Vydaly se ale jinou cestou, než Praha 1, 2, 3 a 7, kde se zóny zavádějí v posledních měsících. Městské části omezují dopravu podle vlastních pravidel, nikoliv magistrátního projektu zón placeného stání.

Parkování podle vlastního systému zavede od 20. března například Městská část Praha 18, která se inspirovala již fungujícím systémem kolem Sazka Areny v Praze 9. Omezení by se mělo dotknout pěti ulic v okolí letňanského výstaviště. Konkrétně Tupolevovy ulice a ulic Chlebovické, Příborské, Dobratické nebo Bukovecké. V nich by mělo vzniknout na 498 stání pro lidi s trvalým bydlištěm, vlastníky nemovitostí nebo místní podnikatele, 61 míst pro návštěvníky a 30 míst pro zdravotně a tělesně postižené.

„Máme již tradiční problém s parkováním obyvatel bydlících u výstaviště, protože jeho okolí zaplavují při akcích automobily návštěvníků,“ popsal místostarosta Prahy 18 David Kolínský.

Podle něj by se navíc situace mohla v dalších měsících výrazně zhoršit kvůli otevření nové stanice metra a výstavbě nové administrativní budovy.

Praha 18 proto v pondělí 11. února veřejnosti představí projekt rezidenčního parkování. „Jde o operativní opatření, které zůstane v platnosti do doby, než Letňany přistoupí k systému zón placeného stání magistrátu,“ popsal místostarosta. Systém proto bude fungovat jinak než u magistrátního projektu. „Parkování bude v zóně pro místí i návštěvníky zdarma,“ uvedl jeden z hlavních rozdílů místostarosta Prahy 18 David Kolínský. Radnice také dodává, že pokud lidé doloží potřebné doklady, může mít jedna rodina i více karet. Karty budou vydávány také na služební vozy lidí, kteří mají v Letňanech trvalé bydliště. Proti zneužívání by podle místostarosty měla sloužit pojistka trvalého bydliště a jméno žadatele o parkovací kartu ve velkém technickém průkaze, které říká, že dotyčný je majitelem automobilu. Parkovací kartu si mohou lidé vyzvednou od 11. února na radnici. Bez ní by jim v budoucnu mohl hrozit odtah automobilu.

Bezplatnou regulaci části svého území zvažuje i Praha 13. Největší problémy s parkováním jsou na sídlišti Velká Ohrada a Lužiny. „Regulace dopravy je nutná. Zvažujeme, že bychom využili systém rezidentního stání, který by nejspíše nebyl zpoplatněn. Zatím ale není rozhodnuto,“ uvedl mluvčí Prahy 13 Samuel Truschka.

Jinou cestou se vydala Praha 16. Ta již nyní reguluje parkování před zdravotním střediskem v ulici Sídliště, kde je dvacet parkovacích míst zpoplatněných za pět korun za hodinu. „Místa jsme opatřili parkovacím automatem poté, co si návštěvníci zdravotního střediska stěžovali, že jim parkovací místa zabírají obyvatelé sídliště,“ uvedl vedoucí odboru místního hospodářství Prahy 16 Pavel Švitorka. Systém funguje a radnice chce podobně v budoucnu regulovat také prostranství před radotínským vlakovým nádražím ve Vrážské ulice. O tuto možnost již zažádala na magistrátu. Povolení magistrátu potřebuje Praha 16 právě proto, že usiluje o zpoplatněný systém. Ve chvíli, kdy městské části nevybírají peníze, obejdou se něj.

Otázkou je, zda rozlišné systémy regulace dopravy nebudou mást pražské řidiče. Podle experta na dopravu Stanislava Humla by různé přístupy městských částech zmatek způsobovat neměly. „Protože řidiči mají značky a podle nich se mohou řídit. Systém parkování se liší například v evropských zemích a nedělá to problémy,“ uvedl Deníku Huml.