Takový slib slýchám už asi čtvrté volební období, ale z nějakých záhadných důvodů ho žádná vláda není schopna naplnit.
To já také, ale v politice jsem nyní poprvé a chci, aby se to uskutečnilo. Lidem nemůže otravovat život běhání po úřadech a nemožnost domoci se rozhodnutí. ODS chce zrušit spoustu nově zavedených regulací typu EET nebo antikuřáckého zákona, ale změnit i to, kde stát nefunguje dlouhodobě. Kupříkladu na stavební povolení u nás v průměru čekáte 247 dní, v tom jsme na nějakém 130. místě na světě, což je ostuda. 

Většina obyvatel je přesvědčena, že EET je užitečná věc, která narovnala podnikatelské prostředí. A každý lékař vám řekne, že nikotin ničí zdraví i pasivním kuřákům. Proč by stát měl vynakládat miliardy na léčbu chorob způsobených kouřením?
Já se tedy setkávám s lidmi, kterým velmi striktní protikuřácký zákon vadí a považují ho za nadbytečný zásah státu do věcí, jež nemá řešit. A i kdybych v případě EET přijal vaši argumentaci, tak on-line systém považuji za příliš komplikované a drahé řešení. Nevidím důvod, aby do EET spadali drobní podnikatelé. Kdyby s námi jako konstruktivní opozicí vláda své kroky konzultovala, mohli jsme navrhnout paušální daň neboli podnikatelskou licenci, která běžně funguje v zahraničí.

Jak vysoká by měla být?
Tam nemůže být jedna sazba. Musí se odvíjet třeba v pohostinství od místa provozovny, odhadovaného množství tržeb atd.

Na to ovšem budete potřebovat desítky dalších úředníků.
Vůbec ne. Výhoda podnikatelské licence je v tom, že když se živnostník se státem domluví na odváděné částce, odpadnou všechny další kontroly či vykazování. Podnikatel si dejme tomu určí částku pět tisíc měsíčně, na tu si musí vydělat, aby ji odvedl státu, ale tím to končí. Pokud má nakonec větší či menší zisk, je to jen jeho věc. Tím se ušetří jak na straně státu, tak živnostníků. ODS to má dobře rozmyšlené a chce lidem rozvázat ruce.

Jenže i malý a dobře fungující stát potřebuje dost peněz na důchody, zdravotnictví, armádu a školství. A vaším programem se jako červená nit line snižování daní, u DPH z 15 na 10 a z 21 na 19 procent, u daně z příjmu na 15 procent z hrubé mzdy, u sociálních odvodů o dvě procenta méně na straně zaměstnavatelů, u nejbohatších zaměstnanců zrušení sedmiprocentní solidární přirážky. Kde na  každoroční díru 110 miliard  v rozpočtu chcete vzít?
Máme přesně spočítané, kde na výpadek vezmeme. Budeme-li daň z příjmu počítat nikoli ze superhrubé, ale z hrubé mzdy, znamená to navýšení čisté mzdy u každého zaměstnance o sedm procent. To lidé nepochybně uvítají, protože jim zůstane víc peněz, které budou utrácet, nebo šetřit, ale nebudou tolik závislí na přerozdělování státu. Stejně tak lidé pocítí dvouprocentní snížení sociálních odvodů, které platí zaměstnavatel, protože by se měly promítnout do vyšších platů.