Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Platnost řidičáků na velká auta se zkrátí

Praha /INFOGRAFIKA/ - Motoristé, kteří mají řidičák vydaný mezi roky 2001 a 2004, by měli zbystřit. Za normálních okolností mají ještě rok na to, aby si svůj doklad vyměnili za nový, který odpovídá takzvanému evropskému vzoru. Pokud jsou ale tito řidiči vlastníky oprávnění pro skupinu C1 a vyšší (nákladní auta, kamiony, autobusy), teoreticky se jim vyplatí zajít na úřad už nyní. 

3.11.2012 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Michal Bílek

Když se jim totiž podaří vyměnit si doklad do 19. ledna, bude jeho platnost deset let. Řidičáky vydané po tomto datu budou mít pro nákladní auta a kamiony platnost jen pět let. Změnu přináší novela zákona.

„V ostatních případech, tedy především u osobních aut, zůstává platnost dokladů standardně deset let," potvrzuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. S tím, že budou muset častěji na úřady, jsou řidiči nákladních aut víceméně smířeni. „I když nás to nějak zvlášť netěší, nakonec jsme neprotestovali. Profesionální řidiči stejně musí každých pět let obnovovat svůj profesní průkaz a ten bude nově spojen s řidičákem," komentuje chystanou změnu Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Drobným ulehčením při žádosti o nové řidičáky bude alespoň to, že se na úřadech mírně upraví i systém žádosti, o samotné vydání dokladu. „Nebude je vypisovat žadatel, vyplní je elektronicky pracovník příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností," doplňuje Zdeněk Neusar.

Datum 19. ledna 2013 bude pro motoristy důležité i kvůli dalším změnám. V tento den totiž vstupuje v planost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která některé české předpisy slaďuje 
s těmi evropskými.

Na motorku 
bez potíží

Předně se to týká řízení motocyklů s obsahem do 125 ccm. Na ty je doteď potřeba zvláštní řidičák. Od ledna už bude na řízení takového stroje (pokud má automatickou převodovku) stačit jen obyčejné „béčko", tedy oprávnění na osobní auto.

Výrazně se tak nejspíše rozšíří okruh lidí, pro které začne být zajímavým dopravním prostředkem skútr. Právě tyto malé motorky jsou totiž nejčastěji vyráběny v kubaturách mezi 50 a 125 ccm.

V případě motorek nastávají od ledna 2013 i některé další dílčí změny. Přestože EU doporučovala, aby se i věk pro řízení nejmenších mopedů (skupina AM) zvýšil na 16 let, u nás bude nadále tato sekce dostupná i pro patnáctileté.

Žádné zkušenosti

Zpřísnění nastane u nejsilnějších motorek (skupina A nad 35 kW). Kdo nemá žádné zkušenosti s řízením motocyklu, sedne si na takto silnou motorku nejdříve ve 24 letech věku. Pakliže bude mít zkušenost v nižší skupině (A2), usedne za řídítka nejsilnějších strojů už ve
dvaceti letech.

Do budoucna se chystá také změna, která by měla pomoci dopravní policii. Ta by chtěla v zákoně zpřesnit podmínky, za jakých může na místě odebírat řidičské průkazy. Pokud totiž řidič nyní uvede, že u sebe průkaz nemá, nemůže mu ho policista odebrat. Stalo se to třeba v případě lobbisty Romana Janouška, který boural v opilosti. Průkaz u sebe neměl, a proto mu zůstal i po celou dobu vyšetřování.

Řidičáky.

Autor: Jan Klička

3.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cascara.
3

Kávě podobná cascara válcuje americké trhy. V EU i v Česku je zakázaná

Při tragické nehodě za Třeboní zemřeli 3 lidé.
6

Počet mrtvých na silnicích stoupl, mezi oběťmi přibývá seniorů

Sňatky homosexuálů i uznání soukromého majetku. Kuba si odhlasovala novou ústavu

Kubánský parlament si o víkendu jednohlasně odhlasoval novou ústavu, jež by mimo jiné měla legalizovat sňatky homosexuálů či uznávat soukromé vlastnictví. Nyní ji čeká představení veřejnosti, ke konci roku pak i celonárodní referendum. Média zároveň podotýkají, že moc komunistů v zemi v ničem neoslabí.

Jedna jízdenka, dva kraje. Pražská integrovaná doprava rozšíří pásma

Pražští radní udělali další důležitý krok k rozšíření možnosti cestovat na jednu jízdenku téměř po celých středních Čechách. Schválili nové tarify, které počítají s jedenácti pásmy a čtyřmi pražskými zónami napříč Středočeským krajem. Nově zavedou také roční jízdenky pro cestování po kraji.

Brankář Sigmy Buchta: Slavia byla efektivní, já jsem nic nechytil

/ROZHOVOR/ Nepříjemný vstup do ligové sezony zažila fotbalová Sigma a především brankář Miloš Buchta. „Pro gólmana jsou nejhorší zápasy, kdy si nesáhne na balon a jen je loví ze sítě,“ konstatoval strážce olomoucké branky po jasné domácí prohře 0:3 se Slavií Praha. „Musíme na to rychle zapomenout,“ nabádá brankář, jenž nedávno oslavil 38. narozeniny.

Pilot Stanislav Čejka. Jeho kanceláří je Gripen a nekonečná dálava nebe

/ROZHOVOR/ - Narodil se ve Dvoře Králové nad Labem, žije v Hradci Králové, ale většinu svého času je světoobčan. Kdybyste se Stanislava Čejky zeptali, kde má kancelář, odvětí, že v kokpitu letadla. Jeho profesní i soukromý život je úzce spjatý s vůní leteckého benzínu. Jeho hlavní prací je létání v armádě na stroji Jas 39 Gripen. Volný čas pak tráví za kniplem akrobatického speciálu. Je totiž lídrem světoznámé akrobatické skupiny Flying Bulls Aerobatics Team.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT