Většina peněz se využije na opravy silnic po letošní zimě. Důvodem změny je skutečnost, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dosud nemá potřebná stavební povolení.

„Bylo by nesmyslné vázat finanční prostředky tam, kde momentálně nejdou využít,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle něj by ale krok SFDI neměl výstavbu dálnice nijak ohrozit. „Jakmile ŘSD získá patřičná povolení, je možné peníze prakticky okamžitě převést zpět,“ ujišťuje Hanzelka. Právě získání povolení však může být pro silničáře problém. „Vzhledem k neustálým žalobám a odvoláním je původní termín dostavby do konce roku vážně ohrožen,“ neskrývá obavy mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Sdružení Děti Země rozhodnutí vítá

Se stavbou dálnice D8 se začalo už na podzim 2007, celkové náklady se odhadují na 9,8 miliardy korun bez DPH. Česká republika však z této částky zaplatí jen menší část, zhruba 63 procent je hrazeno z evropských fondů. Sdružení Děti Země, které podalo žaloby proti devíti stavebním rozhodnutím, rozhodnutí SFDI vítá.

„Je smutné, že státní investor není schopen zajistit kvalitní přípravu a výstavbu takové prioritní stavby, přestože disponuje miliardami korun, zástupy různých subdodavatelských firem a navíc od úředníků ještě v krátkém čase nezákonně získává potřebná rozhodnutí,“ myslí si Miroslav Patrik z Dětí Země. Nejbližší možný termín dostavby odhaduje na rok 2012.