákona o pozemních komunikacích vítá. Upozornila, že po ní volal již první český ombudsman a její někdejší kolega Otakar Motejl. Šabatová i její předchůdci totiž dostali stovky podnětů týkajících se různých sporů o užívaní cest nebo nevyhovujícího stavu komunikací.