Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po dálnici 160 km/h a menší trest za telefonování

Praha - Na dálnici jet sto šedesát, bez rozsvícených světel a v ruce držet mobil. Kdyby jste se o něco podobného pokusili nyní, hrozí vám ztráta minimálně sedmi trestných bodů z dvanácti a peněžitý trest.

13.5.2008 28
SDÍLEJ:

Ilustační fotoFoto: DENÍK/Archiv

Pokud ale sněmovnou projde poslanecký návrh na změnu silničního zákona, bude vám hrozit maximálně pokuta v řádu několika málo tisíc korun.

Jakou maximální povolenou rychlostí by se mělo jezdit na českých dálnicích? Hlasujte v anketě, vyjádřete svůj názor v diskuzi!

Část poslanců ODS vedená Davidem Šeichem, kterého loni na podzim přistihla policie, jak řídí v protisměru s 2,4 promile alkoholu, totiž v úterý oficiálně představila svůj návrh změn silničního zákona.

Poslanci tvrdí, že chtějí omezit šikanu řidičů, dopravní experti však varují, že jde o nebezpečné změny. Navíc plán poslanců je částečně v rozporu s plány ministerstva dopravy. Zákonodárci totiž přišli s návrhem, aby na vytipovaných úsecích dálnic bylo možné za dobrého počasí jet až stošedesátiki­lometrovou rychlostí.

„Při technické a bezpečnostní úrovni dnešních vozů je maximální rychlost 130 kilometrů v hodině téměř anachronismus,“ zdůvodňuje návrh Šeich. Jenže takový plán je zcela v rozporu se současným trendem v Evropě. Například velmi liberální Německo, kde je na dálnicích neomezená rychlost, už začíná pomalu „zpomalovat“. Například spolková země Brémy nedávno omezila rychlost na dálnici 120 kilometrů v hodině, tedy o deset méně, než máme nyní v Česku. Dopravní odborníci mají navíc orosené čelo i z dalšího návrhu poslanců – především z jejich plánu na zmírnění postihů za telefonování. Pokud nyní telefonujete za jízdy, ztratíte tři trestné body. Poslanci ODS však chtějí prosadit, aby za tento přestupek byl jen peněžitý trest.

„Telefonování za jízdy je stejně nebezpečné jako pojídání bagety,“ myslí si Šeich. Ani s tím však dopravní experti nesouhlasí a nejsou v tom sami. Proti snížení postihů za telefonování se totiž postaví i ministerstvo dopravy.

„Se zmírněním postihů za telefonování nesouhlasíme a v zákoně chceme nechat tři trestné body,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

#nahled|https://g.denik.cz/1/67/dalnice_infografika_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/1/67/dalnice_infografika.jpg|Navrhované změny silničního zákona#

Ministerský plán

Shodou okolností i ministerstvo dopravy v úterý představilo svůj plán, jak upravit bodový systém. Jenže oproti poslaneckému návrhu je ten ministerský naopak poměrně přísný. Počítá totiž se zavedením nových přestupků, za které se budou dávat body: například šest bodů by měl dostat řidič, který úmyslně zrychlí v situaci, kdy ho předjíždí automobil.

Nově by měl také dva body získat řidič, který bez blinkru přejíždí z pruhu do pruhu. Za jízdu bez pásu či a dětské sedačky by se sankce zpřísnila ze stávajících tří na čtyři trestné body.

„O zvýšení rychlosti na dálnici se jsme ochotni jednat. S poslanci se shodujeme i na tom, že za nerozsvícená světla by mohla být jenom pokuta,“ upřesnil Hanzelka. Oba návrhy, tedy poslanecký i ministerský, by měla sněmovna projednat po prázdninách. Zatím je pravděpodobnější, že větší šanci na úspěch mají úpravy, se kterými přichází ministerstvo.

Expert: V návrhu poslanců jsou nesmysly

Plán na zmírnění některých sankcí za přestupky jde proti evropským trendům, myslí si dopravní expert a pedagog Policejní akademie Jaroslav Hořín.

Jak se díváte na poslanecký návrh na zmírnění postihů telefonování za jízdy?

Je to jednoznačně nesmyslný návrh. Jsme asi jeden z mála států, který telefonování za jízdy zpochybňuje. Pravděpodobně poslanci nemají dostatečné informace, protože když se podíváte třeba na situaci v Británii, tak tam nyní probíhá velká kampaň proti telefonování za jízdy.

Poslanci ale argumentují tím,že telefonovat za jízdy je stejné jako jíst bagetu…

Telefonování a jídlo se nedá srovnávat. Když telefonuji, musím se na něco soustředit, kdežto jídlo je životní potřeba a takovou činnost děláme automaticky. Poslanci v tomto konkrétním případě srovnávají naprosto nesrovnatelné věci.

Návrh poslanců i ministerstva dopravy chce zvýšit rychlost na dálnicích, nejdeme v tom proti trendům v Evropě?

U rychlosti platí klasické fyzikální zákony, podle kterých následky dopravních nehod rostou s rychlostí. Takže pokud rychlost zvýšíme na 160 kilometrů v hodině, můžeme očekávat zvýšení počtu smrtelných nehod i těžkých zranění. Slovinsko, které teď předsedá EU, má v plánu cíleně snižovat rychlost a zpomalování rychlosti na dálnicích se děje i v jinak liberálním Německu, takže shrnuto a podtrženo současná Evropa míří úplně jinam, než naši páni poslanci.

Autor: Jan Klička

Jakou maximální rychlostí by se mělo jezdit po českých dálnicích?

Zachoval/a bych současnou rychlost - 130 km/h

65 %

Optimální by bylo až 160 km/h

30 %

Rychlost bych neomezovala

5 %

Hlasovalo: 252

Anketa byla ukončena

13.5.2008 VSTUP DO DISKUSE 28
SDÍLEJ:
Kouření v hospodách
1 7

Senát možná vládě doporučí zmírnění protikuřáckého zákona

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
13 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT