Kampaň v dubnu zahájila vydáním výzkumné zprávy referující o případech diskriminace Romů v tuzemském vzdělávacím systému. Vedle nepřiměřeně vysokého podílu romských žáků na základních školách praktických se podle zprávy Romové potýkají s diskriminací také v hlavním vzdělávacím proudu. Vznikají segregované romské školy, na kvalitnějších školách bývají Romové šikanováni. Tehdejší ministr Marcel Chládek (ČSSD) zprávu této mezinárodní organizace na ochranu lidských práv ostře zkritizoval. Tvrdil, že není založena na pravdivých údajích.

Účastníci performance připravené romskými i neromskými aktivisty, během které 31. srpna v Praze Amnesty International (AI) předala zástupcům ministerstva školství petici za ukončení etnické diskriminace v českém vzdělávacím systému.

Organizátoři dnešního happeningu na prostranství v sousedství ministerstva školství postavili panely s příběhy o diskriminačním přístupu k Romům. Také vystavili symbolické vysvědčení pro současnou vládu vedenou premiérem Bohuslavem Sobotkou s hodnocením „nedostatečný" například za ochranu romských dětí před diskriminací, přiznání rozsahu etnické diskriminace ve školách nebo spolehlivý plán, jak s ní bojovat. „Vláda by měla konstatovat, že tato diskriminace existuje, a začít to řešit jako prioritu," řekl dnes ředitel české pobočky Amnesty International Mark Martin.

Předání petice

Petici, pod níž jsou i tisíce podpisů českých občanů, doplnily také dopisy adresované na ministerstvo školství. Ředitel Amnesty International dokumenty společně s vysvědčením pro Sobotkovu vládu předal náměstku Fidrmucovi. Ministryně Kateřina Valachová (za ČSSD) se akce nemohla zúčastnit kvůli jednání vlády.

Účastníci performance připravené romskými i neromskými aktivisty, během které 31. srpna v Praze Amnesty International (AI) předala zástupcům ministerstva školství petici za ukončení etnické diskriminace v českém vzdělávacím systému.

Fidrmuc účastníky happeningu ujistil, že ministerstvo s nimi má společný cíl. „Za poslední roky ministerstvo školství udělalo obrovské množství práce. Práce s žáky, ať už romskými nebo neromskými, kteří potřebují mimořádnou podporu, se ohromně zlepšila. Dnes se 25 procent žáků s diagnostikovaným lehkým mentálním postižením vzdělává v hlavním vzdělávacím proudu," řekl později.

Situaci romské menšiny v českých školách dlouhodobě sleduje Evropská komise. Ta tlačí zejména na to, aby romské děti nebyly bezdůvodně zařazovány do základních škol praktických.