Výzkum zaměřený na profesní stárnutí a možnost vyhoření učitelů středních škol provedli výzkumníci z Ústavu pedagogických věd Masarykovy univerzity. Syndromem vyhoření je podle výsledků ohrožena čtvrtina jihomoravských učitelů. „Je to alarmující zjištění. Učitelství je vysoce rizikové povolání a nároky na něj stále rostou. Pedagogy navíc ohrožuje také pokles pracovní schopnosti,“ řekl vedoucí výzkumu Petr Hlaďo.

Učitel. Ilustrační snímek
Nepříznivý stav. Chudé děti končí v horších školách, zjistila studie

Vyhoření učitele podle vědců negativně ovlivňuje nejen jeho schopnost učit, ale také celé klima školy. „Vyznačuje se ztrátou zájmu o profesi, vyčerpáním a cynismem. Kvůli vyhoření lidé učitelskou profesi i opouštějí,“ vysvětlil Hlaďo. Nejrizikovější skupinou jsou pedagogové mezi čtyřiceti a padesáti lety věku.

Zabránit odlivu učitelů z jihomoravských středních škol chtějí výzkumníci s pomocí společnosti Age Management. „Nyní vytváříme pro učitele program, který zabrání tvorbě pocitu vyhoření a ztrátě pracovní schopnosti. Učitelé v něm budou s proškolenými vedoucími řešit modelové situace, se kterými se v práci denně setkávají,“ uvedla za spolek Ilona Štorová.

Systematická a cílená prevence

Další projekty podporující psychické zdraví učitelů chystají i ve Střední zdravotnické škole Brno. „Připravujeme odborný seminář, snažíme se také o individuální přístup k učitelům a transparentní komunikaci,“ sdělila ředitelka školy Zuzana Číková.

Problémoví žáci - Ilustrační foto
Psycholožky radí učitelům: Na problémové děti křik neplatí

Závěry výzkumu ukazují, že učitelé, kteří na sobě pociťují vyhoření mají také předpoklady k tomu, aby se v následujících letech snížila jejich pracovní schopnost. „V současnosti vyučuje kvůli různým problémům pod úrovní svých schopností asi pětina jihomoravských pedagogů. Nejlepším krokem ke zmenšení tohoto čísla je právě systematická a cílená prevence,“ uzavřel Hlaďo.