Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pilný žádá vnitro o posouzení reportáží, na něž poukázal Zaorálek

Ministerstvo financí požádalo ministerstvo vnitra o posouzení, zda reportáže o zajišťovacích příkazech zveřejňované serverem Seznam Zprávy nenesou znaky hybridních hrozeb.

20.10.2017 8 AKTUALIZOVÁNO 21.10.2017
SDÍLEJ:

Ivan Pilný.Foto: Deník / Divíšek Martin

Lídr ČSSD Lubomír Zaorálek s poukazem na reportáže v úterý, tři dny před volbami, obvinil finanční správu ze zneužívání pravomoci k likvidaci konkurence firem spojených s holdingem Agrofert, který donedávna patřil šéfovi ANO Andreji Babišovi. Ministr financí Ivan Pilný (ANO) ČTK řekl, že hybridní hrozba, tedy vědomě šířená dezinformace poškozující stát, mohla vzniknout kombinací reportáže a vystoupení Zaorálka. Šéfredaktor Seznam Zprávy Jakub Unger ČTK sdělil, že redakce za svými reportážemi plně stojí.

O dopisu Pilného ministrovi vnitra Milanu Chovancovi (ČSSD) informoval server Neovlivní.cz. "Aktivita politiků ANO vykazuje všechny znaky pokusu o zastrašování nezávislých médií. Přesto chceme věřit, že útok na svobodu slova není představitelný pro žádnou politickou stranu, která chce působit v demokratické společnosti," uvedl Unger. V prohlášení Syndikátu novinářů předseda sdružení Adam Černý označil dopis za nepřijatelný útok na svobodu slova, svobodu informace získávat a informace šířit. Pilný svůj krok za útok na novináře nepovažuje.

"(Zaorálek) měl tvrzení typu, že jsme na stopě zločinu, na kterém participoval stát, že je zpochybněna základní role státu - ochrana občanů. To vytváří určitý tlak na státní instituce. Žádám, aby to ministerstvo ověřilo," řekl Pilný ČTK. Šéfredaktor Seznam Zprávy uvedl, že Pilný spojil vystoupení Zaorálka s reportážemi až dodatečně. "V dopise pana ministra Pilného se o Lubomíru Zaorálkovi nikde nemluví. Tato teze byla vytvořena až následně ve snaze posunout skutečný význam dokumentu," napsal Unger.

Podle stanoviska ministerstva financí se informace zveřejněné v reportážích zakládají na nepravdivých informacích, neověřených vyjádřeních a úřad je považuje za jednoznačně manipulativní. "Tyto dezinformace v kombinaci s tiskovou konferencí čelního představitele vlády, který zcela nezodpovědně dezinformace zopakoval, a přisoudil jim tak zcela nový rozměr, širokou publicitu, a v důsledku tak ohrozil základní důvěryhodnost jedné z klíčových složek státní správy, mohou naplňovat charakter skutečné hybridní hrozby," stojí ve vyjádření ministerstva financí. "Za reportážemi si plně stojíme, obsahují pouze pravdivá fakta," reagoval Unger.

Spor vyvolala kauza firmy KM Plus, které podle serveru Seznam Zprávy finanční úřad ze dne na den zajišťovacími příkazy obstavil účty kvůli podezření ze zneužití dotací. Reportáž uvádí, že konkurent KM Plus byl personálně provázán s holdingem Agrofert, který Babiš letos vložil do svěřenského fondu.

Finanční správa dnes zveřejnila informace, podle kterých firma porušila rozpočtovou kázeň při čerpání dotace a neoprávněně si nárokovala odpočet DPH. "Daná společnost zneužila dotaci na nákup plnicích linek a byla součástí řetězového podvodu na DPH, což byly jednoznačně prokazatelné důvody k použití zajišťovacích příkazů," uvedla správa.

Předseda Syndikátu novinářů Černý míní, že ministrův dopis zcela pomíjí, a dokonce ani výslovně nevyvrací či nepopírá zásadní sdělení reportáže, že na ministerstvu financí bylo změněno dlouholeté oddělení práce finanční správy od vedení resortu, což izolovalo odbornou práci od možných politických či jinak motivovaných zásahů do aktuálních případů. Černý také hájí právo na anonymní zdroj.

"Pokud ministr financí s obsahem reportáže nesouhlasí a má důkazy, které by podstatu jejího sdělení týkající se práce finanční správy a zvláště jejího oddělení od politických či jiných neodborných zásahů mohly spolehlivě vyvrátit, může podniknout obvyklé kroky, jakými jsou například žádost o tiskovou opravu či soudní žalobu," uvedl.

Pilný hodlá nechat posouzení, zda mohlo jít o dezinformaci oslabující pozici státu, na ministerstvu vnitra. "Dopis pana ministra Pilného mi ze všeho nejvíc připadá jako útok na svobodu médií. Přesto jsem dopis předal expertům ministerstva vnitra, aby jeho obsah posoudili," sdělil serveru Neovlivní.cz Chovanec.

Téma zřejmě probere v pondělí vláda, Zaorálek chce kvůli reportážím odvolání šéfa finanční správy Martina Janečka.

Autor: ČTK

20.10.2017 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
6

Látku by žáci neměli dohánět doma

Ozbrojenci v Luhansku
5

Do ulic Luhansku vyrazili ozbrojenci. Spekuluje se o převratu mezi separatisty

Geniální tvůrce Hledá se Nemo čelí obvinění. Rád se objímal s děvčaty

Po více než 20 letech se kolegyním jednoho z nejlepších animátorů od dob Walta Disneyho Johna Lassetera podařilo obvinit ze sexuálního obtěžování. Jeho femistické kolegyně o něm totiž uvedly, že se rád objímal s ženami. Ve firmě Pixar mu prý přezdívali "Objímač“ (Hugger). Geniální animátor a režisér se podílel na filmech jako Hledá se Nemo, Toy Story nebo Příběh brouka.

Předsedkyně České středoškolské unie Lenka Štěpánová: Vyúka se musí změnit

Česká středoškolská unie v posledních letech vedla aktivní dialog s ministerstvem školství. Protestovala proti zavedení státní maturity z matematiky a frontálnímu vedení výuky. Její předsedkyní je Lenka Štěpánová, která příští rok maturuje na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze.

Oklamal arbitra, dostal stopku. Anglie poprvé trestá simulanta

/VIDEO/ Štvou vás teatrální pády, jimiž si fotbalisté chtějí vymodlit faul a třeba i penaltu? Nejen v Česku, ale i v Anglii bylo na začátku tohoto ročníku zavedeno nové pravidlo: za oklamání arbitra může přijít stopka. A teď mají na ostrovech (míněno v Premier League) prvního hříšníka. Stal se jím Oumar Niasse.

AKTUALIZOVÁNO

Šéfem Sněmovny byl zvolen Vondráček. V tajné volbě získal 135 hlasů

/PŘÍMÝ PŘENOS/ Předsedou Sněmovny zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě získal 135 hlasů. Hlasovací lístky si vyzvedlo 197 poslanců. Proti Vondráčkovi se sešlo 14 hlasů, další dva byly neplatné. Dalších 46 poslanců svůj hlas neodevzdalo. Sněmovna také rozhodla, že bude mít pět místopředsedů. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT